Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är mina bilder.

//Per
Mycket fina. Vilken modell av Maxpedition är det? Jag har en grön Falcon II och är inte helt nöjd med detaljarbetet. Den tillverkades i Taiwan vilket förvånade mig ganska mycket. Trodde att de produceras i USA. På min säck sitter bl a den yttre översta fickan snett :(.

Jag köpte den från tyska toolshop.de. Denna firma är vad jag vet en av de bästa i hela EU. Så på sätt och vis skulle jag vara förvånad om det rör sig om en fejk-ryggsäck.

~Paul~

Med min EKA Compact har jag aldrig snickrat eller täljt men med min Swede 38 har jag gjort så många ggr, utan att skollorna har uppvisat några liknande tendenser. De lossar inte heller.

Har du kontaktat EKA-s kundservice? De brukar vara mycket tillmötesgående.

~Paul~

Njä, det är gamla grejer (Swede 60). Jag gav upp efter att samma sak hände med nr 2, skollorna är ju av samma typ som på compact'en.

Själva materialet må vara detsamma men om man skruvar isär dessa modeller så finns det en stor skillnad. I både EKA Compac och Swede 38 så ligger skollorna dikt an mot chassit. Det gör det inte på samma sätt på en EKA Swede 60. När man anbringar press på handtaget så känner man hur det liksom sviktar och ger efter varvid man hör ett squeekande ljud. Jag tycker mig också upptäcka att själva tjockleken på materialet är tunnare på Swede 60.

Det kan m a o vara själva designen som kan orsaka det här fenomenet. Personligen har jag aldrig använt en Swede 60 eftersom jag alltid varit misstänksam mot den mycket speciella bladlåsningen på denna modell. I mitt sinne finns det risk för oavsiktlig nedfällning (t ex i samband med omvänt grepp) och därmed skador på händerna/fingrarna.

~Paul~

Själva materialet må vara detsamma men om man skruvar isär dessa modeller så finns det en stor skillnad. I både EKA Compac och Swede 38 så ligger skollorna dikt an mot chassit. Det gör det inte på samma sätt på en EKA Swede 60. När man anbringar press på handtaget så känner man hur det liksom sviktar och ger efter varvid man hör ett squeekande ljud. Jag tycker mig också upptäcka att själva tjockleken på materialet är tunnare på Swede 60.

Det kan m a o vara själva designen som kan orsaka det här fenomenet. Personligen har jag aldrig använt en Swede 60 eftersom jag alltid varit misstänksam mot den mycket speciella bladlåsningen på denna modell. I mitt sinne finns det risk för oavsiktlig nedfällning (t ex i samband med omvänt grepp) och därmed skador på händerna/fingrarna.

~Paul~

Där ser man. Jaja, får se om man gör nånting med den i framtiden, träsidor eller nåt. Ligger väl och samlar damm i nån låda nånstans.

Mycket fina. Vilken modell av Maxpedition är det? Jag har en grön Falcon II och är inte helt nöjd med detaljarbetet. Den tillverkades i Taiwan vilket förvånade mig ganska mycket. Trodde att de produceras i USA. På min säck sitter bl a den yttre översta fickan snett :(.

Jag köpte den från tyska toolshop.de. Denna firma är vad jag vet en av de bästa i hela EU. Så på sätt och vis skulle jag vara förvånad om det rör sig om en fejk-ryggsäck.

~Paul~

Det är en Monsoon Gearslinger. Den är också tillverkad i Taiwan (from Us materials:)). Tycker kvaliten är OK. Har inte haft nåt annat mer "taktiskt" väskmärke så jag kan inte jämföra. TAD anses annars vara lite bättre. Svårt att hitta i EU dock och frakt och tull gör köpet ganska dyrt.

//Per

~Paul~

Bara för att det är tillverkat i Asien så betyder inte det att det är fejk eller dåliga prylar.

Till och med Spyderco gör de flesta av sina knivar i Asien nu för tiden.

Bara för att det är tillverkat i Asien så betyder inte det att det är fejk eller dåliga prylar.

Till och med Spyderco gör de flesta av sina knivar i Asien nu för tiden.
En del asiatiska länder producerar europeiska och amerikanska produkter utan att fatta filosofin bakom dem. Dvs, man endast kopierar produkten så gott det går.

Att en ficka sitter snett är säkert ingen stor grej i Kina/Taiwan/Malaysia/Singapore/Thailand men i USA eller Europa hade man rättat till det här mycket irriterande problemet.

Spyderco tillverkar sin Byrd-serie i Kina men under mycket strikt supervision. Man kollar i stort sett varje batch och applicerar kemiska tester i fråga om stålet. Redan från början hade man nämligen stora problem med de olika stålsorterna eftersom dessa visade sig inte stämma på benämningen, dvs den kemiska sammansättningen stämde inte överens med det amerikanska AISI-systemets designationer (vilket kineserna blivit anmodade att rätta sig efter men inte klarat av att hålla i konstant flöde).

Tyvärr så ligger kineserna/taiwaneserna fortfarande efter när det gäller kvalitétstänkandet. Men de närmar sig!

När det gäller japanska produkter så är det förståss en annan femma!! ;).

~Paul~

En del asiatiska länder producerar europeiska och amerikanska produkter utan att fatta filosofin bakom dem. Dvs, man endast kopierar produkten så gott det går.

Att en ficka sitter snett är säkert ingen stor grej i Kina/Taiwan/Malaysia/Singapore/Thailand men i USA eller Europa hade man rättat till det här mycket irriterande problemet.

Spyderco tillverkar sin Byrd-serie i Kina men under mycket strikt supervision. Man kollar i stort sett varje batch och applicerar kemiska tester i fråga om stålet. Redan från början hade man nämligen stora problem med de olika stålsorterna eftersom dessa visade sig inte stämma på benämningen, dvs den kemiska sammansättningen stämde inte överens med det amerikanska AISI-systemets designationer (vilket kineserna blivit anmodade att rätta sig efter men inte klarat av att hålla i konstant flöde).

Tyvärr så ligger kineserna/taiwaneserna fortfarande efter när det gäller kvalitétstänkandet. Men de närmar sig!

När det gäller japanska produkter så är det förståss en annan femma!! ;).

~Paul~

Så länge tillverkaren sätter upp kvalitetsreglerna så ska det egentligen inte vara några problem... Vilket det tyvärr blir ibland i alla fall.

Både Kina och Taiwan har kommit långt i sin produktionsutveckling när det gäller ren legotillverkning.

Varför slår jag ett slag för detta då kanske ni undrar?

Folk är generellt skeptiska till prylar som är tillverkade i Asien, vilket egentligen är väldigt konstigt eftersom nästan allt är tillverkat just i Asien idag. Vare sig det gäller leksaker, bilar, mobiltelefoner eller knivar.

Man måste skilja på legotillverkning och piratkopiering.

Legotillverkning är när huvudtillverkaren sätter upp verktygspark och kvalitetskrav samt förser producenten med material. Anledningen till att detta sker i Asien är för att... arbetskraften är enormt mycket billigare där.

Så en kniv tillverkad i Kina är inte det samma som en kinatillverkad kniv :)

1. Så länge tillverkaren sätter upp kvalitetsreglerna så ska det egentligen inte vara några problem... Vilket det tyvärr blir ibland i alla fall.

2. Både Kina och Taiwan har kommit långt i sin produktionsutveckling när det gäller ren legotillverkning.

3. Varför slår jag ett slag för detta då kanske ni undrar?

4. Folk är generellt skeptiska till prylar som är tillverkade i Asien, vilket egentligen är väldigt konstigt eftersom nästan allt är tillverkat just i Asien idag. Vare sig det gäller leksaker, bilar, mobiltelefoner eller knivar.

5. Man måste skilja på legotillverkning och piratkopiering.

6. Legotillverkning är när huvudtillverkaren sätter upp verktygspark och kvalitetskrav samt förser producenten med material. Anledningen till att detta sker i Asien är för att... arbetskraften är enormt mycket billigare där.

7. Så en kniv tillverkad i Kina är inte det samma som en kinatillverkad kniv :)
1. Ja, det blir problem titt som tätt, framför allt på olika synsätt när det gäller kvalitén och filosofin bakom västerländska produkter.

2. Visst, de har blivit bättre. Dock vill jag hela tiden trycka på kvalitétsaspekten. Den är inte riktigt där ännu.

3. Precis. Kan det vara att din firma säljer en del knivar tillverkade i fjärran östern? ;)

4. App-app-app, inte i Asien som sådant
eusa_naughty.gif
!! Produkter tillverkade i Japan har jag fullt förtroende för. Dessutom har också Sydkorea spottat upp sig på senare tid.

5. Precis. Dock är en hel del legotillverkning baserad på piratkopiering
evilgrin39.gif

6. Precis.

7. Korrekt.

~Paul~

1. Ja, det blir problem titt som tätt, framför allt på olika synsätt när det gäller kvalitén och filosofin bakom västerländska produkter.

2. Visst, de har blivit bättre. Dock vill jag hela tiden trycka på kvalitétsaspekten. Den är inte riktigt där ännu.

3. Precis. Kan det vara att din firma säljer en del knivar tillverkade i fjärran östern? ;)

4. App-app-app, inte i Asien som sådant
eusa_naughty.gif
!! Produkter tillverkade i Japan har jag fullt förtroende för. Dessutom har också Sydkorea spottat upp sig på senare tid.

5. Precis. Dock är en hel del legotillverkning baserad på piratkopiering
evilgrin39.gif

6. Precis.

7. Korrekt.

~Paul~

3. Jepp :cool:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg