Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tackar.:)
För min del började allt när jag bodde i stan för 10 år sedan. Såg min gamle far göra knivat då o då o eftersom han är finne så blev det traditionella knivar han gjorde så som finska knivar ser ut. Blev intresserad o bestämde mig för att börja prova o på den vägen blev det. Senare flyttade jag ut på landet med min familj o då öppnade det sig mycket bättre möjligheter med utrymme o skaffa sig mer verktyg, maskiner osv..
Randall knivarna jag har har jag inte behövt som tur är köpa en endaste av dem då jag lyckats få till byten med jenkkare mot customs jag gjort i byte. Joo, förresten en mod 8 har jag köpt av en här i sverige men annars är det bara byten. O det är bra för annrs skulle frugan blivit galen om jag hade tömt hushållskassan för samlandet.

Här en Randall jag gillar mest av alla:) Modell 4-5 från 60 talet

fem-20.jpg

tre-44.jpg

tv-52.jpg

Gillar knivar med trailing point. En vacker pjäs för vitrinskåpet. Som användare föredrar jag dock fortfarande modellen 12-6 "Sportsmans Bowie".

Bilagor

• Randall 12-6 Sportsman's Bowie.jpg
    Randall 12-6 Sportsman's Bowie.jpg
    77.3 KB · Visningar: 550
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 551
re

Såg linken:) Randalls görs för att tåla tuff användning men det har blivit så att många kanske inte använder dem som man borde, inklusive mig:) Hamnar i ett skåp osv även om det finns de som använder dem också :) Har använt en randall 8 rätt friskt inom jakt o den har funkat utan några problem.

Trailing point är snyggt om man får till linjerna så att det följer skaftet i harmoni. Då är det faan i mig mumma för ögat :) Praktiskt är det väl kanske mindre nytta med trailing point.

Bra billig glidlåskniv.

På den här knivtråden är det nog inte en hemlighet att jag gillar Glidlåsknivar. Jag gillar stabiliteten som en backspring av den typen ger. Det är enligt mig en konstruktion med likvärdig stabilitet som exvis en liten backlock. Nackdelen är i så fall avsaknaden av låsfunktion i utfällt läge men för mig är det ingen nackdel. Det har varit min knivtyp i åtmistånde 35 år och jag har inte haft några tillbud under den tiden med avsaknaden av lås. Med detta vill jag berätta om mitt senaste tillskott.

För nån månad sedan köpte jag en Case swayback jack från lamnia. När jag bestälde den hade de Spyderco kiwi 3 på extrapris så jag impulsköpte en sådan också.

Kiwin har en helt rostfri konstruktion, Bladstålet är märkt 8cr13MoV samt china. Den har grov pivotbult och en skapligt stadig backspring med bra och tydlig walk and talk. Skalorna av rostfritt är stadiga och gör kniven lite tung, ca 1/2 hekto. Alla skarvar är riktigt täta, och passformen poängsätter jag som en fullpoängare. Ingen slipjoint jag har eller har sett är bättre. Likvärdig, dvs perfektion har jag sett, men itne bättre. Bladet har typiskt runt hål och går att manövrera med en hand men funkar klart bäst med två händer genom att pincha hålet. Bladet är en konkavslipad warncliffe med en knapp halvdecci egg. Välslipad vid ankomsten och fina jämna grinds. En rejäl ricasso med plats för pekfingret. Både fult och irriterande och samtidigt en sorts säkerhetsdetalj på en glidlåskniv då det ger direkt kontakt med bladet och ger känselinformation om man riskerar en hopvikning pga dåligt handhavande. Ett helt eget utseende för en slipjoint och ganska mycket bättre i verkliga livet än utseendet på bild.

Priset är exeptionellt i förhållande till kvaliteten och det råder ingen tvekan om att kineser kan tillverka mycket bra knivar.

Den nya Case swayback jacken har CV stål och chestnut bone skollor. Även den en warncliffe som huvudblad och ett pennblad som sekundärt blad. Väldigt kvalitetsmässigt bra kniv om än kanske inte så prisvärd som spydercon med sina nästan 1000 spänn. Ser den inte lämna min ficka under den närmaste tiden.

Bosse

Trailing point är snyggt om man får till linjerna så att det följer skaftet i harmoni. Då är det faan i mig mumma för ögat :) Praktiskt är det väl kanske mindre nytta med trailing point.
Precis. Har en Puma Trail Guard som ser läcker ut men är i stort sett oanvändbar ute i busken. Till stor del beror det på det usla greppet (allt för spinkigt), samt sågtandningen intill bladroten. Bladet som sådant har en mycket abrupt slipfas som försvårar skäreffektiviteten.

~Paul~

1. När jag bestälde den hade de Spyderco kiwi 3 på extrapris så jag impulsköpte en sådan också.

2. Kiwin har en helt rostfri konstruktion,

3. Bladstålet är märkt 8cr13MoV samt china.

4. Ingen slipjoint jag har eller har sett är bättre. Likvärdig

5. dvs perfektion har jag sett, men itne bättre.

6. Priset är exeptionellt i förhållande till kvaliteten och det råder ingen tvekan om att kineser kan tillverka mycket bra knivar.

7. Den nya Case swayback jacken har CV stål och chestnut bone skollor. Även den en warncliffe som huvudblad och ett pennblad som sekundärt blad.
1. Grattis, fin kniv.

2. Min har Jigged Bone-skollor över rfr chassi.

3. Rätt OK stål. Den jag har stoltserar med VG-10 och är tillverkad i Seki, Japan.

4. Fantastiskt! Fast jag föredrar nog trots allt bladrygglåset på min variant ;).

5. Det låter helt otroligt.

6. Vad fick du ge exakt?

7. Också en trevlig krabat. Jag äger alldeles för få Case, rättare sagt inte en enda! ;)

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg