En solklar förbättring jämfört med originalet! Bra jobbat!Här är (nästan) originalet.
~Paul~
En solklar förbättring jämfört med originalet! Bra jobbat!Här är (nästan) originalet.
En helt OK kniv med tanke på priset. Gillar det faktum att bladet är fullt flatslipat.Och så kör vi igen.
Dagens presentation är en kniv som bjuder på mycket ammunition för den som vill tycka saker
Välkommen!Hejsan, jag är ny på detta forum och hoppas jag är välkommen! Jag börjar med att visa upp mitt senaste köp. Böker Rambler, en liten rostfri fulltångekniv, Mora 2000 för storleksjämförelse.
Välkommen!
Kul kniv. Trots sin ringa storlek så bör den vara rätt bra ur ergonomisk synpunkt. Omvänt grepp borde funka med bravur. Den högt uppdragna skålslipningen tangerar i stort sett full flatslipning.
~Paul~
Hejsan, jag är ny på detta forum och hoppas jag är välkommen! Jag börjar med att visa upp mitt senaste köp. Böker Rambler, en liten rostfri fulltångekniv, Mora 2000 för storleksjämförelse.
Kunde inte låta bli att ta det ett steg längre. Ville fixa till handtagets ergonomi, förhoppningsvis utan att förstöra knivens "själ". Det blev riktigt bra, nu funkar den med allehanda grepp och är rätt perfekt (för någon med inte alltför stora händer) för diverse "på tur"-göromål och t.o.m som mindre fiskekniv.
Underst är (nästan) originalet. Jag hade en tidigare variant, där det stod "Bergans" på bladet. Detta är en mer sentida jubileumsvariant, tror jag.
2. Det är just det du nämner som fick mig att skaffa Koltkniven från första början, det traditionella utseendet i kombination med moderna material. Jag hoppades på det bästa av två världar men tyvärr blev det inte riktigt så, då knivslidan var dålig och handtaget är precis som MAW säger, inte det allra mest bekväma.
Igår gjorde jag en sida vid sida-jämförelse mellan WM1, Koltkniven och F1 och med en MoS Classic 1 som referens. Koltkniven den enda av knivarna som redan efter kort användning, gav mig känslan av att jag skulle kunna få skav och blåsor i handen.
För att göra handtaget lite bekvämare har jag putsat med sandapper men faktum kvarstår, Koltkniven är den enda av de fem Fällkniven jag har i min ägo som min hand inte riktigt kommer överens med. Mitt råd är därför till den som funderar på att inhandla en Koltkniv, att innan köp, testa hur kniven känns i handen. Om man trivs med greppet (och att endast kunna bära kniven i ficka, eller om man vill göra en egen knivslida) så är Koltkniven en riktigt bra kniv.
/Lux
Hej Lux!
Nej, inte är Koltknivens gummiskaft någon höjdare precis!
Däremot är bladet och stålet utmärkt.
Det kräver dock ett nytt handtag.
Highland Horn hade en fin bit Sambar Horn, som passade perfekt till KK.
Spetsen räckte även till ett eldstål.
Eggskyddet blev till en innerslida i en läderdito.
Numera känns den perfekt både för arbete och fritid.
Mikael
Hej Lux!
Nej, inte är Koltknivens gummiskaft någon höjdare precis!
Däremot är bladet och stålet utmärkt.
Det kräver dock ett nytt handtag.
Highland Horn hade en fin bit Sambar Horn, som passade perfekt till KK.
Spetsen räckte även till ett eldstål.
Eggskyddet blev till en innerslida i en läderdito.
Numera känns den perfekt både för arbete och fritid.
Mikael
Jättefint arbete!
Blir speciellt imponerad av hur metallplattan på handtagsänden följer hornets linjer. Mycket fint!
Om du känner att du vill ha mer övning på själva hantverket kan jag tänka mig att byta min Koltkniv rätt av mot din...
/Lux
P.S. Har du någon bild på knivslidan?
Åh, vad fin den blev!!! Har försökt mig på hornhandtag själv, men det är trickigt som attan. Du är grym på att hitta balansen på anpassningen av hornet, dvs. hur mycket man tar bort vs. lämnar kvar för att få balans mot bladet. Cudos!!
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |