Glömde att kommentera den här detaljen. Syftar du på Ingvar Krancher?Sissipuukko M95, som har funnits ganska länge och påstås ha utvecklats med hjälp av någon av de mer kända överlevnadsexperterna i Sverige.
~Paul~
Glömde att kommentera den här detaljen. Syftar du på Ingvar Krancher?Sissipuukko M95, som har funnits ganska länge och påstås ha utvecklats med hjälp av någon av de mer kända överlevnadsexperterna i Sverige.
OK. I så fall skulle jag satsa en peng på Krancher.Jag har läst i någon tidning eller bok om just det, jag kommer bara inte ihåg var.
Krancher eller Fält.
Nej, det förstår jag . Det var inte det jag menade heller. Ville bara uppmärksamma dig på att det redan finns en firma som säljer dessa knivar.
~Paul~
Tack för presentationen av dina favoriter.Jag söker en liten trevlig UL kniv till lägerpyssel (dvs öppna Knorrpaket, skära paracord, tälja fuzzsticks, osv. )
Nej, alltså de arbetsuppgifter du har nämnt klarar vilken mora som helst. Poängen med den som jag länkade till var att den har ett utmärkt stål (Uddeholm UHB 2140/Arne) i kärnan och att den är väldigt lätt. Det är en sådan kniv som man inte ens känner i packningen.Jo, visst. Och jag har åtskilliga Mora #1 samt en Clipper. Egentligen skulle jag väl klara mig med en rakbladskniv för att öppna Knorrmakaronerna...
Iden var mera att betona att jag tänker inte rensa fisk, letar inte en jaktkniv eller slaktkniv, och har absolut inga planer på "batoning" med min nya kniv, och jag tycker dessa verkar bra - då det verkar båda ha convexslipning, hålla en bra egg, och vara lätta och fina. Ideen var väl att jag kunde ge min Clipper till min lillgrabb och skaffa en ny kniv. Men, med andra ord, inget stort som skiljer dessa två?
Tack för presentationen av dina favoriter.
Visst är både Bark River och WM-1 fina knivar men de sysslor du nämner kräver inte dessa knivar. Du skulle mycket väl kunna klara dig med en sådan här: http://www.moraofsweden.com/index.php?cid=289&ssel=69#
~Paul~
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |