Stort knivintresse - välj din favoritkniv

DSC_0044.jpg

Mindre lyckosam dag med en kniv jag täljt till själv av ett Björkmanblad. Mäter sig inte med alstren här men jag gillar den och den lätt att slipa och resonabelt varaktig i eggen.

bosse

Ett par till småknivar jag gillar att ha i fickan.
Case Small trapper 3.5 tum och medium stockman på case 32 ram i samma storlek. båda med blad av CV och skaft av jigged bone.

DSC_0104.jpg

Bosse

Fick hem en till Jarl idag som är tänkt som en 40 års present till en kompis och blev förundrad över olikheten på skaftformen. Den nya har en omkrets som är drygt 1 cm större än min gamla och är mycket mer formad som en tunna medans min gamla är i järmörelse nästan fyrkantig. Det har sin charm med knivar som tillverkas delvis för hand. :)

Svårt att få med skillnaderna på kort men gör ett försök.

semester025.jpg

semester022.jpg

semester024.jpg

semester020.jpg

Fredrik

Fick hem en till Jarl idag som är tänkt som en 40 års present till en kompis och blev förundrad över olikheten på skaftformen. Den nya har en omkrets som är drygt 1 cm större än min gamla och är mycket mer formad som en tunna medans min gamla är i järmörelse nästan fyrkantig. Det har sin charm med knivar som tillverkas delvis för hand. :)

Fredrik

Spännande skillnader... Det är verkligen rätt så markant.

Men jag måste faktiskt tillägga att jag nästan önskar att jag fyller 40 snart med sådana presenter ;)
__
Fredrik

Vad gjorde du för förändringar? Skulle vara intressant att höra vad du tycker är fel med den.
__
Fredrik

Jag började med att slipa greppen ordentligt och sen ge dom en ytbehandling med Danish oil. Sen var det eggarnas tur eftersom dom närmast var att betrakta som smörknivar när dom kom. Som jag skrev så har knivarna potential men det är nog väldigt få som är "färdiga" från fabrik.

Om vi säger så här: Jag kan inte rekommendera Bushlore som ett alternativ till de knivar som GeoMicke redan har funderat på. De knivarna (t.ex. Casström SFK, EKA W11, Enzo Trapper med flera) är så mycket bättre.

Det jag menar med "fel" är t.ex. när man på fabriken har slipat bort för mycket på eggen eller på något ställe på greppet. Det är ju lättare när dom har tagit bort för lite...

Modellen i sig har jag väl inte något speciellt emot. Den har sin charm.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg