Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Klart du ska testa själv. Man upptäcker snabbt hur mycket man klarar av själv med hjälp av noggrann planering, tålamod och försiktighet. Det var senast i våras som jag själv började småpilla lite och det är riktigt skoj och det blir rätt bra faktiskt. Testa!
Träskalor kan du köpa riktigt fina på ebay. De jag visade ovan (ostabbat) köpte jag av en hygglig prick "rastamanwood". Han har massor. Ska du ha stabbat så fick jag ett klockrent tips av Seved: arizonaironwood.com. Alltså de har så fruktansvärt mycket vackert så man blir knäpp. En del på rea, och frakten är 22USD.

Allvarligt så tror jag omkostnaden för att sätta skalor på en fällis via en fackman blir rätt hög i förhållande till grundpriset på EKA-skelettet. Men det är möjligt jag har fel!

/M

Ja, vi får väl se hur det blir. Jag har fortfarande ett knivblad liggandes som ska få ett skaft oxå... Jag är ganska duktig på att dra på mig grejer att pilla med, men det händer lite för lite :) Men vem vet, man skulle ju kunna köpa kniven för att se om det blir något framöver...

Ska vi samla ihop oss till en "EKA Swede 92 Knivintresse Limited Edition"? Vet inte hur många som behövs för att få rimligt pris.

Absolut! Jag är definitivt intresserad! Och beroende på pris och tid så kan jag nog övertala en kollega här oxå :) Eller som han sa: "Inte för att jag har något behov av den, men varför itne?" ;)

Eka Swede 92

Ska vi samla ihop oss till en "EKA Swede 92 Knivintresse Limited Edition"? Vet inte hur många som behövs för att få rimligt pris.

Jag är absolut intresserad för jag har givit bort en likartad som jag köpt genom STF en gång i tiden och det ångrar jag.

Så jag är med om det blir ett hyfsat pris.
Gärna med ett snyggt läderfodral. :)

Jag är absolut intresserad för jag har givit bort en likartad som jag köpt genom STF en gång i tiden och det ångrar jag.

Så jag är med om det blir ett hyfsat pris.
Gärna med ett snyggt läderfodral. :)

Det är ju 130-årsjubileum. Fast tydligen kamp att överleva och då är det väl inte läge för produktutveckling av jubileumsmodell med nytänk. Och lite kort om tid att hinna innan 2012 tar slut.

2012 EKA Devotee Edition graverat på trä. Swede 92 Bubinga + Svart blad?
Jag anser inte att det behövs något fodral till en fällkniv, men för estetiken då.

Det är ju 130-årsjubileum. Fast tydligen kamp att överleva och då är det väl inte läge för produktutveckling av jubileumsmodell med nytänk. Och lite kort om tid att hinna innan 2012 tar slut.

2012 EKA Devotee Edition graverat på trä. Swede 92 Bubinga + Svart blad?
Jag anser inte att det behövs något fodral till en fällkniv, men för estetiken då.
Ärligt talat så anser jag att det inte finns något 130-års jubileum, utan möjligtvis ett 126-års dito eftersom enligt de nya uppgifterna tog inrikes produktion slut redan 2008.

Jag har skrivit till EKA. Vi får se vad de svarar. Om det är så att EKA-knivar sedan 2008 huvudsakligen tillverkas i Kina och Portugal, samtidigt som man likt Lego-klossar pusslar ihop resten i Sverige så är jag inte speciellt intresserad av den aktuella jubileumskniven. Min inriktning kommer i så fall vara att få tag i äldre EKA-knivar (före 2008) i så gott skick som det någonsin går.

Med andra ord. Jag passar på den eventuellt nya jubileumsmodellen.

~Paul~

PS Snabba ryck. Jag har fått svaret från EKA. Konversationen gick till såhär:

Hej Johny!

Jag hoppas att du ursäktar för att en enkel sate som jag skriver till dig.

Min fråga är av den enklare varianten: "Var sker den mesta produktionen av EKA-knivar idag? Är det i Sverige, Kina eller till och med i Portugal?

Mvh,

~dePaul~

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Vi procducerar delar i alla dom uppräknade länderna (samt några till) för att slutligen sammanställa allt här i Eskilstuna, Sverige med bla montering, lasergravyr, slutkontroll och leverans.
Mvh
Arne Karlsson
www.eka-knivar.se

Hej,
Vi procducerar delar i alla dom uppräknade länderna (samt några till) för att slutligen sammanställa allt här i Eskilstuna, Sverige med bla montering, lasergravyr, slutkontroll och leverans.
Mvh
Arne Karlsson
www.eka-knivar.se

Nä, va trist :( det sätter ju hela företaget i ett helt annat ljus. Frågan är om min nya W11 har ett Sandviks-stål som har skickats till Kina för slipning och sedan tillbaka till Sverige för montering med trä som har formats någon helt annanstans. Verkligen urtrist... Måste nog höra av mig och fråga

Ärligt talat så anser jag att det inte finns något 130-års jubileum, utan möjligtvis ett 126-års dito eftersom enligt de nya uppgifterna tog inrikes produktion slut redan 2008.

Hej,
Mvh
Arne Karlsson
www.eka-knivar.se

Jag tror vi kommer att få lite mer detaljerad info...

Det finns andra samlare jag pratat med som anser att produktionen av riktiga EKA-knivar upphörde ca 1970, eller ca 19xx. Det är en personlig uppfattning. Både bruksvärde, samlarvärde och andra kvaliteter skiljer oss på ett intressant sätt. Det finns knivar som visats här senaste veckorna som några tycker ser fantastiska ut; jag tycker de är direkt fula.

Jag har tagit mycket intryck av både kunskap, åsikter och preferenser som du har Paul.

Om nuvarande EKA-ledning trots svårigheter lyckas producera knivar i EKA-tradition med blad av svenskt stål så tycker jag att det är "riktiga" EKA. (Bubinga-träden odlades ju inte i Sverige 1970 heller).

Det vore helt annorlunda om de importerade helt Kina-producerade knivar av lägre kvalitet och stämplade EKA på dem.

Nä, va trist :( det sätter ju hela företaget i ett helt annat ljus. Frågan är om min nya W11 har ett Sandviks-stål som har skickats till Kina för slipning och sedan tillbaka till Sverige för montering med trä som har formats någon helt annanstans. Verkligen urtrist... Måste nog höra av mig och fråga

Men ca 1970 då? när EKA lyckades uppfinna nya modeller och metoder så att man kunde mass-producera kvalitetsknivar med "vanliga industri-jobbare" istället för att behöva lärlings-inskola knivhantverkare uppåt 5 år för att kunna tillverka knivar. Hade det varit bättre att ge upp redan då eftersom det inte var äkta handtillverkade knivar?

Bubinga är ett afrikanskt träslag. Om man använder ek eller bubinga är enligt min åsikt av underordnad betydelse. Däremot har stålet en helt avgörande roll för en knivs förmåga att hålla skärpa och eggstabilitet.

Om de nya knivarna tillverkas i Kina så misstänker jag att också stålet stansas och värmebehandlas där. Man har på senare tid hört att folk varit missnöjda med hur deras eggar har betett sig, dvs råkat ut för plastisk deformation i någon form.

Jag har fram till idag trott att det kan ha att göra med folks oförmåga att slipa fram en duglig egg. Men faktum är att en orsak skulle kunna vara det faktum att man på EKA inte längre har koll på hela tillverkningskedjan utan endast tar stickprov på exemplar ur slumpvisa serier.

Din jämförelse med knivar pre 70-talet haltar lite eftersom de förändringar som man då gjorde var av godo i samband med kvalitétsaspekten (maskinell styrning, kemiska processer och konsekvent kvalitetskontroll). Självklart ville man få en god avkastning, men den var så att säga följden av de nya styrmedlen.

De förändringar man gör idag är tvärtom av ondo. I stället för att koncentrera sig på kvalité så stirrar man sig blind på rentabilitetsaspekten. Dvs, hur mycket vinster man kan göra, delvis på bekostnad av kvalitén.

~Paul~

Men ca 1970 då? när EKA lyckades uppfinna nya modeller och metoder så att man kunde mass-producera kvalitetsknivar med "vanliga industri-jobbare" istället för att behöva lärlings-inskola knivhantverkare uppåt 5 år för att kunna tillverka knivar. Hade det varit bättre att ge upp redan då eftersom det inte var äkta handtillverkade knivar?

Hehe, ja, så kan man oxå se på det. Jag säger inte att de skulle ha lagt ned tillverkningen, men de kan gott och väl informera om det. Läser man på deras hemsida så nämns det ingenting om att delar av produktionen ligger i Kina. De enda platser som nämns är Eskilstuna och Norden. I mina ögon är det lite att dölja detsamma.

Personligen har jag inga goda erfarenheter av saker som är producerade i Kina. De har inte riktigt samma syn på kvalitet på massproducerade saker, det handlar mer om kvantitet och att göra så lite som möjligt på jobbet. Jag kan inte säga att det är så i fallet EKA, utan bara rent generellt. Ofta hör det oxå samman med att företaget har flyttat produktionen dit för att spara pengar, inte för deras fina arbete...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg