Jag har nött en del på min Reconpack nu, jag har den moderna varianten som fortfarande går köpa, det finns även en äldre modell.
Bärsystemet klarar mer än jag klarar att bära, jag har tränat många mil med 60 kilo i den och det är stabilt!
För långa turer när man tvingas bära med mycket mat eller när man skall ha med sig jakt, foto, klätter, jakt och eller utrustning till en hel barnfamilj så är det en ypperlig ryggsäck tycker jag!
Innan denna körde jag länge med en Haglöfs Grönland+packpåse (samma ram som Alaska). Skulle jag jämföra de två så är båda funkis, Haglöfsvarianten är i sig lättare medan Norrönan är stabilare och skönare att bära tungt i.
Samtidigt om man tar bort sidofickor samt topplock på Reconpacken så får man en hyfsat lätt och fortfarande stor ryggsäck liknande Nansen modellerna.
Nackdelen jag kan se med bärsystemet är att åtminstone på min så lossnade bulten som håller fast midjebältet mot ramen några dagar in i en Sarekvandring, som tur var så hittade jag alla grejorna och kunde skruva fast dem igen, men det känns som Norröna inte riktigt tänkt igenom just detta då jag har en kompis som råkat ut för samma sak (en annan modell fast samma - synchroflex bärsystemet).
Så köper man denna dyra ryggsäck rekommenderar jag att åtgärda detta problem direkt efter inköp, antigen med locktite eller ett körnslag.
En annan nackdel jag råkat ut för är att öglorna som sitter fast i dragkedjorna till sido samt topplocksfickorna har lossnat, så dessa har jag behövt göra om/knyta fast nya igen.
Båda dessa sakerna sänker min totalsyn på säcken rejält, men skulle jag köpa en ny stor ryggsäck i dag så skulle jag likväl köpa samma modell.
Största skillnaden mot Bergans Powerframe skulle jag säga är att Powerframens midjebälte är mycket större/klumpigare, jag har dock enbart sett den i affär.
Jag vet inte vad du tänkt använda ryggsäcken till, men mitt tips är att köpa från en affär som har båda och be att få prova dem med åtminstone 25-30kg last för att känna vilken som passar just dig bäst.
Eller göra som en del andra händiga personer här på utsidan, sy din egen
/Urban