Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja, sköna att hålla i förutsatt att händerna är torra. Inte så kul när man har fiskslemmiga händer eller våta för den delen.

~Paul~

Har haft en kabar med staplat läder i handtaget, det var inga problem att hålla i när händerna var blöta. Snarare tvärtom, när lädret blev blött blev det bättre grepp. Om lädret däremot är överdrivet polerat kan jag tänka mig att det blir halt.

Min erfarenhet iaf.
 
Då kan man ju undra hur det blivit ett säljargument?
Inte troligt att flera olika knivtillverkare hypat honom under alla år. Mer troligt att resultatet blir bra. Annars hade det ju knappast varit ett säljargument.

//Ola @ GEAR AB (generalagent för bland annat Buck)

Tack Ola! Glömde att besvara perdavids inlägg. Ditt svar gå i linje med mitt.

Visst är det enorm skillnad på de som är duktiga på värmebehandling jämfört med det mediokra eller dåliga.

Att enbart sitta med en tabell för ett specifikt stål ger inte hela bilden, precis som du antyder.

~Paul~


Nej, det är klart att det är skillnad på de duktiga och de mindre duktiga men värmebehandling är ingen magi. Om du har en stabil process för stålet, dvs en jämn sammansättning från gång till gång, vilket en bra ståltillverkare har och dessutom en stabil process för din värmebehandling så får du ett konstant resultat.
En duktig tekniker kan utifrån varierande sammansättning förändra värmebehandlingen så att bästa resultat uppnås.
Jag vill på intet sätt kasta nån skugga på P Bos, han är bra på det han gör. Jag menar bara att det kanske har fått lite för stora proportioner.

//Per (metallurgi och materialvetenskap)
 
1. Om du har en stabil process för stålet, dvs en jämn sammansättning från gång till gång, vilket en bra ståltillverkare har och dessutom en stabil process för din värmebehandling så får du ett konstant resultat.
2. En duktig tekniker kan utifrån varierande sammansättning förändra värmebehandlingen så att bästa resultat uppnås.

3. Jag vill på intet sätt kasta nån skugga på P Bos, han är bra på det han gör. Jag menar bara att det kanske har fått lite för stora proportioner.

//Per (metallurgi och materialvetenskap)
1. En sådan person som Paul Bos hittar vägar att vandra utanför den gängse ramen och därmed får fram resultat som de andra endast kan drömma om. Jag har ett antal knivar i samma stål och bladgeometri men med skillnaden att de i vissa fall blivit behandlade av P Bos. Skillnaden är rejält stor mellan dessa varianter.

2. Precis. Vissa kan det dock bättre än andra.

3. Ja, kanske. Han blir ju i det närmaste behandlad som en religiös mecenat. Till vilken grad han förtjänar denna position är svårt att bedöma :). Helt uppenbart är att när det handlar om kvalitet så anlitar man allra helst Paul Bos.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Har haft en kabar med staplat läder i handtaget, det var inga problem att hålla i när händerna var blöta. Snarare tvärtom, när lädret blev blött blev det bättre grepp. Om lädret däremot är överdrivet polerat kan jag tänka mig att det blir halt.

Min erfarenhet iaf.

Kan bara hålla med! Jag tycker läder grepp är det absolut bästa, Konkurerar ut trä, plast och gummi hur lätt som helst! Rugga det bara med lite sandpapper om det börjar bli polerat! :)
/C
 
Kan bara hålla med! Jag tycker läder grepp är det absolut bästa, Konkurerar ut trä, plast och gummi hur lätt som helst! Rugga det bara med lite sandpapper om det börjar bli polerat! :)
/C

Det är ju lite detsamma med trä faktiskt. Obehandlat trä funkar mycket bättre att hålla i när det är blött än polerat. Min samehuggare är rätt nött och ruggat i skaftet, men helvetia vad bra grepp det är.
 

Cannonball

Gäst
Det är ju lite detsamma med trä faktiskt. Obehandlat trä funkar mycket bättre att hålla i när det är blött än polerat. Min samehuggare är rätt nött och ruggat i skaftet, men helvetia vad bra grepp det är.

Absolut! Men fördelen med läder, som jag ser det, är att det inte spricker. Iallafall inte på samma vis som trä.
Hurra för naturmaterial!!

/C
 
re

Hej alla forumister.
Visar upp en kniv jag har snart hemma :)
Depaul, en liten utmaning för dig. Vad är det för modell o bladlängd? Skriv rätt o hatten av från mig :)

mvh Kimmo Lilja

DHolderMod250071.jpg
 

Liknande trådar