Stor ramryggsäck

Jo, tänkte ju just så, men 7S inlägg verkar ju vettigare om man tolkar det som att han klagar på synkrons ram. :)

Det är nog bara jag som blandat ihop benämningar och prylar, drog visst med dig på köpet.;)

önskar fortfarande se en bild på endast ramen och bärsystemet... någon vänlig själ?

för övrigt någon annan som irriterar sig på alla dessa "klick-spännen" http://www.jonic-textil.se/190klickspannesvart40mm-p-2737.html?cPath=42_104_289_267_271&osCsid=8be56f2d31ee4ff17fcde0e38022acf4 i plast? Särskilt för stängning av locken men även för avbärarbältet. Bättre är de som man drar åt och slår man knut på remmarnas ändar så slipper man pilla i remmarna i spännena. (Tidigare modeller av LK100 hade denna typ)

Jag kan nog ta en bild när jag får tillbaka min säck. Lite film och liten bild på ramen: http://www.outdoorfeeling.com/cgi-bin/detail.pl?produktid=349

Man ska nog inte oroa sig för "vickande" men dock ta sätta loctite eller slå ett körnslag så inte skruven i pivotpunkten kan ralla upp. Hände mig med min Norröna Stetind 75 l och en vandringskamrat på hans Recon. Jag tycker att det är väldigt skönt att höftbältet kan röra sig mycket när man småklättrar över och uppför saker. Sen kan man såklart tighta åt med remmar så det inte är så rörligt.

då vart Norröna recon pack köpt...

Blandade åsikter.

Mycket gedigen säck. Men i jämförelse med mina tidigare saknar jag ett par viktiga detaljer (som bör finnas på en ramryggsäck).

- säcken går in i ramen. Själva säcken är fäst i ytterramen, vilket medför att man inte kan dra fast något stort (typ fylld sopsäck när man skall till återvinningen, eller varför inte en ny platttv :) )
-remmar till förbannelse strösslade på hela säcken. Vore bra om man fick med en beskrivning som förklarar hur de tänkt med allt.
- Locket (som tidigare i tråden nämnts) är för litet! locket skall i min värld täcka hela ryggsäcken.

Jag har ännu inte burit något i den så jag kanske blir mer positiv till den efter det... Men just nu känns det som om jag skall skaffa en beg. LK100 alt. fortsätta köra med min lk70

Någon som vet vad dubbelpilen som pekar upp samt ned ovanför bärsystemet är till för?

Äh, nu överdriver du :) Kolla här även om du inte kan tyska för lite idéer. Jag är ruskigt nöjd med min Recon, grymt stabil och bra att packa. Om du ska bära sopsäck eller annat så är det ju en barnlek att ta loss säcken från mesen. Radiofickan med kardborrelucka är ju perfekt för kastspö/flugspö (jag har 6-delat flugspö och teleskophaspelspö så jag slipper). Remmarna är ju kanon för det som man väldigt eventuellt behöver fästa på utsidan av en såhär stor säck. Det är nog bara att klippa de som du stör dig på.

http://www.youtube.com/watch?v=Vg0ePgpw9Qg

Tyvärr snackades det nederländska i videon...

Äh, nu överdriver du :) Kolla här även om du inte kan tyska för lite idéer. Jag är ruskigt nöjd med min Recon, grymt stabil och bra att packa. Om du ska bära sopsäck eller annat så är det ju en barnlek att ta loss säcken från mesen. Radiofickan med kardborrelucka är ju perfekt för kastspö/flugspö (jag har 6-delat flugspö och teleskophaspelspö så jag slipper). Remmarna är ju kanon för det som man väldigt eventuellt behöver fästa på utsidan av en såhär stor säck. Det är nog bara att klippa de som du stör dig på.

http://www.youtube.com/watch?v=Vg0ePgpw9Qg

Nog kan det vara så att jag har en överdriven oro. Fick den trots allt för 3600:- (ny) så blir jag inte övertygad reccepackare så går det nog att sälja den med förtjänst,.. Jag har dock ännu inte packat den ännu så eldprovet väntar. Har en annan norröna säck som jag är väldigt nöjd med och denna säck skall ju vara "the best of the best".

Axelremmarna på min säck sitter också i "ofas" som bilden tidigare i tråden, är detta ett fel eller går det att justera (är inte hemma just nu så kan inte kolla själv just nu)?

(Det skrivs väldigt lite om den på internet för övrigt)

Axelremmarna ska INTE sitta i ofas. Jag som betalade fullpris fick en helt ny säck efter jag använt den ett par veckor (hann inte byta). Det spelar ju ingen större roll i praktiken men för i mitt fall 5700 kr så var det inte OK. Det går inte att justera till som jag först trodde. Därför såg jag det inte förrän precis före jakten så jag gick några mil med ca 32 kg och det var helt OK.

Köpte på rekommendation av två kompisar som jag jagat och vandrat med. De tycker också att det är den är väldigt bra. Inte lätt i sig själv dock men helt klart så att man upplever att en riktigt tung packning känns 5 kg lättare pga bra bärsystem. Min gamla Fjällräven Kajka 100 knakade betänkligt med 30+ kg och gick också sönder.

Jag har en Norröna Stetind som är nära 10 år gammal och bärsystemet och remmar ser i princip identiska ut. Sitter väldigt skönt och väldigt funkis. Det enda jag stör mig på är att remmarna man drar åt midjebältet med inte dras åt framåt som på alla nya säckar. Det är mycket bättre och enklare och något jag gör nästan varje gång jag tar på säcken.

Min gamla Fjällräven Kajka 100 knakade betänkligt med 30+ kg och gick också sönder.

30+ kg? Vad bär du med dig egentligen? Jag ifrågasätter inte ditt val, men är intresserad av att förstå... Har du en packlista du vill dela med dig av? Jag funderar mest på vilka bekvämligheter jag missat att bära med mig.

Bl.a. 6 kg vapen och ammunition, inget s.k. torrfoder, tarp, eget 2-3 personers HB-tält, extra riktig dagturssäck, såg, yxa, fiskegrejer osv. Alla vandrar inte enbart. Jag är nog lite tungapackare, startade med 22 kg för en vecka i Sarek (ren vandring). Ca 5 kg lãttare vid målet. Recon är en ruskigt skön säck för tung last.

30+ kg? Vad bär du med dig egentligen? Jag ifrågasätter inte ditt val, men är intresserad av att förstå... Har du en packlista du vill dela med dig av? Jag funderar mest på vilka bekvämligheter jag missat att bära med mig.

Bl.a. 6 kg vapen och ammunition, inget s.k. torrfoder, tarp, eget 2-3 personers HB-tält, extra riktig dagturssäck, såg, yxa, fiskegrejer osv. Alla vandrar inte enbart. Jag är nog lite tungapackare, startade med 22 kg för en vecka i Sarek (ren vandring). Ca 5 kg lãttare vid målet. Recon är en ruskigt skön säck för tung last.

Aha, då är det ju faktiskt inte särskilt mycket.

Plastram

Har lite minnen av en Alaska med en plastram.
Vad blev det med den?

Jag tycker den borde fungera bra men sist jag såg den var någon SR radio tror jag som kom med en och anten på den. Grejen var ju att man byggde på de påsar man behövde och lämnade de man inte behövde.

satte säcken på prov idag, vårt positivt överraskad. packade uppskattningsvis 25 kg i den och märkte knappt av säcken under den korta turen. i morgon åker 10 kg till på.

remmarna var mycket mer störande när säcken var opackad.

nu blir nästa projekt ett överdrag.

Har lite minnen av en Alaska med en plastram.
Vad blev det med den?

Jag tycker den borde fungera bra men sist jag såg den var någon SR radio tror jag som kom med en och anten på den. Grejen var ju att man byggde på de påsar man behövde och lämnade de man inte behövde.

Det bör ha varit en Coleman-ram. Ifall jag minns rätt så köpte man den utan säck, och sen kunde man hänga på vad som helst, inte bara Alaska alltså. Perfekt passform med alla sina hål för remmar och sånt. Men jag tror att den var ganska tung i sig själv, och så bör man ha blivit rätt svettig om ryggen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg