Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Japp, men detta får ta sin tid. Hur går det med egna bladen, förresten? Har själv ärvt ett gäng gamla filar jag funderar på att slipa blad av, men kommer sannolikt sabba härdningen. Den där kylda bandslipen lyser med sin frånvaro...

Det går hittills inte alls med bladslipningen här. Har inte fått upp maskinen ännu. Har haft helt sjukt med otur. Först saknades styrhjulet i leveransen. Sen var där ett missljud från motorn så den åkte tillbaka (till Grekland) och sist men inte minst upptäckte jag att frekvensomriktaren var specad till 0,75 kW (ska vara 1.5 kW). Så nu är den på väg tillbaka också. Så senare i februari skulle jag gissa att allt är i drift. Helt sjukt. Stål och slipband ligger här och väntar....

Har haft helt sjukt med otur

Jäklar vad bedrövligt, förstår frustrationen! Har själv gått och väntat bara några dagar på några slipband och det är illa nog när man har en plan och det kliar i fingrarna att få sätta i verket. Antar att du har en rätt lång lista med designs du vill prova 😊

Det går hittills inte alls med bladslipningen här. Har inte fått upp maskinen ännu. Har haft helt sjukt med otur. Först saknades styrhjulet i leveransen. Sen var där ett missljud från motorn så den åkte tillbaka (till Grekland) och sist men inte minst upptäckte jag att frekvensomriktaren var specad till 0,75 kW (ska vara 1.5 kW). Så nu är den på väg tillbaka också. Så senare i februari skulle jag gissa att allt är i drift. Helt sjukt. Stål och slipband ligger här och väntar....
Men vilken jäkla röra!?! Det gäller att ta reda på alla detaljer innan man slår till :-.

Håll oss à jour!

~Paul~

Men vilken jäkla röra!?! Det gäller att ta reda på alla detaljer innan man slår till :-.

Håll oss à jour!

~Paul~

Dessa missöden låg tyvärr helt utanför min makt att påverka. Det var en säljare med väldigt goda betyg som möjligen varit lite stressad denna period, gissar jag. Men bör ordna sig efter hand..

Jäklar vad bedrövligt, förstår frustrationen! Har själv gått och väntat bara några dagar på några slipband och det är illa nog när man har en plan och det kliar i fingrarna att få sätta i verket. Antar att du har en rätt lång lista med designs du vill prova 😊

Har väl ett par idéer 😬

Ropade häromdagen in en liten Normark mini-Mora med ett blad i Sandvik 12C27 och ett överdimensionerat grepp i ask. Den har en protruderande sticktånge.

Den tillslutningsbara slidan är av det enklare slaget, dvs i ganska tunt läder med plastinsats och tryckknapp.

Smidig liten sak

Tycker den kniven påminner lite om mora eldris, men med ett mer tilltalande handtag i trä.

Sett till hur bladet är stämplat Kan man gissa att det är ett Mora företag som tillverkat bladet och förmodligen även hela kniven På licens för Normark. Dessa knivar fanns åtminstonde på 1980 talet. Även Martini gjorde en helt liknande.

Bosse.

gissa att det är ett Mora företag som tillverkat bladet och förmodligen även hela kniven
Så är det. KJ Erikssons modell 1329 är i princip identisk med denna Normark-variant.

Det som skiljer mellan modellerna är slidan, som hos KJ-varianten är i ljust naturläder, medan Normark kör på ett mörkt läder av något sämre kvalitet.

~Paul~

Jag gav en KJ av den typen till en av sönerna för något år sedan det var någon form utav etsad bild på sliran, Kanske en fiskare. Kanske dags att titta i deras låda och fotografera.

Bosse

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg