Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hehe, ja, så kan man oxå se på det. Jag säger inte att de skulle ha lagt ned tillverkningen, men de kan gott och väl informera om det. Läser man på deras hemsida så nämns det ingenting om att delar av produktionen ligger i Kina. De enda platser som nämns är Eskilstuna och Norden. I mina ögon är det lite att dölja detsamma.

Personligen har jag inga goda erfarenheter av saker som är producerade i Kina. De har inte riktigt samma syn på kvalitet på massproducerade saker, det handlar mer om kvantitet och att göra så lite som möjligt på jobbet. Jag kan inte säga att det är så i fallet EKA, utan bara rent generellt. Ofta hör det oxå samman med att företaget har flyttat produktionen dit för att spara pengar, inte för deras fina arbete...

Jag skulle snarare påstå att det är dom västerländska företagen som sätter villkoren för hur produktionen ser ut. Kinesiska företagen kan inte ta en bit älgskit och skapa en guldtacka oavsett hur mycket konsumenterna vill det.

Av vad jag har läst om asiatisk kultur så tar de sina arbeten mer seriösa än västerländska motparten, familjens ära/stolthet osv.

Jag har många knivar som är producerade i asien där företagen inte haft händerna knutna bakom ryggen och resultaten är väldigt bra.

a+%25287%2529.JPG

Hur ser tången ut på dessa knivar? Är lite småsugen på att försöka göra ett par egna skalor till min Mora. Jag hatar handtaget men tycker bladet och stålet är superba.

Nån som har förslag? :D

Jag skulle snarare påstå att det är dom västerländska företagen som sätter villkoren för hur produktionen ser ut. Kinesiska företagen kan inte ta en bit älgskit och skapa en guldtacka oavsett hur mycket konsumenterna vill det.

Av vad jag har läst om asiatisk kultur så tar de sina arbeten mer seriösa än västerländska motparten, familjens ära/stolthet osv.

Jag har många knivar som är producerade i asien där företagen inte haft händerna knutna bakom ryggen och resultaten är väldigt bra.
Fast du gör dig skyldig till en våldsam generalisering när du drar alla asiatiska länder över en kam.

Du jämför den kinesiska mentaliteten med den japanska eller sydkoreanska. Det är som att jämföra Sverige med Albanien. Den kinesiska arbetsandan har först på senare tid börjat spotta upp sig men trots det är man fortfarande påverkad av den gamla kommunistiska regimen och dess sätt att se på arbete, kvalité och avkastning.

Helt klart har man blivit bättre men fortfarande är man inte ikapp länderna i väst. När det gäller vårt kära ämne, dvs knivar så är man tyvärr inte ikapp ännu. Både kvalitén på ihopskruvandet, liksom materialet är inte i paritet med Japan, Tyskland, Sverige eller USA.

Visserligen har många knivföretag förlagt sin produktion till Kina och Hong Kong men det är knappast av kvalitetsmässiga skäl ;). När man betänker vad en kinesisk arbetare tjänar och jämför med västländerna så inser man vilka vinster som finns att göra. Inte undra på att man trots långa transporter och kostnaderna därikring ändå gör rejäla vinster. Betänk samtidigt att prisnivån på slutprodukten ligger på samma nivå som innan flytten till Kina och Portugal. Snacka om att nettovinsten måste ha ökat!! Samtidigt har man sparkat en hel del folk inrikes ;).

Så, vad tjänar vi konsumenter på det? Vi har knappast fått billigare produkter. Vi har knappast fått bättre produkter och vi har heller inte fått de arbetsmarknadsmässiga vinster som vi förtjänar eftersom en stor del av EKA-s medarbetare blivit sparkade.

Man säger i PDF-en att tanken är att på sikt flytta tillbaka produktionen till Eskilstuna. Enligt min åsikt är detta endast avancerat skitsnack. Man kommer självklart förlägga produktionen till de länder som för närvarande är billigast. När väl Kina eller Korea är ute i leken så hittar man alltid nya länder att utnyttja.

~Paul~

Hur ser tången ut på dessa knivar? Är lite småsugen på att försöka göra ett par egna skalor till min Mora. Jag hatar handtaget men tycker bladet och stålet är superba.

Nån som har förslag? :D
Tången är avsmalnande och slutar ca 1,4 cm från ändbutten. Om du tar bort parerskyddet något så får du ett grepp som är riktigt bra. Det har jag gjort på några av mina knivar.

~Paul~

PS Det kan vara något mer än 1,4 cm men jag personligen skulle inte chansa

Bilagor

• Min moddade mora 511.jpg
    Min moddade mora 511.jpg
    24.3 KB · Visningar: 414
  • Min moddade mora 511, 2.jpg
    Min moddade mora 511, 2.jpg
    55.1 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
De här rasslade in i lådan från USA idag
Blade Forum Traditional 2012 fällisar från Great Eastern Cutlery.
1095 stål, skållor av jigged bone,

Blade forums knife 2012 by jonas_evertsson, on Flickr

2012 Bladeforums Knife
Pattern: Curved Jack/Trapper (see attached photo titled curvedjack.jpg)
Size: 3-5/8" - 3-7/8"
Blades: Wharncliffe Primary behind a Turkish Clip Primary, half stops on both blades
Nail Nicks: Standard, both on shield side (placed so blades do not interfere with nicks)
Blade Steel: 1095 carbon
Blade Finish: Satin, Swedges on both blades, no etch, no serial numbers
Bolster and Liner Material: Nickel Silver
Blade Tangs: Must accomodate Bladeforums Tang Stamp (one pip must be removed so that there are 8 left - to be provided), "2012" tang stamp
Bolster Style: Rattail (one thick groove), Bareheaded (bolster only on pivot end - none on non-pivot end)
Scale Material & Color: Bone (see attached photo titled Bone.jpg for COLOR ONLY!!!! - GEC calls this "Green Tea Stained")
Scale Finish: Jigged as shown in attached photo titled jigging.jpg
Shield: "Sharp" Bomb (see attached photo titled sharpbomb.jpg) - must be pinned

Mitt senaste tillskott!
En gul Benchmade 556 Mini-Griptilian Mel Pardue. Var nyfiken på axis-låsningen och slog till. Lyckades ropa in den på Tradera av en trevlig prick. Första intrycket är gott! Låsningen känns mycket stabil. Axis-låsningen, utformningen och det flyttbara clipet passar mig som vänsterhänt mycket bra. Kan inte ge något mer utförligt omdöme då ka bara ägt den i ca 24 timmar.

Hoppas iPhone bilden duger åt församlingen;)
Väntar även otåligt på min BM 890 Torrent och en SOG flash I (SOGen blir nog en julklapp till lillebror)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    17.5 KB · Visningar: 510
Mitt senaste tillskott!
En gul Benchmade 556 Mini-Griptilian Mel Pardue. Var nyfiken på axis-låsningen och slog till. Lyckades ropa in den på Tradera av en trevlig prick. Första intrycket är gott! Låsningen känns mycket stabil. Axis-låsningen, utformningen och det flyttbara clipet passar mig som vänsterhänt mycket bra. Kan inte ge något mer utförligt omdöme då ka bara ägt den i ca 24 timmar.

Hoppas iPhone bilden duger åt församlingen;)
Väntar även otåligt på min BM 890 Torrent och en SOG flash I (SOGen blir nog en julklapp till lillebror)
Ja, jag såg den på Tradera. Bra förvärv! Den tappar du inte bort så lätt ;). Du börjar också bli rätt biten :).

~Paul~

Ja, jag såg den på Tradera. Bra förvärv! Den tappar du inte bort så lätt ;). Du börjar också bli rätt biten :).

~Paul~

Ja så är det allt! Intresset har funnits sen barnsben men först nu finns det pengar över för ett mer seriöst samlande:) bild kommer på alla eggverktyg. Tänkte rada upp allt från seriösa knivar till ungdomssynder;)

Du börjar också bli rätt biten .

@de paul:

Bara av ren nyfikenhet eftersom den här tråden nästan ensamt bärs upp av dig: vad är som gör knivar så intressanta? Eller är det bara så att man fastnar för något att samla? jag samlar på ryggsäckar ända tills jag måste stoppa mig själv när jag har runt 14 stycken varav jag använder kanske max 4 stycken. är det så med knivintresset också, det måste ju finnas en gräns för hur många man kan använda.

@de paul:

Bara av ren nyfikenhet eftersom den här tråden nästan ensamt bärs upp av dig: vad är som gör knivar så intressanta? Eller är det bara så att man fastnar för något att samla? jag samlar på ryggsäckar ända tills jag måste stoppa mig själv när jag har runt 14 stycken varav jag använder kanske max 4 stycken. är det så med knivintresset också, det måste ju finnas en gräns för hur många man kan använda.

Gräns vad är det för nåt :D

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg