Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En till som börjar likna något, en ”bird/trout”, som också skulle funka fint som petty kökskniv. Min första fulltånge! Kopparliners blev rätt trevligt ändå. Behöver ytterligare polering av bladet, dock

Bilagor

• 130D9A7A-8890-4F3F-9556-10B68982ACA1.jpg
    130D9A7A-8890-4F3F-9556-10B68982ACA1.jpg
    109.7 KB · Visningar: 358
  • B2620886-D6C8-4926-80CC-2A88C2F6625F.jpg
    B2620886-D6C8-4926-80CC-2A88C2F6625F.jpg
    95.8 KB · Visningar: 359
Ursnyggt henjon!

Jag gillar storleken och mönstret längs tången.
Kan man säga att urfasningen för pekfingret är optimal kompromiss mellan blad och handtag?
Kopparn gör att kniven känns ädel och urantik på något mystiskt sätt. Stort plus.

Senast ändrad:
Ja möjligen lite nära med hamonen närmast handtaget, men som sagt väldigt snyggt.
Ovanligt men på sin plats med kopparliners där! Färgade du epoxyn, hur?
Har själv fått hem en jäkla massa skaftmaterial. G10 och micarta och en liten bit Elforyn Ivory. Bör väl räcka i 30 år elelr något...
Och längst upp lite WIP, en kniv med grön micarta på G samt profilen till en mindre EDC i AEB-L.

N1KhxlP.jpg

Jag gillar storleken och mönstret längs tången.
Kan man säga att urfasningen för pekfingret är optimal kompromiss mellan blad och handtag?
Kopparn gör att kniven känns ädel och urantik på något mystiskt sätt. Stort plus.

Tack, vad fint! Ja, jag gillar den typen av urfasning/”halv-choil” då man får lite olika alternativ, inte minst jättebra kontroll/moment om man håller rätt långt fram.

Ja möjligen lite nära med hamonen närmast handtaget, men som sagt väldigt snyggt.
Har själv fått hem en jäkla massa skaftmaterial. G10 och micarta och en liten bit Elforyn Ivory. Bör väl räcka i 30 år elelr något...
Och längst upp lite WIP, en kniv med grön micarta på G samt profilen till en mindre EDC i AEB-L.

N1KhxlP.jpg

Ja, för limning av liners utgick jag från en metallepoxy jag har som är grå i färgen, sen hade jag i lite, lite grå pigment också.
Oj, oj, vad med grejer, härligt! Jag har haft ögonen på någon typ av ivory ett tag, får slå till snart känner jag!

Och längst upp lite WIP, en kniv med grön micarta på G samt profilen till en mindre EDC i AEB-L

Du formligen sprutar ut knivar, nu måste du börja sälja (till mig) snart :)

Du formligen sprutar ut knivar, nu måste du börja sälja (till mig) snart :)

Haha I wish!
Jobbar lite på en "palm swell" ikväll, för första gången. Free stylar det. Borde nog ha ritat upp det egentligen.

Bilagor

• 20191112_202830.jpg
    20191112_202830.jpg
    37.3 KB · Visningar: 286
  • 20191112_214216.jpg
    20191112_214216.jpg
    62.8 KB · Visningar: 287
Ja greppet blir skönare klart, men tar mycket längre tid alltså. Börjar formningen med 60 korn på 250mm kontakthjul, sen för hand med fil och sandpapper. Men nu får jag nog gå till kontakthjul då jag tyvärr gjorde en liten miss nu efter bilden och smalnade av botten på flaskan lite väl.
Ja jäkla vad deppig man blir av att titta på dessa proffsmakares Instagrams, det är på en annan nivå liksom. Fint hur som!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg