Ja, än så länge. Jag har planer på att verkligen använda kniven hårt. Eftersom bladet är i kolstål så kommer självklart det estetiska att påverkas i negativ riktning bara efter några få skär
. Det går nämligen inte att undvika missfärgning/patina.
Kniven anlände inte speciellt vass. Min första uppgift kommer bli att strigla kniven. Bladet har nämligen en liten mikroegg. Får se om det räcker med strigling eller om jag blir tvungen att ta fram S-makern.
Jag har ganska stora händer så greppet känns lite i underkant. För min del kunde det ha varit 1,5 cm längre och något kraftigare. Kniven har en helt OK finish och det gäller slidan också.
Den enda anmärkningen jag har är att slipfasen inte är helt symmetrisk, vilket resulterar i en spets som ser ut att luta åt ena hållet. Detta gäller således hela slipfasen, inte bara mikroeggen.
Bladet hade en svag beslöjning/ytfläckar pga oxidation (trots inoljning) som jag tog bort med Tormeks slippasta. Det funkade väl.
Slidan luktar lite lustigt, ungefär som Systembolagets påsar - dvs skogsbrand
. Jag hade gärna sett en säkring för kniven så att man inte riskerar att den ramlar ut. Tyvärr finns det ingen sådan. Kniven hålls på plats enbart med hjälp av den snäva inpassningen. Det blir således att säkra kniven medelst ett fångsnöre och karbinhake i bältet.
När det gäller själva designen så skulle jag förstås gärna varit utan den lilla ricasso med tillhörande häl. Men men, man kan inte få allt och kniven måste med hänsyn till priset (699
anses vara ett riktigt bra köp, trots allt.
I samband med det här knivköpet så beställde jag dessutom tre andra knivar varav en är restnoterad. Bilderna kommer
.
~Paul~