Hehe, ja, så kan man oxå se på det. Jag säger inte att de skulle ha lagt ned tillverkningen, men de kan gott och väl informera om det. Läser man på deras hemsida så nämns det ingenting om att delar av produktionen ligger i Kina. De enda platser som nämns är Eskilstuna och Norden. I mina ögon är det lite att dölja detsamma.
Personligen har jag inga goda erfarenheter av saker som är producerade i Kina. De har inte riktigt samma syn på kvalitet på massproducerade saker, det handlar mer om kvantitet och att göra så lite som möjligt på jobbet. Jag kan inte säga att det är så i fallet EKA, utan bara rent generellt. Ofta hör det oxå samman med att företaget har flyttat produktionen dit för att spara pengar, inte för deras fina arbete...
Jag skulle snarare påstå att det är dom västerländska företagen som sätter villkoren för hur produktionen ser ut. Kinesiska företagen kan inte ta en bit älgskit och skapa en guldtacka oavsett hur mycket konsumenterna vill det.
Av vad jag har läst om asiatisk kultur så tar de sina arbeten mer seriösa än västerländska motparten, familjens ära/stolthet osv.
Jag har många knivar som är producerade i asien där företagen inte haft händerna knutna bakom ryggen och resultaten är väldigt bra.