Stor ramryggsäck

Bild på nytt bärsystem till Grönlandssäcken

Tänkte jag skulle ta en bild på bärsystemet, men ryggan är naturligtvis längst in i källarförrådet så bilden blir inte så väldigt bra, men jag hoppas man förstår idén.
Höftbältet är inklämt under ramen och syns ganska dåligt.

Vi har tre barn och ett Keron 4GT ('tältet som rymmer en container') så visst går det åt några kilo när vi ska ut och tälta en helg. Speciellt om man tycker frystorkat är dålig livskvalitet och gärna släpar lufttorkad skinka, cous-cous, mjukost, kaviar, corned beef och rödvin med ut på långvandringarna...

/magnus

Bilagor

• haglofs_barsystem.jpg
    haglofs_barsystem.jpg
    40.1 KB · Visningar: 2,531
Tänkte återgå till ursprungs frågan och är då mest nyfiken på om det finns någon med erfarenhet av Bergans Poweframe 3180 (130L) ? Tacksam för svar

Gräver fram en gammal tråd..

Norröna Syncro säcken som nämns är i mina ögon ingen riktig ramryggsäck... Ramen är väl helt värdelös ensam om man vill spänna på något annat (kjoltyg undantaget :) )

Norröna Syncro säcken som nämns är i mina ögon ingen riktig ramryggsäck... Ramen är väl helt värdelös ensam om man vill spänna på något annat (kjoltyg undantaget :) )

Det fungerar bra att spänna på allt möjligt på syncroflexramen. Och säcken är enklare att ta bort/sätta tillbaka än på den gamla rörramsmodellen.

Tycker det är en utmärkt packåsna. Den enda synpunkten jag har är locket, som är för litet för min smak...och egenvikten är måhända inte optimal...

//J

Är det någon som har bild på SyncronFlex utan säck?
Nyfiken på hur den ser ut, har bara sett de äldre Norröna ramsäckarna på nära håll.

Det fungerar bra att spänna på allt möjligt på syncroflexramen. Och säcken är enklare att ta bort/sätta tillbaka än på den gamla rörramsmodellen.

Tycker det är en utmärkt packåsna. Den enda synpunkten jag har är locket, som är för litet för min smak...och egenvikten är måhända inte optimal...

//J

Okay, då vart jag positivt överaskad. Men ramen går väl inte under själva säcken?
Önskar du locket vore mer som på LK70/100? Tror du det skulle gå att fixa en sådan lösning själv?

Är det någon som har bild på SyncronFlex utan säck?
Nyfiken på hur den ser ut, har bara sett de äldre Norröna ramsäckarna på nära håll.

Jag vore också mycket intresserad av att se detta.

Det här kanske visar lite hur ramen ser ut. Väntar just på en ny eller fixad säck. Reklamerat pga att att axelremmarnas förlängning inte är riktigt symmetriskt sydda (den del som hamnar mellan skulderblanden). Har gått några mil med ca 32 kg och den känns kanon, det är mest att för 5700 kr så ska det vara perfekt. Känslan är helt annan än med min gamla reklamerade Fjällräven Kajka 100 liter som inte orkade sådan last och gick sönder i tyget.

Det är jättelätt att ta loss säcken från ramen. I toppen av ramens vertikala profiler drar man loss två plastpluggar, syns en lina på den vänstra i bilden, och lossar lite kardborre och sen drar man loss hela säcken uppåt. Jätteenkelt. Mycket skön säck som inte knakar och gnekar när man lastar lite tyngre. Känns knappt som att det finns någon utmanare idag men den är vansinnigt dyr. Förhoppningsvis var det min sista stora säck.

Bilagor

• IMG-20110818-00055.jpg
    IMG-20110818-00055.jpg
    108 KB · Visningar: 2,469
Okay, då vart jag positivt överaskad. Men ramen går väl inte under själva säcken?
Önskar du locket vore mer som på LK70/100? Tror du det skulle gå att fixa en sådan lösning själv?

Jag vore också mycket intresserad av att se detta.

Ramen saknar hylla som går under säcken, men jag har ännu aldrig burit ngt som inte har kunnat spännas fast ändå. Men visst, ett skåp som jag bar med en äldre modellen (med hylla) kanske skulle behöva en del extra surrningar för att sitta.

Ett nytt lock är enkelt att sätta dit för den händige, locket är avtagbart...om jag skulle sy ett så valde jag nog ett enkelt täckande lock typ Haglöfs Grönland/Alaska/70LK. Tycker de är mer funkis än kapsyler...

//J

//J

Nu blir jag konfys. Norröna syncro hade väl intern ram och vickande höftbälte? Medans syncroflex är den ramryggan som visas, också den med vickande höftbälte. Eller?

Nu blir jag konfys. Norröna syncro hade väl intern ram och vickande höftbälte? Medans syncroflex är den ramryggan som visas, också den med vickande höftbälte. Eller?

Du tänker på norröna syncron som är (var i alla fall) softmodellernas bärsystem. Syncroflex är rammodellen.

...eftersom tråden handlar om rammodellerna så får nog syncro tolkas som syncroflex ;)...

//J

Jo, tänkte ju just så, men 7S inlägg verkar ju vettigare om man tolkar det som att han klagar på synkrons ram. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg