Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den är verkligen snygg Florinox Akma. Beställde du direkt från Frankrike? Vilket material valde du i skollorna?

https://www.slojdfokus.se/shop/fallkniv-akma-66-9428p.html säljer en byggsats också. Vore snyggt med körsbärsskollor. Men det kanske inte är med enhandsöppning?

Hur ligger kniven i din hand?

Thure
Ropade in min Akma för många Herrans år sedan för en blygsam summa. Den var klart begagnad men inte misskött.

Bladet på min Akma är av den äldre varianten, dvs i 12C27 och ett taperat 70 mm långt blad.

Greppet är i någon typ av svart pakkawood, förmodligen en ebenholz-kopia. Jag har rätt stora händer så det är på gränsen att kniven känns bekväm. Det finns dock ett fånglinehål ;).

Kan vara svårt att få tag i körsbärsträ tillsammans med rollocken.

~Paul~

Semesterköp - Salamandra fällkniv

På semester i Costa Brava norr om Barcelona upp mot franska gränsen köpte jag denna lilla Salamandra fickkniv med låsbart blad och sidor i olivträd.
Brukar ni köpa med er någon lokal kniv på era resor?

Bilagor

• IMG_20190209_141919.jpg
    IMG_20190209_141919.jpg
    94.8 KB · Visningar: 431
På semester i Costa Brava norr om Barcelona upp mot franska gränsen köpte jag denna lilla Salamandra fickkniv med låsbart blad och sidor i olivträd.

Trevlig liten kniv. Jo självklart håller man ögonen öppna efter knivar när man är ute och åker.

Som sagt, klart man gör :)

Håller på och övar lite gammeldags bladinpassningsteknik och passar på att uppdatera denna gamla Frosts slaktkniv som använts som trädgårdsredskap på senare år

Bilagor

• 15D5EBE1-BEF6-4A2E-839D-1A1C79C8BA5E.jpg
    15D5EBE1-BEF6-4A2E-839D-1A1C79C8BA5E.jpg
    40.1 KB · Visningar: 382
  • 1BD0C57A-5D55-478E-A390-7D998265606E.jpg
    1BD0C57A-5D55-478E-A390-7D998265606E.jpg
    56.5 KB · Visningar: 395

Håller på och övar lite gammeldags bladinpassningsteknik och passar på att uppdatera denna gamla Frosts slaktkniv som använts som trädgårdsredskap på senare år

Du pysslar på henjon. Fint. Gör själv inte ett dugg just nu, tyvärr. Vad ska du använda den till nu? Ser ut som att där fortfarande är en recurve..

Vackra linjer och på pappret ett ur geometrisk synpunkt effektivt blad till allt från fisk till kött.

Det enda förbehållet är kanske greppets omkrets. Är inte handtaget lite väl tunt?

~Paul~

Du pysslar på henjon. Fint. Gör själv inte ett dugg just nu, tyvärr. Vad ska du använda den till nu? Ser ut som att där fortfarande är en recurve..

Jag pysslar lite för att det är kul, ja, men nu också för att öva lite grejer inför ett lite mer ambitiöst projekt. Nytt för denna var bladskaftning mha plugg (”dowel” på engelska), en teknik primärt för wa-skaft som jag tycker är snygg och verkar praktisk. Kul att prova nytt. Ska också öva på att finrista med slöjdkniv på detta handtag .

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg