Re: Kinesiska kockknivar
chinerunner; sa:
1. Den går att betrakta i användning i mina händer:
2. Min guru kock är den Kina födde Kanadensiska kocken Martin Yan.
3. Stycka en rå kyckling på 18 sekunder:
4. Dexter-Russel
5. Messermeister
6. Jag kunde inte låtabli att beställa Messermeistern
1. Kul. Var fick du tag i makrillen? Ett tips. När du skrapar ner mat från brädan till skålen - använd inte eggsidan utan ryggsidan på kniven. På det viset förlänger du eggens livslängd.
En annat tips. Skaffa en enkel kaffekvarn på Classe eller Jula och kör dina torrkryddor i den. Blanda därefter med hackmaten. Man får ut mycket arom och spar tid samtidigt.
2. Ja, jag har hört talas om honom på Blade Forums. Duktig på att göra reklam för sig själv
3. Inte så svårt som man skulle kunna tro. Jag kanske inte gör det på 18 sekunder men väl under minuten med en vanlig kökskniv. Hemligheten är att pricka rätt när man skär i lederna.
4. Står tyvärr inte vad det är för stål, mer än att det är high carbon. Det säger ingenting.
5. Antar att det är den här du menar?
http://messermeister.com/html/produ..._rsProds=40&thisProduct=204&thisSubcategory=4
Ser intressanta ut ur ergo-synpunkt. Däremot är jag lite undrande i fråga om stålval. För en klyvare så tycker jag att stålet är i mjukaste laget, endast 56 HRC. Det handlar om en variant på den amerikanska AISI 440A.
Å andra sidan så kommer den att vara rosttrög och slagtålig. Du får dock vara beredd att bryna den ofta!
6. Förstår ditt dilemma. Har precis beställt en kniv från USA (Schatt and Morgan "English Jack" i ATS-34), så jag vet vad du går igenom
~Paul~