Fast jag har testat att tälja med den här kniven och resultatet blev över förväntan. Just tack vare det mycket lätta bladet i kombination med ett utmäkt grepp och den snäva eggvinkeln så klarade den uppgiften galant.Jodå, jag förstår att det går att tälja med ett långt blad, det har väl alla gjort.Sen beror det ju på vad man täljer, spetsa till en käpp kan det vara lämpligt till. Det går att skotta snö med en grep också. ( obs , försök till skämt ).
Som jag skrev så är en dedicerad täljkniv bättre men den är å andra sidan rätt värdelös på att filéa fisk med eller passa passa vilt med. Också på campingen i samband med lättare matlagning är en kniv av den här kalibern bättre än en kortbladig täljkniv med ett smalt blad och skandinavisk slipfas.
Så återigen. Man måste ta hänsyn till hela bilden. En utekniv är inte enbart en täljkniv. Den har många andra uppgifter varav täljning är bara en.
Ärligt talat så använder jag mina knivar mest till fiske och jakt. Täljning kommer nog inte ens på tredje plats.
~Paul~