Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den såg verkligen intressant ut! Återkom gärna med dina åsikter om kniven när du testat den. Är personligen lätt allergisk mot kydex men det skulle nog inte vara så svårt att hitta en läderslida som passar.

Visst köpte du en L.T. Wright Genesis också? Vad tycker du om den? Har varit sugen på den modellen ett tag men det har varit för många GEC knivar som har gått före.

Man kan köpa till en läderslida från JRE, vilket jag gjorde. Då får man både kydex och läderslidan. Det kostar 20 dollar extra.

Jo, jag har köpt en L.T. Wright Genesis. Den är välbyggd och robust. I början tyckte jag att skaftet var lite för tjockt, men det vara bara en vanesak, den ligger bra i handen plus att jag gillar tumgropparna . Kniven sitter riktigt bra i slidan (från JRE) och det är ingen risk att den glider ur.

På tal om knivar för bushcraft...
Här är en intressant recension av en av mina favoritknivar alla kategorier, Mora Classic 1:
http://morethanjustsurviving.com/mora-classic-1-carbon-steel-knife-review/

/Lux

Mora classic är en riktigt fin kniv. Man klarar mycket i skogen och vardagen med en sån.

Här en video med, Mors Kochanski dom knivar han har använt i sin karriär. Moraknivar och fällknivar.

https://www.youtube.com/watch?v=-BXKHRzn_yE&list=TLhoLPZ1pK3pYevC9jf5HBA7ANoKWvevaz

Man kan köpa till en läderslida från JRE, vilket jag gjorde. Då får man både kydex och läderslidan. Det kostar 20 dollar extra.

Jo, jag har köpt en L.T. Wright Genesis. Den är välbyggd och robust. I början tyckte jag att skaftet var lite för tjockt, men det vara bara en vanesak, den ligger bra i handen plus att jag gillar tumgropparna . Kniven sitter riktigt bra i slidan (från JRE) och det är ingen risk att den glider ur.

Det låter perfekt! Trots att jag har normalstora händer så tycker jag oftast att greppet på de flesta knivar för spinkiga. Jag har ett par slidor som jag beställt av JRE och det är verkligen bra kvalitet. Det får bli en Genesis i desert ironwood!

Mora classic är en riktigt fin kniv. Man klarar mycket i skogen och vardagen med en sån.

Här en video med, Mors Kochanski dom knivar han har använt i sin karriär. Moraknivar och fällknivar.

https://www.youtube.com/watch?v=-BXKHRzn_yE&list=TLhoLPZ1pK3pYevC9jf5HBA7ANoKWvevaz

Intressant, Mors har verkligen gått hela vägen från billiga fällknivar till en "prybar" som skär trä bra (hans egna ord).
I hans bok "Bushcraft Outdoor Skills and Wilderness Survival" exemplifierar han den perfekta kniven för bushcraft just med en Mora Classic 1.

/Lux

Plockade ihop lite knivar som låg framme här hemma. Förmodligen de jag använder mest just nu då.
Den tredje bedifrån är en SOG Auto-Clip (tror jag den heter) i BG42 med tantospets. Den är undantaget på bilden och är med endast för att jag precis hittade den.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    25.9 KB · Visningar: 601
Plockade ihop lite knivar som låg framme här hemma. Förmodligen de jag använder mest just nu då.
Den tredje bedifrån är en SOG Auto-Clip (tror jag den heter) i BG42 med tantospets. Den är undantaget på bilden och är med endast för att jag precis hittade den.

Fina! Inspirerad av din bild så tog jag också en ögonblicksbild på låda nr 1 (av 18) på mina fällisar :).

~Paul~

Bilagor

• Mina knivar, låda nr 1.jpg
    Mina knivar, låda nr 1.jpg
    65.5 KB · Visningar: 607
Paul om du över går till lådor med fack, sparar du din samling och lär behöva 12 lådor till minst, du får fråga våra kanotbyggande vänner om granlistrester så bör kostnaden blygsam, förutom lim.

Haha, ja gruvindustrin behöver lite hjälp.

Ja, jag borde egentligen skapa mer ordning i samlingen. Det är svårt att få tummen ur ;).

~Paul~

En ny bild av mina båda Mora Robust.
Jag har höjt slipfasen på den undre ytterligare lite till, samt gjort den helt convex.
Det betyder mkt bättre allround egenskaper.

Mikael

Bilagor

• IMGP5659.JPG
    IMGP5659.JPG
    122.4 KB · Visningar: 567

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg