Uttryckte mig lite oklart.
... liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar ...
Har skaffat mig en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker och undrar om jag ska använda mig av 30 eller 40 grader till mina Global kockknivar???
Jag har också en OBH-Nordica elektrisk slipmaskin, men vet inte om jag vågar använda den.
//Rickard
Globaler har en zero-egg vid köpetillfället. Det betyder att från bladryggen neråt så är sidorna jämnt avtagande tills de möts i en skarp egg. Visst kan du använda din S.maker på dina Globalknivar men denna zero-egg försvinner. Till en början spelar det ingen roll men vid upprepad slipning så kommer eggvinkeln att lämna en övergångsklack som slutligen kommer att lämna en hel del friktion.
Mitt råd är därför att köra på Sharpmakern men lämna in kniven till en professionell slipfirma åtminstone en gång om året för återställande av den ursprungliga slipfasen. Gör du inte detta så förvinner själva poängen i att äga Globaler. Du kan då lika gärna köpa något annat.
Undertecknad är som bekant inte speciellt förtjust i Globaler. Jag finner dem hutlöst dyra, obekväma och utrustade med ett mediokert stål (Cromova 18) med tanke på priset.
~Paul~