Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tog en bild på några knivar jag har i min ägo. Med undantag för de två Marttiini högst upp, så är det enbart bruksknivar.
Jag har som synes gjort ändringar på ett par av dom. Alla har provats men det är ingen av dom som jag är 100% nöjd med. Vissa är suveräna att rensa fisk med men är urusla att bre mackor med, osv.
Min fråga är: Vilken är bäst och i så fall varför?

Trevlig samling knivar. :)
Jag håller med Paul att det i praktiken är väldigt svårt att kora en vinnare eftersom knivarna är såpass olika.
Som universalkniv skulle jag nog ända välja Mora-kniven med svart handtag i den högra kolumnen.
Varför?
Se nedan. ;)
/Lux

Bilagor

• mora_ad.jpg
    mora_ad.jpg
    229.2 KB · Visningar: 1,162
Det är väl slipningen av f2 som gör mig en smula fundersam. En konvex egg med recurve kan bli lite besvärlig. Kanske måste jag uppdatera mina slipverktyg också. Utgifter, utgifter ;)

Det finns många sätt att slipa konvexa eggar. Den enklaste varianten är att använda ett våtslippapper med en strävhet på ca 2000 och med en gammaldags musmatta som underlag:

Personligen bryr jag mig inte om allt detta utan slipar som om det vore en vanlig rak egg. I samband med strigling så blir eggen i alla fall konvex, så varför krångla till det ;).

http://www.youtube.com/watch?v=nnkl1BRRrSQ

~Paul~

Jag brukar vässa konvexa eggar på samma sätt som Paul. Oftast använder jag en Spyderco Sharpmaker. Det fungerar bra till sekundäreggen blir för stor och den konvexa eggen behöver återställas. Då använder jag våtslippapper med en bit liggunderlag under.
Den här tekniken använder jag:
http://brkca.com/convex.htm

/Lux

På tal om laminerade blad och Bröderna Jönsson.

Den första kniven är just B Jönsson i kolstål. Den andra är Erik Frost i laminerat stål.

Bilagor

• Min Bröderna Jönsson-mora i kolstål.jpg
    Min Bröderna Jönsson-mora i kolstål.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,521
  • Min Erik Frost Mora 277 Exclusive, laminerat blad.jpg
    Min Erik Frost Mora 277 Exclusive, laminerat blad.jpg
    22 KB · Visningar: 1,766
  • Min Erik Frost Mora 277 Exclusive, laminerat blad, 2.jpg
    Min Erik Frost Mora 277 Exclusive, laminerat blad, 2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,129
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,049
Lite svårt att se på vuoskos bild men är du säker på att det rör sig om samma kniv? Tycker det ser ut som en Frosts eller KJ och inte Bröderna Jönsson (Norse King).

~Paul~

Jag är inte säker, du har sannolikt rätt om att det kan vara Frosts eller KJ Eriksson.

Dock:
1. Båda knivarna är från Mora.
2. Knivarna har vissa likheter.
3. Jag gillar den här typen av knivar.
4. Annonsen är oemotståndlig.
5. Jag kunde inte låta bli...;)

/Lux

Jag är inte säker, du har sannolikt rätt om att det kan vara Frosts eller KJ Eriksson.

Dock:
1. Båda knivarna är från Mora.
2. Knivarna har vissa likheter.
3. Jag gillar den här typen av knivar.
4. Annonsen är oemotståndlig.
5. Jag kunde inte låta bli...;)

/Lux
Förstår :). Som vanligt - det var ingen kritik från min sida!! Jag gillar också moror :).

~Paul~

På tal om laminerade blad och Bröderna Jönsson.

Den första kniven är just B Jönsson i kolstål. Den andra är Erik Frost i laminerat stål.

Paul, nu fick du mig att dregla ner tangentbordet igen...;)

Skämt åsido, vilka vackra knivar! Dessa knivar är min kopp med te! Förresten, min kopp med kaffe också! :)

Tyvärr har alla dagens MoS med liknande utseende en inte helt obetydlig ricasso...:(

/Lux

1. Paul, nu fick du mig att dregla ner tangentbordet igen...;)

2. Tyvärr har alla dagens MoS med liknande utseende en inte helt obetydlig ricasso...:(

1. Haha, sorry för det :).

2. Ja, jäkla ofog. Frostkniven i bild har ju en kontemporär motsvarighet, dvs modellen 277 Exclusive. Den kommer dock av den nämnda orsaken inte i närheten av den gamla modellen.

~Paul~

Lite svårt att se på vuoskos bild men är du säker på att det rör sig om samma kniv? Tycker det ser ut som en Frosts eller KJ och inte Bröderna Jönsson (Norse King).

~Paul~

Det är en KJ, i alla fall står det så på andra sidan bladet. Köpt på tradera så ursprunget är okänt.
Tvivlar dock på att det lönar sig att piratkopiera en såpass billig kniv.

Det är en KJ, i alla fall står det så på andra sidan bladet. Köpt på tradera så ursprunget är okänt.
Tvivlar dock på att det lönar sig att piratkopiera en såpass billig kniv.
Misstänkte att det var en KJ, men utan att ha sett tjockleken på bladet så kunde det lika gärna ha varit Frosts. KJ har nämligen litet tjockare blad på sin variant.

Alltså, tyvärr så har kineserna börjat kopiera även våra svenska moraknivar!! Tydligen lönar det sig trots allt :(.

~Paul~

Tänkte ta en tripp till Tallinn i nästa vecka,känner någon till besök värda knivbutiker där ? Tackar för tips. Slänger även in en bild på en kniv jag fick färdig i dag till en kund,lädret är på G. Kniven är i 440C och bladlängden är 130 mm och hela 250 mm. Greppet är Desert ironwood och nysilver. Sorry för taskig bild.

Bilagor

• JE Custom XL 002 (600 x 400).jpg
    JE Custom XL 002 (600 x 400).jpg
    103.2 KB · Visningar: 1,205
Det är en gammal och mycket fin rakkniv du har i din ägo, företaget E.G. Gustafsson etablerades 1870 och upphörde 1899. Firman framhöll speciellt att knivbladen smiddes i prima stål och att du så lätt lyckades strigla den till hög skärpa bekräftar väl att så också är fallet. Under perioden 1870 -73 hade Gustafsson två arbetare och fyra lärlingar i sin verkstad. 1899 hade företaget en anställd arbetare och producerade knivar för 1150kr. Verkstaden låg under hela tiden vid Smedjegatan 20 i Eskilstuna. Erik Gustaf Gustafsson föddes 1848 i Husby Rekarne och var son till knivsmeden Anders Gustaf Gustafsson. Hösten 1899 lämnade han pga sjukdom Eskilstuna och familjen bosatte sig hos fadern i Forsbacka i Stenkvista församling. Redan år 1902 dog Erik Gustaf Gustafsson 54 år gammal.

/Lux

Tackar!
Tog mig friheten att spara din text. Antagligen kommer jag aldrig att börja renraka mig, så den kommer nog inte att slitas mer, under min tid.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg