Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
~Paul~
1. Jag använder och har på mig en Letherman Skeletool CX. Passar bra till de flesta sammanhang och väcker inte uppmärksamhet eller hotfullhet hos folk eller bängen.
2. Ute har jag oftast ett multitool (se ovan), en mindre kniv (mora) samt en samehuggare. I mina blygsamma ägor har jag:
Fällkniven S1 - Köpte den under värnförmånen och använde den under plikten. Sedan länge en favorit men har börjat ogilla det tjocka bladet. Dessutom börjar den bli väldigt slö. Aningens stor är den också. Underbar läderslida dock.
Gerber LMF II (grön) - Superkniv (i mitt tycke) gillar slidan och använder endast kydex(?)delen med bältesloop alternativt fäster den med buntband. Ser dock lite för rambo ut. Men en riktigt bra kniv om man bara skall ha med sig 1 st (vilket man inte har...)
Strömeng 8" huggare: Gillar denna starkt, bra vid skogsliv, hugga slanor mm ett superverktyg. Jag har den oftast fäst på sidan av ryggsäcken. Kommer att betsa trähandtaget. Funderar på antikvit, någon som motsätter sig?
CS Ti-lite 6" - Aldrig använd och kommer aldrig bli det heller. Skaffade den endast för att den är så elakt vacker.
3. Skulle jag ta med kniv skulle det bli multiverktyg + mora. Ser beskedliga ut och klarar det mesta.
4. Global, föredrar tandade knivar i i köket. En Porschekniv har också använts.
5. Ingen kniv vid namn. Men en ersättare till Moran. Lite mer påkostad och klara skogsliv, ca 10 cm blad inte för brett och inte för tjockt. Något som går att använda till att rensa fisk och skära annan mat med samt tälja. Handtaget får gärna vara greppsäkert även när det är blött. I princip en F1a men inte så tjockt blad. Förslag?