Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har också hört att dom inte säljer det obearbetat så att säga men dom här bladen är ju "färdiga" när man köper dom.

Fredrik

Jaha, jag ska som sagt precis som J-E bygga en egen Swede 82. Funderar på att sätta grön canvasmicarta med mellanlägg i röd g-10 närmast skelettet. Vad tror ni om det?

/M

re

rwl 34 stål är jäkla bra stål men gör man bladet själv så kostar inte en bit som räcker till ett blad mer är en 2 hundring:)

vg10 stålet ni diskuterar tror jag är seki som gjort blad o sålt utanför japan.

Jaha, jag ska som sagt precis som J-E bygga en egen Swede 82. Funderar på att sätta grön canvasmicarta med mellanlägg i röd g-10 närmast skelettet. Vad tror ni om det?

/M
Rött och grönt eller orange och grönt är klassiska färgkombinationer. Det bör därför funka ypperligt.

~Paul~

rwl 34 stål är jäkla bra stål men gör man bladet själv så kostar inte en bit som räcker till ett blad mer är en 2 hundring:)

vg10 stålet ni diskuterar tror jag är seki som gjort blad o sålt utanför japan.
Nej, VG-10 tillverkas och värmebehandlas av japanska Takefu Speciality Steels i Echizen City, Fukui-provinsen.

~Paul~

hej,

finns det någon lista (bok) med alla MORA modeller. helst med bilder? finns det någon som samlar moraknivar? har för mig att det ska finas jubileumsbok??

hej,

finns det någon lista (bok) med alla MORA modeller. helst med bilder? finns det någon som samlar moraknivar? har för mig att det ska finas jubileumsbok??
Boken heter "Morakniv sedan 1891, från begrepp till varumärke".

Den finns att tillgå genom Mora Hemslöjd och Bokia i Mora. Dock är upplagan begränsad till endast 1500 ex. Jag gissar att alla böcker är redan slutsålda.

Jag samlar på i stort sett alla svenska märken, däribland moraknivar.

~Paul~

tack så mycket dePaul,

det blir nog svårt att få tag på denna bok :(
finns det någon lista över de mest kända MORA knivar? finns det någonting på nätet man skulle kunna hitta? knivhuset har en hel del moraknivar men det är nog inte alla.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg