Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hejsan, jag är ny på detta forum och hoppas jag är välkommen! Jag börjar med att visa upp mitt senaste köp. Böker Rambler, en liten rostfri fulltångekniv, Mora 2000 för storleksjämförelse.
Välkommen!

Kul kniv. Trots sin ringa storlek så bör den vara rätt bra ur ergonomisk synpunkt. Omvänt grepp borde funka med bravur. Den högt uppdragna skålslipningen tangerar i stort sett full flatslipning.

~Paul~
 
Välkommen!

Kul kniv. Trots sin ringa storlek så bör den vara rätt bra ur ergonomisk synpunkt. Omvänt grepp borde funka med bravur. Den högt uppdragna skålslipningen tangerar i stort sett full flatslipning.

~Paul~


Ja precis, den köptes mest för att designen tilltalade mig. Den sitter bättre i handen än man kan tro (iaf med mina babyhänder). Ja kommer dock att göra nån slags lanyard för att få ännu bättre grepp.
 
Hejsan, jag är ny på detta forum och hoppas jag är välkommen! Jag börjar med att visa upp mitt senaste köp. Böker Rambler, en liten rostfri fulltångekniv, Mora 2000 för storleksjämförelse.

Välkommen!:)
Intressant kniv. Vad är det för stål, bladlängd och vikt på den här lilla krabaten?

/Lux
 
Kunde inte låta bli att ta det ett steg längre. Ville fixa till handtagets ergonomi, förhoppningsvis utan att förstöra knivens "själ". Det blev riktigt bra, nu funkar den med allehanda grepp och är rätt perfekt (för någon med inte alltför stora händer) för diverse "på tur"-göromål och t.o.m som mindre fiskekniv.

Underst är (nästan) originalet. Jag hade en tidigare variant, där det stod "Bergans" på bladet. Detta är en mer sentida jubileumsvariant, tror jag.

Mkt snygg modifiering!
Det är sällan det går att förbättra en bra originaldesign, men det här ser onekligen snyggt ut!


Mikael
 
2. Det är just det du nämner som fick mig att skaffa Koltkniven från första början, det traditionella utseendet i kombination med moderna material. Jag hoppades på det bästa av två världar men tyvärr blev det inte riktigt så, då knivslidan var dålig och handtaget är precis som MAW säger, inte det allra mest bekväma.

Igår gjorde jag en sida vid sida-jämförelse mellan WM1, Koltkniven och F1 och med en MoS Classic 1 som referens. Koltkniven den enda av knivarna som redan efter kort användning, gav mig känslan av att jag skulle kunna få skav och blåsor i handen.

För att göra handtaget lite bekvämare har jag putsat med sandapper men faktum kvarstår, Koltkniven är den enda av de fem Fällkniven jag har i min ägo som min hand inte riktigt kommer överens med. Mitt råd är därför till den som funderar på att inhandla en Koltkniv, att innan köp, testa hur kniven känns i handen. Om man trivs med greppet (och att endast kunna bära kniven i ficka, eller om man vill göra en egen knivslida) så är Koltkniven en riktigt bra kniv.



/Lux

Hej Lux!

Nej, inte är Koltknivens gummiskaft någon höjdare precis!
Däremot är bladet och stålet utmärkt.
Det kräver dock ett nytt handtag.

Highland Horn hade en fin bit Sambar Horn, som passade perfekt till KK.
Spetsen räckte även till ett eldstål.
Eggskyddet blev till en innerslida i en läderdito.

Numera känns den perfekt både för arbete och fritid.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4775.jpg
    IMGP4775.jpg
    95.3 KB · Visningar: 660
  • IMGP4868.JPG
    IMGP4868.JPG
    125.1 KB · Visningar: 658
Hej Lux!

Nej, inte är Koltknivens gummiskaft någon höjdare precis!
Däremot är bladet och stålet utmärkt.
Det kräver dock ett nytt handtag.

Highland Horn hade en fin bit Sambar Horn, som passade perfekt till KK.
Spetsen räckte även till ett eldstål.
Eggskyddet blev till en innerslida i en läderdito.

Numera känns den perfekt både för arbete och fritid.


Mikael

Jättefint arbete! :)
Blir speciellt imponerad av hur metallplattan på handtagsänden följer hornets linjer. Mycket fint!
Om du känner att du vill ha mer övning på själva hantverket kan jag tänka mig att byta min Koltkniv rätt av mot din...;)

/Lux

P.S. Har du någon bild på knivslidan?
 
Hej Lux!

Nej, inte är Koltknivens gummiskaft någon höjdare precis!
Däremot är bladet och stålet utmärkt.
Det kräver dock ett nytt handtag.

Highland Horn hade en fin bit Sambar Horn, som passade perfekt till KK.
Spetsen räckte även till ett eldstål.
Eggskyddet blev till en innerslida i en läderdito.

Numera känns den perfekt både för arbete och fritid.


Mikael

Åh, vad fin den blev!!! Har försökt mig på hornhandtag själv, men det är trickigt som attan. Du är grym på att hitta balansen på anpassningen av hornet, dvs. hur mycket man tar bort vs. lämnar kvar för att få balans mot bladet. Cudos!!
 
Jättefint arbete! :)
Blir speciellt imponerad av hur metallplattan på handtagsänden följer hornets linjer. Mycket fint!
Om du känner att du vill ha mer övning på själva hantverket kan jag tänka mig att byta min Koltkniv rätt av mot din...;)

/Lux

P.S. Har du någon bild på knivslidan?

Tack för fina ord!
Ska rota i arkivet efter bilden på slidan, men det är en standard modell från JRE i USA.

Bytes affären avstår jag ifrån, men det var inget svårt jobb att skafta om Kolt.



Mikael
 
Åh, vad fin den blev!!! Har försökt mig på hornhandtag själv, men det är trickigt som attan. Du är grym på att hitta balansen på anpassningen av hornet, dvs. hur mycket man tar bort vs. lämnar kvar för att få balans mot bladet. Cudos!!

Kul att höra!
Det trixigaste med horn är att få tag i lämpliga ämnen.
När man väl hittar rätt bit, ger sig det mesta av sig själv.

Culpepper i USA lär vara ett säkert kort för fina bitar.


Mikael
 

Liknande trådar