Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stora tvåltråden
- Trådstartare mathias
- Start datum
Jag tillhör den grupp som använder tvål när jag tvättar mig i både i fjällen och nere i sydsverige. Jag anser att det bara går åt 1 g tvål per användning och att det är en försumbar mängd. Det är knappast troligt att tvål är giftigt, producenterna borde tagit hänsyn till att barn lätt kan komma åt tvålar för att provsmaka...
1 g tvål har minimal påverkan på ytspänningen tror jag.
1 g tvål har minimal påverkan på ytspänningen tror jag.
avslutad210712
Gäst
Det har diskuterats flera gånger tidigare om man ska tvätta sig med tvål eller ej när man är ute. Somliga menar att det inte är miljövänligt, andra menar att det inte spelar någon roll.
Är det inte dax att denna fråga utreds en gång för alla. Upp till debatt!
Självklart torde miljöbelastningen bli mindre om man inte använder tvål eller schampo så jag manar till att våga vägra duscha hemma också.
diskmedel schampo same same. Diskmedel typ Yes är drygt och räcker IMHO för det mesta i rengöringsväg i friluftslivet.
Thure
Men vad har samerna med diskemedel och schampo att göra? Förvirrad
Här kan den orolige skaffa "ekologisk" tvål: http://www.olea.se/naturtval_alla.shtml
Ren tvål är ju bara svag natriumhydroxid och något fett. Går åt ytterst lite tillsammans med varmvatten för att tvätta håret efter en vecka. En tvållösning av en liten bit i varmvatten är perfekt.
Raskesven
Ren tvål är ju bara svag natriumhydroxid och något fett. Går åt ytterst lite tillsammans med varmvatten för att tvätta håret efter en vecka. En tvållösning av en liten bit i varmvatten är perfekt.
Raskesven
Ja, lite tvål har väl ingen (natur) dött av. Jag är lite mer tveksam de få gånger jag tvättat kläder ute med några korn tvättmedel (nå, även där finns ju mer och mindre vassa, t ex tvåltvättmedel är väl erkänt skonsamma?)
Så länge man använder små mängder klarar sig nog naturen. Däremot kan man ju (liksom med allt annat skräp inkl disk) vara vänlig nog att släppa ut nedströms vattentaget (även grannarnas vattentag...)
Så länge man använder små mängder klarar sig nog naturen. Däremot kan man ju (liksom med allt annat skräp inkl disk) vara vänlig nog att släppa ut nedströms vattentaget (även grannarnas vattentag...)
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg