Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Japp, det stämmer nog. När skedde modellbytet?
/Niklas
Det är rejält länge sedan. Min modell måste nog vara minst 20 år gammal. Det går inte ens att hitta bilder på den längre. De med trägrepp har ju funnits sedan början med små skillnader i handtagsprofilen men de med plast har varierat utseendemässigt.

~Paul~

PS Vid närmare eftertanke så är det kanske inte riktigt så länge sedan man bytte. Jag har plötsligt en bild på näthinnan som inte är mer än kanske 5-10 år gammal. Dock såg handtaget inte riktigt ut som det gör på min version

Senast ändrad:
mod 1

Hej alla knivare. Först av allt så är jag tacksam för denna tråd där man kan se så mycket fina knivar ni alla postar. Sen har vi en expert som Depaul som alltid ställer upp o tar sig tid o hjälper oss med info om olika knivar.
igår blev jag glad som en liten skol pojke igen när jag fick en avi att hämta ut på posten. Har varit lite orolig att det skulle komma bort i posten då kniven kommer ända från Virginia en vän jag har där :)
Hämtade ut kniven o allt var precis som jag förväntat mig. Det är inte ironwood som jag skrev tidigare i en post, jag förväxlade det. Skaft materialet är ett annat trädslag som är mer raritet i Randall knivar o vad jag vet finns det inte många av dem. Depaul kanske vill ha en utmaning o ta fram vad det är för material :)
För övrigt vet jag inte så mycket historia om den men det kanske depaul kan hjälpa mig med :)
Vet att den bara har legat i ett skåp o kniven har aldrig vart i slidan s¨å den ser så gott som nu ut fast den har ett antal år i nacken.
Själv stoppa jag kniven i slidan direkt för så noga är jag inte även om jag vårdar dem väl.
Vad tycker ni.
ett-116.jpg

tv-113.jpg

tre-88.jpg

En gissning, men träet i skaftet liknar vad som i elgitarrkretsar kallas för "birds-eye maple", dvs lönn som till följd av något slags masurliknande tillstånd får det karakteristiska mönstret.

Det liknar säljmasur. Den som kanske kan svara ännu bättre på denna fråga är dock Seved. Jag vet att han har haft säljmasur hemma.

Värdet vad det. Får fundera på det...

~Paul~

OK. Ett ganska vanligt pris på en Randall 1-7 är ca 5K-7K kronor. Din modell är lite äldre och som ny. Av den andledningen kan den vara värd kanske 1K-2K mer. Med andra ord, priset bör ligga på runt 8K kronor.

~Paul~

Blev lite överraskad eftersom den lilla Emil Olsson-kniven anlände i förmiddags. Det tog m a o endast en arbetsdag att få hit kniven. Killen nämnde att kniven är i stort sett ny vilket jag tog med en nypa salt. Men...den var faktiskt helt felfri, tydligen inte ens riktigt uppackad.

Den har litet blad, stort blad, mejsel samt utsvängbar korkskruv av Hammesfahrs patenterade konstruktion. Längden är 83 mm. Skollor (skaftbeklädnad) av äkta pärlemor. Modellen som heter nr 38 tillverkades under åren 1939 - 1967.

~Paul~
Reflexstrck.gif

Bilagor

• Min Emil Olsson-kniv nr 38, 2.jpg
    Min Emil Olsson-kniv nr 38, 2.jpg
    22.7 KB · Visningar: 627
  • Min Emil Olsson-kniv nr 38, 3.jpg
    Min Emil Olsson-kniv nr 38, 3.jpg
    14.2 KB · Visningar: 706
Det liknar säljmasur. Den som kanske kan svara ännu bättre på denna fråga är dock Seved. Jag vet att han har haft säljmasur hemma.

Värdet vad det. Får fundera på det...

~Paul~

Ja det liknar sälg lite. Men jag håller nog lite på birds eye eller möjligen Thujawood, men thuja brukar väl vara lite mörk rött.

Seved

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg