Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kershaw har nyligen kommit ut med en mycket intressant kniv och med svenska intressen involverade.

~Paul~

Bilagor

• Kershaw SPEEDFORM.jpg
    Kershaw SPEEDFORM.jpg
    36.4 KB · Visningar: 410
Lone Wolf har nyligen kommit ut med en kniv som hyllar en legendarisk klassiker, nämligen Paul-kniven (har ej med undertecknad att göra). Jag äger den gamla utgåvan, dock inte customversionen utan den som Gerber tillverkade i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Den heter helt enkelt Gerber Paul: http://www.dougritter.com/Paul_Poehlmann.htm

Det här är min pjäs:
MinGerberPaulSeriesIImodel2bild3.jpg

MinGerberPaulSeriesIImodel2.jpg

MinGerberPaulSeriesIImodel2bild2.jpg

Priset är tyvärr rätt högt ($ 640).

"This Limited Edition project is limited to 50 pieces, sequentially marked 1 of 50 through 50 of 50. Each knife comes with a certificate of authenticity designating the artist, the number of your individual knife and the total quantity of knives built. You will be proud to own and display this unique and attractive knife. Tip-up pocket clip. Blade length: 3.9". Overall length: 9". Blade thickness: 0.125". 154CM blade."

~Paul~

Bilagor

• Lone Wolf Paul Knife.jpg
    Lone Wolf Paul Knife.jpg
    15.3 KB · Visningar: 401
  • Lone Wolf Paul Knife, 2.jpg
    Lone Wolf Paul Knife, 2.jpg
    45.7 KB · Visningar: 401
Jaha det låter det. CPMD2 kanske är lite lite segare än elmax.

Hm det kanske är lite positivt då kanske dom kommer att valsa tunnare elmax:).

Seved
CPM D2

• Kol: 1,55
  • Krom: 11,50
  • Vanadin: 0,80
  • Molybden: 0,90
HRC: 57-59

Elmax
  • Kol: 1,7
  • Krom: 18,0 (!)
  • Vanadin: 3,0
  • Molybden: 1,0
  • Mangan: 0,3
  • Kisel: 0,8
HRC: 60-62

Elmax är ju tämligen extremt. Med sina 18 procent krom så är det ingen fara att stålet rostar ;). Den höga andelen legeringsämnen bäddar för en extrem slitstyrka, dock en viss sprödhet. Det är här CPM D2-stålet kommer till sin rätt. Det ökar på slagsegheten och flexibiliteten några snäpp. Det borde gå att få ut gnistor ur CPM D2 med en ferrulitstav.

En grej man får se upp med är rost på övre delen av bladet. Slipfasen är det som sagt ingen fara med.

Mycket frestande. Jag kommer antagligen inte att kunna hålla mig
drool.gif
.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg