Den är en blandning av bra verktyg och mindre bra sådana. De som är bra är framför allt saxen (!) som Fiskars bidrar med, samt de utbytbara skären i avbitartången med beläggning av volfram-karbid, ett av de hårdaste ämnen som finns. Bladets utfällning manövreras med en hand och därför också bidrar till den postiva bilden, liksom den tillika enhandsmanövrerade saxen. Ergonomin som sådan är helt OK.Alldeles för långt ner, stora knivtråden ligger som favorit ;-) En helt annan sak, säkert diskuterad tidigare den också och jag ber om ursäkt i så fall, men Gerber Legend multitool. Någon som säger usch och fy direkt eller är det ett bra köp?
Mvh Aron
Men. För min del anser jag att bladet i 420HC inte riktigt når till den standard som man hittar hos t ex L-man. Visserligen kör också amerikanska Buck på detta stål men skillnaden är att det i Bucks fall är den på området en av de allra skickligaste materialtekniker som är behjälplig i samband med värmebehandlingen (Paul Bos). Så är inte fallet med Gerber.
Tyvärr medför fördelen med utbytbara insatser för tången också en del negativa detaljer. Tången är i min smak alldeles för klumpig. Den är inte speciellt lämplig i fiskesammanhang. Synd eftersom det rätt ofta är i det sammanhanget en tång används. Käftarna är dessutom lite för korta. Visserligen medför det en högra grad av moment men det är ofta inte där det brister.
Allt som allt en tång med en del fördelar men också nackdelar. Du bör tänka igenom vad du tänker använda tången till allra mest.
~Paul~