Stort knivintresse - välj din favoritkniv

San Fransisco knivarna var gjorda för att vara pråliga status symboler.
De var också gjorda som vapen,även om de användes för annat också.

Som verktyg är de inte så ändamålsenliga för nutida behov.
Dagens kopior är mera gjorda som Artknives och samlar objekt.
Jag tror inte någon av ägarna skulle drömma om att använda sina exemplar annat än som Showpieces.

De var de främsta knivarna som gjordes i USA innan industrialismen slog igenom på allvar.
De är en del av Amerikanernas historia.
Det gör att samlare och museer värderar dessa knivar så högt.

Loveless är ju våra tiders kanske största inspirationskälla vad gäller design.

Peter Hjortberger har berättat för mig att han pratade med Loveless under designarbetet med F1:an.
Loveless undrade varför Peter frågade honom till råds för!
" Why don't You look at Your own Scandinavian knifeculture, that's where I got my inspiration!"
Så blev svaret från Mästaren och Peter har följt det rådet sedan dess.

Mikael

Det finns olika samlar områden den skulle vara intressant, där flera krockar samlarområden, speciellt i USA kan det pressa priset upppppåååt!

Men för Will & Fink California Bowie som visas tidigare i tråden har jag inget intresse, så jag skulle bjuda... ... ... ingenting. :-/

Det finns å andra sidan vissa knivar från Sverige som jag skulle kunna betala "idiotpriser" för, men vilka det är talar jag inte om här ;-)

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~
1. En fällkniv från Clas Olsson i aluminium med 440 stål. (Asaklitt). Inte så sexig men känns som bra pris/prestanda.

2. Ett hemmabygge med Mora 2000 blad.

3. Victorinox, medelstor.

4. Jag har ett block med knivar från Wusthof, Solingen. Classicserien. Inköpta ca: 92-93 och aldrig omslipade, bara brynade.

5. Just nu är jag drömmer jag nog mest om en stor kniv och det är skälet till att jag lite kapar tråden. Jag blev sugen på en Brusletto Villmann Spesial. i mina ögon är den vacker. Det är en fulltånge med 440 stål.
Det finns en Brusletto Villmann oxå inte fulltånge med 12C27 stål. Är det ett mycket bättre stål?
Sedan undrar jag över slipfasen, (heter det så), oxå. Det är en ganska stor vinkel på slipningen. Går det att använda en sådan kniv till något annat än att hugga?
Kanske borde jag leta vidare efter en annan stor kniv, eller....?

Bilagor

• villmann_spesialversjon_f_400_t3.jpg
    villmann_spesialversjon_f_400_t3.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1,347
Fick för övrigt hem lite råvaror till Swede 82 idag. Blir nog plats till en röd liner också.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    57.6 KB · Visningar: 935
1. Jag blev sugen på en Brusletto Villmann Spesial. i mina ögon är den vacker. Det är en fulltånge med 440 stål.

2. Det finns en Brusletto Villmann oxå inte fulltånge med 12C27 stål. Är det ett mycket bättre stål?

3. Sedan undrar jag över slipfasen, (heter det så), oxå. Det är en ganska stor vinkel på slipningen. Går det att använda en sådan kniv till något annat än att hugga?

4. Kanske borde jag leta vidare efter en annan stor kniv, eller....?
Tackar för listan!

1. Det är 440C i bladet. Skriver man endast 440 så antar de flesta att man syftar på 440A. 440C är av avsevärt högre kaliber än 440A. Dock är 440A kanske trots allt lämpligare i samband med större huggare eftersom det är slagsegare än 440C.

2. Det är två ganska olika stålsorter. Den ena med stort korn och tämligen hög andel kol och krom (440C) och den andra med litet och väldistribuerat korn med kolmängden nästan halverad i jämförelse. Detta ger dessa två stålen helt olika egenskaper. 440C är avsevärt slitstarkare men tål kanske inte riktigt de allra minsta vinklarna utan att man riskerar riva ut karbiderna ur matrisen och därmed få en microflisad egg.

12C27 går att få ned till extremt snäva vinklar utan att riskera urflisning i själva slipögonblicket. Dock är 12C27 trots allt inte helt lämpligt till att lägga allt för snäva vinklar på eftersom hårdheten trots allt ligger på endast ca 58 RC. Risken är att eggen viker av i samband med krävande arbeten. Så skillnaden är att 440C flisar ur och 12C27 viker av om man provocerar dessa ståltyper allt för mycket. 440C är dessutom avsevärt mer rosttrögt.

Med andra ord. Ditt val bör grundas på vilken typ av arbeten du ämnar utsätta kniven för. Om det är en del skärande där slitstyrka är att föredra, samt i samband med fuktig miljö så skulle jag trots allt välja 440C. Om du däremot tänker använda kniven mer allround så skulle jag lägga på en lite trubbigare eggvinkel (runt 30-40 g) och köra på 12C27.

3. Ja, självklart går det. Så trubbig är den trots allt inte. Det rör sig om en kort skandinavisk slipfas. Dessa är ganska versatila.

4. Som sagt så beror det på vad du tänker använda kniven till.

~Paul~
▬▬▬

Senast ändrad:
2. Ett hemmabygge med Mora 2000 blad.

5. Just nu är jag drömmer jag nog mest om en stor kniv och det är skälet till att jag lite kapar tråden. Jag blev sugen på en Brusletto Villmann Spesial. i mina ögon är den vacker. Det är en fulltånge med 440 stål.
Det finns en Brusletto Villmann oxå inte fulltånge med 12C27 stål. Är det ett mycket bättre stål?
Sedan undrar jag över slipfasen, (heter det så), oxå. Det är en ganska stor vinkel på slipningen. Går det att använda en sådan kniv till något annat än att hugga?
Kanske borde jag leta vidare efter en annan stor kniv, eller....?

Hej Styrman!

2. Det vore kul att se en bild på din hembyggda Mora 2000.

5. 12c27 duger fint att hugga med om eggen är tjock nog och vikten i bladet är tillräcklig.
Runt 20cm bladlängd och en vikt mellan 350-400 gram är minimum för en huggkniv enligt min erfarenhet.
Är kniven längre och tyngre,så blir det förstås mer kraft i hugget men små jobben får man göra med en annan kniv.

Jag tror den visade Brusletton skulle vara mer allround om den hade en tunnare spets,men den duger säkert att göra allt möjligt med.
Ofta hittar man arbetssätt även om kniven inte alltid är optimal för alla jobb.

Min favorit i denna storleksklass är NL2 från Fällkniven.
Kostsam för en mindre huggkniv,men mycket fin att jobba med.
Stål,geometri och härdning är välkomponerade för både tuffa tag i skogen och småjobb.

Mikael

2. Det vore kul att se en bild på din hembyggda Mora 2000.

5. Runt 20cm bladlängd och en vikt mellan 350-400 gram är minimum för en huggkniv enligt min erfarenhet.

Mikael

+1. Jag slår åter ett slag för Ontario Gen II knivar. Kombinationen av kvalitet och pris är fantastisk. Har du tur så gör du ett klipp på ebay.
Här är en bild från en kort skogstur i våras. Bladet på min är nog närmare 25 än 20 cm. Men när man klyver tjocka vedkubbbar så är det inte fel. 20 cm hade dock räckt väl, och varit något mer portabelt.

Bilagor

• sp50.jpg
    sp50.jpg
    77.1 KB · Visningar: 929
Snygg och diskret färg! Hoppas att du är färdig snart. Börjar bli seriöst nyfiken!

~Paul~
▬▬▬

Jo, jag tror den kan bli bra. Skulle dock vilja bryta med en röd liner som sagt. Jag tror jag kan få hem en tunn en i g-10 från usa. Jag funderar annars på vulkanfiber, men jag har ingen erfarenhet av det. Hur pass tåligt är det? Grejen är ju att det kommer ligga delvis blottat mot omgivningen som spacer på Swede 82, och jag funderar på hur det håller. Är väl någon form av behandlad cellulosa...pallar det nötande och väta? Någon som vet?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg