Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tackar för svaren!

En liten förklaring. Varför jag i mitt första inlägg undrade vilken kniv ni använder utomlands beror på att det är precis där man behöver en fickkniv som bäst/mest!!

Nu för tiden är det ju svårt att få med sig en kniv utom i incheckat bagage, vilken man inte alltid har med sig. Personligen brukar jag därför köpa en ny kniv på plats, vilket land jag än besöker. När min resa börjar närma sig slutet så skickar jag kniven per post till min hemadress i Svedala :).

~Paul~

Du tänker så :)
Ska definitivt göra det nästa gång jag är utomlands. Nu är det inget måste för mig att ha en fällkniv utomlands. Men man kan ju hitta intressanta och annorlunda grejer utomlands så det är ändå en anledning till ett köp :)

Nån som nyss såg "Domstolen" på TV1? Vilken fransk kniv var det tjejen blev åtalad för att burit i handväskan?

Var det en Optinel av nåt slag?

Är lite svag för den typen av knivar som amerikanerna kallar för "camp knife" dvs ofta en lite större kniv som är tänkt att klara det mesta när man vandrar/campar. Min favorit just nu är gjord av Bark River och heter Kalahari Camp II. I mitt tycke ett riktigt skönt skaft som passar mina händer i st 10+. Är även förtjust i stålet som är A2. Har ganska många liknande knivar men den här är favoriten.

d6cc1b7d010774fda90476993675c6b5.jpg

7980955db0ec7bb4c81062b19763921d.jpg

32509602e8da96d1521aec5e7e7076e4.jpg

Fredrik

Jag har en bark river som heter Fox river. Den har skaft av grön micharta och blad av A2. Även jag gillar det stålet. Gillar även kniven som helhet men det blir inte att jag använde den så ofta som jag vill igentligen eftersom jag tycker knivsliret är utav en otymplig variant. Den är vacker och lädret är fint och tjockt men den sitter högt och stelt på bältet för den som är van dangler. Jag borde egentligen sy en ny men kniven är inte utav den typ som jag brukar sy sliren till så jag har inte kommit på någon bra modell.

Bosse

Håller helt med dig om deras slidor. Använder ingen av deras i originalutförande. Till den här sydde jag en egen och till min senast inköpta, en Scagel, gjorde jag om den till en dangler.

a9fbd62a3f6b190e1f6a5966ce41dc98.jpg

61a48829d20e057643b739364c86e03f.jpg

Fredrik

Jag har en bark river som heter Fox river. Den har skaft av grön micharta och blad av A2. Även jag gillar det stålet. Gillar även kniven som helhet men det blir inte att jag använde den så ofta som jag vill igentligen eftersom jag tycker knivsliret är utav en otymplig variant. Den är vacker och lädret är fint och tjockt men den sitter högt och stelt på bältet för den som är van dangler. Jag borde egentligen sy en ny men kniven är inte utav den typ som jag brukar sy sliren till så jag har inte kommit på någon bra modell.

Bosse

Har också en ganska stor kniv med följdaktligen stort hölster. Kniven är 27,5 i sin helhet så det blir lite osmidigt sådär. Har beställt ett horisontellt hölster. Borde komma närsom. Kan man ha den i ryggslutet och den borde va lättåtkomlig men inte i vägen. Kan lägga upp en bild eller så när den kommer.

:)

Skulle behövt en ny kniv till sommaren och ni verkar ju ha ganska bra koll.

Max 500 i pris, allround-användning och något man kan få tag på lokalt (XXL, Naturkompaniet. etc). Vad skulle ni föreslå? Duger det med en mora?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg