Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Grann rackare! Samlingsobjekt och inget du har tänkt knacka genom ett älgbäcken antar jag? Har bara sett deras köksknivar tidigare, visste inte de gjorde "vanliga" knivar också.
Jaha, här damp det ned ett paket från staterna igår. Här syns pxl wh och tk4 med pm2 och compact som referens. PXL gnisslade lite initialt mellan plast och stål. Ville inte släppa på pivoten så jag tog lite tuff-glide och det blev bra. Både pxl och tk4 liggger verkligen utmärkt i handen. Det enda negativa jag upptäckt på tk4 är att bladet flexar lite i låst läge när man pressar eggen mot t ex hårt trä. Har läst detta på något forum också. Lite störigt men det lär nog inte påverka funktion allt för mycket. Men på en fällkniv med plasthandtag som i vanliga fall kostar nä'rmare 1500 SEK så borde det inte vara så kan jag tycka.
Beställde ju även tre st 8x3" dia-sharpstenar, helt SJUKT tunga. Hade ingen aning om att de var gjorda av massivt stål, nästan 1,1 kg stycket. Inte konstigt frakten sved lite extra :)

/M

Bilagor

• kniv1.jpg
    kniv1.jpg
    29.3 KB · Visningar: 769
  • kniv2.jpg
    kniv2.jpg
    30.5 KB · Visningar: 986
1. Grann rackare! Samlingsobjekt och inget du har tänkt knacka genom ett älgbäcken antar jag? Har bara sett deras köksknivar tidigare, visste inte de gjorde "vanliga" knivar också.

2. Jaha, här damp det ned ett paket från staterna igår.
1. Precis, kniven får endast "se" vitrinskåpets innersta ;). Jodå, Itou tillverkar en hel del jakt och ute-knivar. Jag har en carver som borde funka ganska ok till fiske.

2. Grattis! Mycket fina pjäser. Köpte du Vicen också från USA? Vad är det för modell?

~Paul~

Tack. Vicen är min trotjänare modell Compact. Tog bara med den på bilden som storleksreferens. Den är köpt på tyska ebay, tycker man får klart bäst priser och fint utbud på victorinox där.
Jaha, stör mig mer och mer på att bladlåsningen på tk4 flexar så mycket. Mailade Fällkniven, får se vad de säger. Känns faktiskt inte ok...

Ja det är trist. Hade höga förväntningar. Har faktiskt aldrig upplevt något liknade på en kniv i det här prissegmentet.

Ja. Surfade runt lite på ämnet och fann ett par personer som upplevt samma sak, men ännu fler som hade en klockren och stumm låsning av bladet...
Fällkniven är ju kända för bra service, så jag hoppas de kan rätta till det på något vis..

Ja. Surfade runt lite på ämnet och fann ett par personer som upplevt samma sak, men ännu fler som hade en klockren och stumm låsning av bladet...
Fällkniven är ju kända för bra service, så jag hoppas de kan rätta till det på något vis..

Hm, märkligt trots allt. Skall bli intressant att få följa den här historien till sitt avslut.

~Paul~

re

Trevlig Itou kniv, ,loweless style mycket i den :) Får man fråga vad du fick ge för den? Har för mig att priserna han har är rätt bra:) Om du har tid skulle jag vilja se en bild från magsidan uppifrån :)
Funderar på en fällkniven krut en del o undrar om det finns erfarenheter av den här på forumet? :)

mvh Kimmo

Det var ett tag sedan jag köpte kniven. Har för mig att den gick på strax under 4K kronor.

Har tyvärr inte haft nöjet att få känna på en Krut.

Bilagor

• Min Mr Itou jaktkniv, R2 stål, 4.jpg
    Min Mr Itou jaktkniv, R2 stål, 4.jpg
    19.6 KB · Visningar: 714
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 704

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg