Jo, det finns vissa drag i den här typen av kniv som gör den vacker, antar jag. Detta är ju en tysk/österrikisk skapelse som går tillbaka många hundra år i tiden. Det mest utmärkande draget är det avsmalnande handtaget intill guarden. Poängen är att den skall kunna hantera diverse grepp med fingrarna högst upp på handtaget. Det handlar nämligen om en jaktkniv för småvilt.Sitter o klämmer på en Böker Arbolito Nicker Bird som jag köpt på Bass Pro Shop i dag. Vet inte vad jag ska ha den till, men vacker är den. Passar väl i samlingen.
Ett typiskt exempel: http://www.messerdepot.de/images/product_images/popup_images/564108a.jpg
Materialet i dessa knivar är inte alltför sällan bockklöver (rådjur), horn, stackat skinn, samt ben. För vårt klimat här uppe i norden så är en del av dessa material kanske något för spröda och känsliga, också med tanke på tillverkningsmetoderna. Över huvud taget så är den här modellen lite för ömtålig för vårt bruk pga den tunna inpassningen av bladet i handtaget i kombination med sticktångekonstruktion.
Din kniv är en modernare och robustare variant på ett gammalt tema. Personligen undviker jag knivar med alltför stor häl och ricasso eftersom dessa i mitt tycke förhindrar ett effektivt skärarbete.
~Paul~