Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Precis, tycker att det är en viktigt faktor om man ska bära runt på en kniv. Den får inte vara för tjock eller vad man nu använder för term.

//Per
Det viktigaste är förstås att man finner greppet bekvämt. Personligen gillar jag lite biffigare handtag eftersom mina händer är förhållandevis stora. Också själva utformningen/ergonomin är av yttersta vikt.

Att därför lyckas hitta en kniv vars handtag kombinerar dessa två egenskaper är en tämligen viktig detalj i samband med ett presumtivt köp.

~Paul~
 
Det viktigaste är förstås att man finner greppet bekvämt. Personligen gillar jag lite biffigare handtag eftersom mina händer är förhållandevis stora. Också själva utformningen/ergonomin är av yttersta vikt.

Att därför lyckas hitta en kniv vars handtag kombinerar dessa två egenskaper är en tämligen viktig detalj i samband med ett presumtivt köp.

~Paul~
Jo, naturligtvis måste det vara bekvämt också.
Personligen gillar jag så okomplicerade skaft som möjligt, både rent utseendemässigt men också ur bekvämlighetssynvinkel. Finns många exempel på överarbetade skaftmodeller med urtag för fingrar och allt möjligt.
Ett exempel som du säkert kan förstå är skillnaden mellan CRK Sebenza och Umnumzaan. Jag gillar utseendet på båda men det lite högre/bredare skaftet på Umnum är bekvämare.

//Per
 
Jo, naturligtvis måste det vara bekvämt också.
Personligen gillar jag så okomplicerade skaft som möjligt, både rent utseendemässigt men också ur bekvämlighetssynvinkel. Finns många exempel på överarbetade skaftmodeller med urtag för fingrar och allt möjligt.
Ett exempel som du säkert kan förstå är skillnaden mellan CRK Sebenza och Umnumzaan. Jag gillar utseendet på båda men det lite högre/bredare skaftet på Umnum är bekvämare.

//Per
Håller med till 100%!!

~Paul~
 
På tal om CRK Sebenza, min personliga åsikt är att 25:an är en klar försämring. Vad var det för fel på de tidigare som gör att man lägger till en massa fingerurtag i skaftet?

//Per
 
På tal om CRK Sebenza, min personliga åsikt är att 25:an är en klar försämring. Vad var det för fel på de tidigare som gör att man lägger till en massa fingerurtag i skaftet?

//Per
Det behöver inte vara något fel. De flesta tillverkare resonerar som så att en förändring är bra för affärerna vare sig det förbättrar objektet eller ej. Titta bara på Ambassadeur-sportfiskerullar ;).

~Paul~
 
Jag tror de första 500 kom för c:a 10 år sedan.
Av misstag blev de som originalen, dvs med dold tånge.
Senare versioner har skeletonized fulltånge.

Min första gjordes i dec. 2007 och jag har haft den sedan dess.
Den gjordes på beställning och de hade kvar en bit Rosewood till skalorna.
Numera används Rosewood från Honduras, men ytterst lite.
Originalen från 1820-1830, hade Amerikansk Black Walnut Burl.

Det blir ev. en ny batch med HBK nästa år.

Du gjorde ju en Hudson Bay variant, så¨varför inte en Guardless Coffinhandle?
CPM 3V stål, öka längden med 20mm och öka vikten med 60g till 400g, så blir den en mkt bra allround utekniv!
HRC runt 60 och skalor i utvald Turkisk Valnöt vore prydligt! :cool:


Mikael

Jaha så orginalen hade sticktånge alltså..

Ja ja harf ju lite amerikansk valnöt, kanske man kunde använda.
Ok så Bowien är är 20 mm längre än Hudsombay kniven. Är den ca 5 mm tjock.
Japp skulle bli en fin skogskniv :D Ja Turkisk valnöt är ju riktigt fint :D

Seved
 
Jaha så orginalen hade sticktånge alltså..

Ja ja harf ju lite amerikansk valnöt, kanske man kunde använda.
Ok så Bowien är är 20 mm längre än Hudsombay kniven. Är den ca 5 mm tjock.
Japp skulle bli en fin skogskniv :D Ja Turkisk valnöt är ju riktigt fint :D

Seved

Jag uttryckte mig lite fel där.
HB är 20 mm längre än Rogue.
Jag menar att en Rogue i 3V skulle vinna på att bli 20mm längre och 60g tyngre.
DVS 200mm bladlänggd, vikt 400g och 1/4 " tjock.


Mikael
 
Jag uttryckte mig lite fel där.
HB är 20 mm längre än Rogue.
Jag menar att en Rogue i 3V skulle vinna på att bli 20mm längre och 60g tyngre.
DVS 200mm bladlänggd, vikt 400g och 1/4 " tjock.


Mikael

Jaha du menade så ja. Ja det kan ju bli både orginalare, o förlängnda
Ja den förlägnda skulle bli fin i 6mm.
Fn måste få tummen ur. O köpa några.
Har några ämnen som kanske skulle gå o slipa om.
Härdade en kort 6mm Bowie idag. Ska bli kul o göra.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg