Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tror vi har läst samma tråd då! Kan inte komma på någon bättre förklaring, så får köpa det så länge. Men visst, jänkare är ju jänkare. Var inne i en vanlig sportaffär där de sålde lite Benchamde och Spyderco, i San Diego. När jag sade jag var från Svea så påpekade killen att "you have great Swiss army knives!". Men Europe e ju ETT land eller hur.

/M

Kan hålla med att jänkarna blandar ihop Europa. Men samtidigt, har alla svenskar stenkoll på alla USAs delstater, städer, guvenörer mm? Eller räkna upp alla länder, huvudstäder, kungar, presidenter och stadsministrar i alla europeiska länder? Eller gå ett varv i asien?

Kan hålla med att jänkarna blandar ihop Europa. Men samtidigt, har alla svenskar stenkoll på alla USAs delstater, städer, guvenörer mm? Eller räkna upp alla länder, huvudstäder, kungar, presidenter och stadsministrar i alla europeiska länder? Eller gå ett varv i asien?

Precis, och hur många av oss Svenskar kan räkna upp 4 städer på Elfenbenskusten?

En ny utefavorit bland fastbladare har uppenbarat sig. Det är en Frosts 7157UG med ett 157 mm långt och ca 2 mm tjockt blad och Ultra Gripp handtag. Bladet i Sandvik 12C27 har fördjupningar för att undvika vakuumeffekten.

Själva bladprofilen är rätt lik den som vi återfinner hos vår forumkniv (den långa).

Har bara använt den i köket hittills men kan tänka mig att den är en mycket potent allroundkniv ute i busken. Dvs förmögen att hantera allt från fiske/jakt till matlagning men också täljning.

Bilagor

• Min Frosts 7157UG.jpg
    Min Frosts 7157UG.jpg
    18.4 KB · Visningar: 685
  • Min Frosts 7157UG, 3.jpg
    Min Frosts 7157UG, 3.jpg
    14 KB · Visningar: 625
  • Min Frosts 7157UG, 4.jpg
    Min Frosts 7157UG, 4.jpg
    17.2 KB · Visningar: 664
  • Min Frosts 7157UG, 2.jpg
    Min Frosts 7157UG, 2.jpg
    19.9 KB · Visningar: 691
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 646
En ny utefavorit bland fastbladare har uppenbarat sig. Det är en Frosts 7157UG med ett 157 mm långt och ca 2 mm tjockt blad och Ultra Gripp handtag. Bladet i Sandvik 12C27 har fördjupningar för att undvika vakuumeffekten.

Själva bladprofilen är rätt lik den som vi återfinner hos vår forumkniv (den långa).

Har bara använt den i köket hittills men kan tänka mig att den är en mycket potent allroundkniv ute i busken. Dvs förmögen att hantera allt från fiske/jakt till matlagning men också täljning.
Äsch den där går ju inte att slipa så många gånger, efter ett tag blir eggen seraterad :).

Äsch den där går ju inte att slipa så många gånger, efter ett tag blir eggen seraterad :).
Det tar nog åtskilliga år att slipa bort en halv centimeter 12C27. Det vill säga om man använder den till de tidigare nämnda arbetsuppgifterna och inte misshandlar den i onödan.

Även om eggen skulle tangera själva dimplarna så är den trots allt användbar eftersom det inte handlar om sågtandning i ordets rätta bemärkelse, utan snarare om ett vågmönster. Det är ca 3 cm från handtaget till den första dimpeln och avståndet mellan dimplarna är ca 8 mm.

Det är m a o ingen fara för knivens effektivitet i fält :).

~Paul~

Tälja? Med det lååånga bladet? Nu skojar du väl?
Bladet är visserligen 157 mm långt men endast knappa 2 mm tjockt. Det betyder att själva momentet är helt OK eftersom vikten är ringa och bladet inte har en tendens att snärta framåt i skärmomentet. Kniven i sin helhet väger endast 113 g och i kombination med det utmärkt formade handtaget så känns greppet mycket bekvämt och säkert.

Självklart är utpräglade täljknivar bättre till just täljning men varje kniv är ju en kompromiss. Denna modell är enligt min mening väldigt nära idealet i det hänseende.

En kniv som är kortbladig och utrustad med en skandinavisk slipfas är självklart kanon till täljning men inte lika bra till att filéa fisk med, passa större vilt eller i samband med matlagning.

~Paul~

re

Konstigt att folk verkar tro att det inte går att tälja med knivar som har lite längre blad ?? Självklart så är en kortare att föredra men med rätt teknik kommer du långt om du måste tälja även med en kniv som har längre blad.

Konstigt att folk verkar tro att det inte går att tälja med knivar som har lite längre blad ?? Självklart så är en kortare att föredra men med rätt teknik kommer du långt om du måste tälja även med en kniv som har längre blad.
Absolut. Dessutom missar de en grundläggande detalj, nämligen att själva vikten på bladet är av betydelse.

~Paul~

Följer den sliran med kniven? Jag har aldrig ägt en så lång kniv inte ens slaktknivarna och endast en av mina köksknivar har 20 cm blad. Men den där såg ok ut. PRIS?

Följer den sliran med kniven? Jag har aldrig ägt en så lång kniv inte ens slaktknivarna och endast en av mina köksknivar har 20 cm blad. Men den där såg ok ut. PRIS?
Ropade in kniven på Trattis. Rättare sagt två stycken samtidigt. De gick på ca 200:- tillsammans med frakt.

Slidan är inte original. Den kommer ifrån den Norska armékniven, tillverkad av Fiskars:
MinFiskarsNorgekniv2.jpg

~Paul~

Jodå, jag förstår att det går att tälja med ett långt blad, det har väl alla gjort.Sen beror det ju på vad man täljer, spetsa till en käpp kan det vara lämpligt till. Det går att skotta snö med en grep också. ( obs , försök till skämt ).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg