Några bilder skulle det ju också vara!
Mikael
Mums mums mums!
Vilken fin samling!
Jag känner att min Fällkniven-samling ligger lite i lä...
/Lux
Mikael
Mums mums mums!
Vilken fin samling!
Jag känner att min Fällkniven-samling ligger lite i lä...
/Lux
Mikael
Då samlar du kanske på andra märken/customs?
Mikael
Min samling är... ja, vad ska man säga...inte lika elegant och enhetlig som din.
Väldigt länge intalade jag mig att jag inte samlade utan att jag faktiskt behövde och skulle använda alla knivar jag köpte. Sedan fortsatte jag med att köpa på mig knivar för att lära mig mer om, och testa, olika typer... I slutändan var jag tvungen att acceptera att jag nog är en samlare när allt kommer omkring ändå...
Som sagt, min samling är långtifrån homogen. Det finns Fällkniven, ESEE, Kabar, MoS, EKA, Kershaw, Buck, Benchmade, Svörd, Cold Steel, Victorinox, Leatherman, Spyderco...
/Lux
Återigen, underbar samling av fina knivar!
Jag gillar att det finns en röd tråd, min egen samling är tyvärr desto spretigare...
Insåg också precis att jag har sett vissa av dina alster tidigare, på Knifeforum.com.
/Lux
Det blev likadant här, men det är en hobby och det är kul när man lär sig ngt nytt.
Har du några bilder på samlingarna?
Mikael
Ja, där finns en del godbitar från förr!
Det var kul, men jag deltar inte där längre.
Vad hette du på KF?
Jag har aldrig varit aktiv där, men desto mer passiv, om du förstår vad jag menar...
/Lux
Kul att du uppskattar mina byggen!
Jag har gjort en handfull i horn, så det blir fler bilder .
Nu till frågorna:
#1.
Först och främst, så är 3G modellerna en lyx att unna sig, när man vill ha det där lilla extra. Visst är det bättre skärpevaraktighet än VG-10, men VG-10 är redan ett mycket bra stål i sig själv.
Om det är värt merkostnaden är nog upp till den som betalar att bedöma.
I mitt fall har jag tyckt att 3G har varit värt att betala för.
Jag har haft många WM1 i VG-10 och gett bort dom till familj och vänner, som en bra liten slidkniv.
Själv har jag bara kvar en av två i 3G, den andra blev också en present.
Om du vill testa SGPS stålet, så är någon av de små Fällknivarna U2 och U4 helt perfekta.
Jag har ofta en U4 i någon ficka och den är mkt bra trots sitt lilla format.
Slag segheten är förvånansvärt god, för ett så hårt stål, jag har inte lyckats bryta spetsarna på någon av mina FK oavsett stålsort.
Det tål hårdare täljning, Bushcraft och vedklyvning, men de tunnare spetsarna på TK1 och TK2 är jag lite försiktig med.
När jag smaskar på för fullt, använder jag hellre NL 1 eller NL 2 i VG-10/420j2.
3G står sig utmärkt gentemot S30V, CPM 3V, CPS-XHP .
Det handlar nog främst om vilken tvärsektions-geometri, som bladet har.
Det kan man påverka själv vid uppläggningen av en ny egg.
Fixar man rätt geometri till stålsorten och värmebehandlingen/hårdheten, så är alla dessa stål helt fantastiska.
Det är inte lätt att knäcka en sådan kniv i normal, men hård hantering!.
Småskador i eggen blir det, men det ska inte flisa!
Plastisk deformation är ok, men inte microchippning eller om stålet viker sig.
På de flesta nya knivar, måste jag slipa bort fabrikseggen innan stålet når sin potential.
Fällkniven är inget undantag, men det går fortare att nå in till segt & hårt stål. än hos en del andra märken.
Ja, det var några funderingar runt dina fråg.or.
Mikael
Bra! Kul att läsa dina recensioner, även om jag inte själv uppskattar de senaste amerikanarna sådär jättemycket så är det givande med dina detaljerade och välskrivna (uppskattas!!) alster. Sen undrar man lite vad du gör av alla dessa fällisar, men det är ju ditt problem.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |