Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jahaja det var nyhet för mig. Men som Paul säger....priset va. För 1000 spänn skulle jag vilja ha stabiliserat trä nästan...

Fällkninven F1 och spyderco sharpmaker, går det? Utgår från att jag gör om eggen, men kan det fungera skapligt ändå?

S-makern funkar väl till bryning. En allvarligare omprofilering eller restaurering av diverse blad är en övermäktig uppgift för detta system. I de fallen bör man använda antingen diamant eller någon typ av maskinell hjälp, t ex våtsliphjul eller våtslipband.

En vanlig bryning funkar dock hur bra som helst. Också till en F1-a ;).

~Paul~

S-makern funkar väl till bryning. En allvarligare omprofilering eller restaurering av diverse blad är en övermäktig uppgift för detta system. I de fallen bör man använda antingen diamant eller någon typ av maskinell hjälp, t ex våtsliphjul eller våtslipband.

~Paul~

Skulle Spydercos diamantbryne vara ett alternativ, eller är det för fint?

~Paul~

Jag tänker på det där med musmatta och slippapper, kör ju hellre med stavarna om det funkar.

Jag tänker på det där med musmatta och slippapper, kör ju hellre med stavarna om det funkar.
Musmattemetoden kräver en del övning. Min första kniv (mora) blev inte så bra. Mycket hänger på svikten i underlaget. Det får inte vara för mjukt (som det var i mitt fallt) för då rullar eggen från sida till sida. Man får heller inte överdriva strävheten. Börja med runt 600 och gå sedan uppåt i graderna.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg