En del asiatiska länder producerar europeiska och amerikanska produkter utan att fatta filosofin bakom dem. Dvs, man endast kopierar produkten så gott det går.
Att en ficka sitter snett är säkert ingen stor grej i Kina/Taiwan/Malaysia/Singapore/Thailand men i USA eller Europa hade man rättat till det här mycket irriterande problemet.
...................kortat av citatet..............
~Paul~
Visserligen inte knivar, men två exempel på hur fel det kan bli när senare led i produktionen inte har produktkännedom.
Pappa köpte en rysk 60-tals kamera på loppis. Den var omålad invändigt. Förmodligen har konstruktören angett att den ska målas matt svart invändigt. Fabriken, vald av politiker eller liknande enligt planekonomin, har ansett det onödigt att måla insidan som ändå inte syns.
Jag köpte en grill på Hemtema. Läste monteringsanvisningen, trodde inte det var sant och tittade på kartongen. Samma fel där, men det är tydligt att tidigare led tänkt rätt. Kollade demoexet, och det var också felmonterat. (Någon som hittar tråden om Biltemas Trangiakopia?). Mailade kundservice, har inte fått svar. Såg en tjej på Biltema i Jönköping montera ett nytt demoex, hon fattade direkt och höll med. Så numera är det rättmonterat i den butiken.
Monteras det på utsidan kommer det säkert att slå sig med tiden och bli otätt. Monteras det på insidan som jag anser, och som midjan vid bockningen antyder är avsett, styrs spjället tätt an mot gaveln.
För några veckor sedan såg jag att Jula har exakt samma grill, bättre katalogbilder, men likadant monterat. Jula har några få kvar i Örebro, annars är det slutsålt överallt. Så jag har inte kunnat se hur förpackningen ser ut, om det är helt egen eller bara annan logga och artikelnummer.
Biltema artnr 26463
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Grill/Grill/
Jula artnr 760013
http://www.jula.se/grilltunna-mini-131529
Bilderna visar:
Min montering från utsidan.
Min montering från insidan.
Hemtemas förpackning.
Hur de monterar syns tydligast på Julas hemsida.