Om det är så att jag ansvarar för fredagarnas frågesport så är det helt klart du som står för lördagsgodiset...
Mums!
/Lux
Hm, frågesport....vad är det här?
(jag har inte bara fällknivar...öh...vanliga fällknivar )
/ J
Om det är så att jag ansvarar för fredagarnas frågesport så är det helt klart du som står för lördagsgodiset...
Mums!
/Lux
Hm, frågesport....vad är det här?
(jag har inte bara fällknivar...öh...vanliga fällknivar )
/ J
Inte så dum!
Har själv klurat på storebror eftersom jag också har en minigrip. Tycker att en av de få nackdelarna är att handtaget känns lite kort ibland. Och eftersom jag har varianten med öppningshål så får det i så fall bli en med tumknopp. Allt för omväxlings skull.
/ J
En tunnkniv. hur funkar den? Drar man ut innanmätet med ringen, vänder ut bladet (likt en fällis) och stoppar tillbaka den igen??
Japp, har också några sådana tunnknivar i min samling. Den finaste av dem är förmodligen den här Pontus Holmbergpjäsen:
Din kniv har ett avsevärt finare handtag! Grattis!
~Paul~
Precis så gör man.
/Lux
Tackar så mycket! Ja, den är i nyskick. De eventuella märkena som finns är orsakade av tidens gång. Bladet är helt felfritt och högglanspolerat.Din Pontus Holmberg går inte heller av för hackor!
Underbar kniv!
/Lux
Haha. Det är lätt att reta sig på en sådan sak som ricasso. Framför allt med tanke på att den de allra flesta gångerna är totalt onödig och de facto försämrar knivens effektivitet.Låter fräckt men det finns säkert nackdelar med den pga, förekomsten av den.
Känns som man kan minimera problemet med den alltid lika hatade ricasson (efter att ha läst denna tråd ratar jag allt som ens liknar det )
Jag tror att du oroar dig för mycket för att slinta. Jag kör med en klassisk Marttiini med björkgrepp och har aldrig råkat ut för olyckor med den. Det är ju inte direkt så att man hugger fast kniven med spetsen före .Har varit på jakt efter en ny filékniv en längre tid, och ju mer jag läser på om ämnet i detta forumet, ju dyrare blir det... Tänkte att någon kunnig person här kanske kunde hjälpa mig
Det jag har förstått av är att Marttiini/Rapala inte är någonting att ha (efter sammangående... Korrekt?
Mina krav är att den ska vara mellan 7,5-9" (drar mestadels upp fiskar runt 2-3 kg, så förmodar det är rätt längd då?), ha slida, slintskydd (heter det så?) och kosta max 3-400. Helst inte trähandtag, då jag fått för mig att det inte är så greppvänligt i våtare miljö?
Får jag någonting för det?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |