Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har ett litet tillägg till de tidigare presenterade knivarna.

Damkniven är av märket Eräpuu.

Polarkniven är av märket Wood Jewel.

Stålet i Polarkniven och Ahti-kniven är det tyska Thyssen/Krupp 80CrV2, jämförbart med AISI L2 eller AISI 1084 med en liten mängd tillsatt krom, vanadin och mangan. Således ett slagsegt stål med något förbättrad slitstyrka.

~Paul~

Bahco Styckningskniv. Ett taperat 180 mm långt blad av Sandvik 12C27, Fibrox grepp.

Slipfasen är reprofilerad till 18 grader med en primäregg på 25 grader.

Bilagor

• Min Bahco långa styckningskniv, 2.jpg
    Min Bahco långa styckningskniv, 2.jpg
    22.4 KB · Visningar: 436
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 433
1. Beror ju på tilltänkta användningsområdet ;-)

2. För mina behov är en kortare sådan kniv bra.
1. Hehe, touché. Det där är ju mitt stående svar, precis som du så subtilt antyder
Biglaugh.gif
.

2. Jo, man utgår från sina personliga behov. Jag hade tänkt mig att möjligen slimma ned spetsen på den kortare versionen och ta med den till det stundande havsöringsfisket här på "bästkusten".

Premiären är ju 1/4, dvs nu på söndag. Risken är dock att det pga vädret inte kommer vara en speciellt lyckad invigning på sportfiskeåret
7.gif
.

~Paul~

Hållertummarna för vädret, Paul!

Har beställt 2 st Green River / Russel "Sheep Skinner" blad. Första bilden är på original. Andra är en "paintad" (jfr "photoshoppad", som är alldeles för high tech) bild som ungrfär visar hur jag tänker modda bladet. Framför allt första nithålet hamnar ur centrum efter modden så det får göras nytt, eller att man bara limmar nitar i sidorna "för syns" skull. Ska däremot försöka borra hål till fånglina.

Vad tror ni. Påminner lite om en "Canadian Belt Knife". Sidorna blir nog i Cocobolo och/eller Redwoodvril.

Bilagor

• blade-sheep-05_2.jpg
    blade-sheep-05_2.jpg
    9.6 KB · Visningar: 352
  • blade-sheep-05_1.jpg
    blade-sheep-05_1.jpg
    8.2 KB · Visningar: 354
1. visar hur jag tänker modda bladet.

2. Vad tror ni. Påminner lite om en "Canadian Belt Knife".

3. Sidorna blir nog i Cocobolo och/eller Redwoodvril.
1. Så mycket bättre än originalet! Helt i linje med mitt tänk.

2. Ja, verkligen.

3. Snyggt! Vi hoppas förstås på många bilder!!

~Paul~

Bra, då är vi överens. Tror det kan bli en vettig jakt/flåkniv till klövvilt.
Den bör fungera alldeles ypperligt därtill!

Jag tänkte häromdagen på vilken kniv jag skulle vilja ha som den enda fiskekniven för mindre fisk, typ makrill, näbbis, abborre och den lilla öringen som vi har här på västkusten. Kniven skulle få arbeta med grovrensning men också lättare fileande.

Jag fann slutligen en kniv som med några modifieringar hade kunnat vara nära idealet. Tyvärr så är den utrustad med ett skålslipat blad och (självklart :() en onödig ansats.

Tänk dock vad mycket bättre den här kniven skulle kunna vara med ett flatslipat blad, samt en eliminerad ansats/ricasso.

Schrade 1520T Sharpfinger:

Schrade%201520T%20Sharpfinger.jpg

~Paul~

Ansatsen kan man ju fixa. Värre med skålslipningen. Är det en existerande modell i produktion, eller en äldre "äkta" Schrade?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg