1. Verkligen! Vet inte hur många gånger man har suttit där och svettats, samt svurit.Lars P.
1. Jag har haft isär lite skruvade EKA slipjoints såsom EKA 38 och det är ett jäkla piller att sätta ihop en fjäderbelastad kniv.
2. Mitt exemplar var rundat/avfasat efter alla kanter.
3. Paul, din rackare, två stycken. Måste erkänna att jag hade lust med detsamma.
Har dock just köpt splitterny fyrhjuling och rejäl timmervagn
4. Blir kul att höra lite om den blå färgen. Jag köpte min gul. Tycker att det är en synlig och folkvänlig färg och så är det ju en av de klassiska färgerna på en slipjoint.
5. Nya av min gröna canvas micharta kan bli aktuellt. Ursprungsiden var att gröpa ur för skruven sedan den säkrats samt limma på heltäckande skaftsidor.
6. Har varit lite skrämd av fällknivens kvalitet sedan i fjol då jag köpte en TK3 med stabiliserat reed quince på 50% rea som hade bedrövligt sprucket och trasigt trä vid ankomsten. Även resten av kniven var dåligt gjord och bladet väldigt vollbigt i stängt läge.
7. jag blev så skrämd av modellen att jag bytte då till en U2 som hör och häpna kom med exponerad bladspets i stängt läge samt slipningen helt i kanten av laminatstålet.
8. Tog då kontakt med Peter Hjortberger som tog sig tid att handplocka en utbytes U2. Den där tredje handplockade kniven var lika fin som den jag köpte premiäråret 03. (Peter är enligt mig en mycket hyvens man och har handlat juste i alla lägen vi varit i kontakt vilket ändå blivit nåt tiotal till nu).
9. Den här U1an jag köpt nu andas en helt igenom kvalitetsprodukt och varje detalj på kniven och dess konstruktion är gjord med stor precision.
10. Jag hoppas personligen på en U2 i lite mjukare stål exempelvis VG10 i 59 hrc då jag tycker att SPGS är för hårt.
11. Det blir helt enkelt för svårt och tidsödande att slipa i fält.
12. Har tittat lite på Black Hawken i caboltstål.
13. Börjar dock mer och mer titta efter fina backlock fällknivar av klassiska material.
2. Hoppas mina också är det ... Tråkigt att behöva ge sig på en helt ny kniv.
3. Haha, ja man är lite galen. Min tanke var att använda en av dem och ruva på den andra. Men jag vet hur det slutligen blir. Man kommer ruva på båda .
4. Den gula är den klart snyggare av dessa två.
5. Grön canvasmicarta eller grönt ben hade varit kanon.
6. Hm, det där är inte något som jag har upplevt, som tur är. Otur!
7. Verkligen ovanligt.
8. Peter är en mycket en trevlig och ärlig man. De ggr som jag haft med honom att göra så har det aldrig varit några problem. Det gäller helt enkelt att vara ärlig tillbaka.
9. Låter betryggande.
10. OK. Själv har jag inget emot lite hårdare stål. Det finns ju små DMT-brynen som ombesörjer dylika jobb i busken.
11. Som sagt, diamant är svaret. De finns ju i olika strävheter.
12. Samma här.
13. Också samma här .
~Paul~