Fasen, det gör ont i hela mig. Jag hade gärna köpt den av digVisste att jag skulle få den reaktionen, men så är det;-)
~Paul~
Fasen, det gör ont i hela mig. Jag hade gärna köpt den av digVisste att jag skulle få den reaktionen, men så är det;-)
är s30v ett bra stål? försöker hitta en lista som rangordnar alla typer av knivstål och gärna en kort sammanfattning vad som skiljer.
Tittade på svensk knivförening men hittade inget. Funderar på en Spyderco Native.
Mvh
Fredrik
Fast så nytt är det inte. Både Jerry Hossom och Chris Reeve har använt det här stålet i ca 1½ år. Chris i modellen Umnumzaan, t ex.Crucible har släppt ett nytt pulverstål S35VN som har liknande analys som S30V, men även innehåller niob. Det nya stålet skall vara segare och mer lättarbetat. Mike Stewart på Bark River har tidigare varit tveksam till S30V, men har nu tagit fram en modell i S35VN. Jag får min nästa vecka då jag skall besöka en kompis i USA. Det skall bli spännande att se hur pass korrosionstålig den är. Slitstyrkan lär inte vara något problem i alla fall.
//Rickard//
1. Ett mycket fint stål. Det finns mycket hemligheter kring det. Det man vet är att det är ett laminat i VG-2 (kappan) och med en kärna i något som man kallar SGPS (Super Gold Powder Steel). Båda stålen är japanska och tillverkas av Takefu Specialty Steels.dePaul
1. Vad har du att säga om 3G stålet?
2. vad har det för specs?
3. bra att veta innan jag bränner alla stålar på zdp-189,m4 eller s90v
4. ja jag har blivit förstörd förut funkade vg10 alla dagar men nu så efter att ha läst allt som skrivs så har det blivit väldigt intressant med super stål
5. MAC jakt kniv vet du något om den? ser ut som en kines kniv i mina ögon men enligt han så är det delux,
6. Min edc . en millie i m4 kan kanske ta den platsen,, eller stretch zdp får se då den kommer.
Hej!
Har 2 favoritknivar. Dessa används dock inte utan de hänger bara på väggen och ser vackra ut. Har ärvt dom av min morfar.
Försökt hitta information på nätet om dem utan att lyckas. På båda slidorna står det "J.P." (eller liknande), på det ena bladet står det R.B.
Tacksam för hjälp
RB bladet är en mycket känd smed som heter Gunnar Bergström som gör. Han bor i Adak. Stämpeln har han ärvt av sim Morfar tror jag det var. Därav dom felaktiga initialerna. Han gör mycket trevliga blad. Jag använde dom mycket innan jag började göra egna.
http://rb-blad.se/home/?page_id=18
Jag har en egen förfrågan oxå. På en smed som stämplar sina blad AJ fast i varandra så att säga. Och en knivmakare som använder initialerna ES. Nån som har nån info om dom får gärna höra av sej.
Seved
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |