Ledsen om jag gjorde dig upprörd och irriterad. Det var inte syftet med mitt inlägg. Snarare försökte jag skoja till det lite.
Hur som helst. En fällkniv kan förstås användas till vad som helst, till och med som ett stämjärn eller skruvmejsel. Det är dock inte dess primära syfte,
lika lite som att klyva vedklabbar med. Konstruktionen är helt enkelt inte anpassad därtill.
Så skall du nödvändigtvis klyva ved med din kniv så se till att det är en (robust) fastbladare eller ännu hellre en yxa. Visserligen finns det amerikanska tillverkare som hävdar att deras fällknivar klarar den här typen av arbeten men som sagt, Fällkniven AB-s fällknivar är inte designade därtill.
Och oavsett hur pass robust konstruktionen är hos en fällkniv som kan den inte mäta sig med en fastbladare tillverkad enligt konstens alla regler och i övrigt med samma bladtjocklek, bladgeometri, bladstål och genomgående tånge i samband med den här typen av användning.
Du behöver inte gå längre än till vad
Peter Hjortberger (Fällkniven AB-s ägare) själv har för åsikt gällande detta ämne

.
~Paul~