Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har satt ihop ett polersystem för skaft av lite olika skivor, medel, vax. Före är handslipat till ca 1300 korn och behandlat med linolja och terpentin som fått torka/härda.

Sagt det förut och säger det igen, det där trät är helt fantastiskt, och man blir glad över att det hanteras med sådan respekt. Cudos!

Tack, ja det är en fin bit. Och med den här behandlingsalgoritmen blev det fint. Sugen på att testa Tungolja på nästa.

Hur går det med hamonbladet??

Tack, ja det är en fin bit. Och med den här behandlingsalgoritmen blev det fint. Sugen på att testa Tungolja på nästa.

Hur går det med hamonbladet??

Har upp över öronen på jobbet och renoverar hemma, så det är alldeles för lite tid i garaget. Men har härdat och anlöpt bladet, åtminstone, och kämpar nu med att slipa bort "decarb" då det nog blev lite väl varmt. Bladet är hårt och segt, hur som helst, så det blir nog bra till slut. En rejäl hamon blir det hur som helst!

Bilagor

• IMG_1845.jpg
    IMG_1845.jpg
    61.9 KB · Visningar: 416
Härligt henjon! Hur är det uppe vid ryggen vid ricasson, har du gått lite djupt med slipbandet där eller är det med avsikt?

Tack, Paul! Och angående Vicen där så är det ju kul med nya produkter, men den har ÖHT inget som tilltalar mig i vare sig materialval, grepp eller bladprofil :)

Kunde inte låta bli att leka lite mer med polersystemet. Så fräshade upp favoritjaktkniven ni vet.

Bilagor

• DSC_1914.jpg
    DSC_1914.jpg
    31.3 KB · Visningar: 408
Härligt henjon! Hur är det uppe vid ryggen vid ricasson, har du gått lite djupt med slipbandet där eller är det med avsikt?

Tack, Paul! Och angående Vicen där så är det ju kul med nya produkter, men den har ÖHT inget som tilltalar mig i vare sig materialval, grepp eller bladprofil :)

Kunde inte låta bli att leka lite mer med polersystemet. Så fräshade upp favoritjaktkniven ni vet.

Nej du, såna misstag gör jag åtminstone inte längre :) Ryggen var helt enkelt för bred för bladet, tyckte jag, och provade att dra in bara den delen. Gick utmärkt. Skalorna kommer att sluta i nivå med infasningen såklart.
Finns det något bättre än att leka med nya verktyg? :)

Ny "testkniv" till härdning i helgen. Har dessutom bara 0.3 mm bakom i eggen. Se om det funkar..

Bilagor

• DSC_1915.jpg
    DSC_1915.jpg
    30.5 KB · Visningar: 351

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg