stoppning i grenen

Mer än ett par

annakerstin; sa:
ett skäl att inte ha det som jag funderar på är att de kanske torkar långsammare.

Det problemt löser du genom att köpa mer än ett par cykelbyxor.

Eftersom man inte har något under sina cykelbyxor skall de bytas, och tvättas, minst lika ofta som tex strumpor. Dvs varje dag.
Har du bara ett par strumpor med dig?

/Håkan

Re: Mer än ett par

HåkanC; sa:
annakerstin; sa:
ett skäl att inte ha det som jag funderar på är att de kanske torkar långsammare.

Det problemt löser du genom att köpa mer än ett par cykelbyxor.

Eftersom man inte har något under sina cykelbyxor skall de bytas, och tvättas, minst lika ofta som tex strumpor. Dvs varje dag.
Har du bara ett par strumpor med dig?

/Håkan

det var ju därför jag tänkte tvätta dem. jag har inga pengar så jag kan inte ha sju par cykelbyxor. hade jag ett par skulle jag i alla fall kunna ha dem varannan dag och tvätta dem däremellan.

tar det skitlång tid för dem att torka?

Om det är soligt och/eller blåsigt torkar de fort. Vare sig trikån eller stoppningen är av material som suger åt sig vatten. När vi är på cykelsemester har vi bara med ett par var som vi tvättar varje kväll. Om de är fuktiga nästa morgon så torkar det snabbt när man tar på dem. Ta på dem precis innan cyklingen börjar så blir du inte kall. Vill man lyxa till det kan man ha två par, där man skiftar varje dag och torkar ena paret under dagens cykling.
Att ha byxor utan stoppning är inget alternativ på cykelsemestern. Att ha nersvettade cykelbyxor en dag till är inte skönt, det skaver och svider.
Var ska du cykla någonstans? Vi shoppar mycket cykelkläder på cykelsemestrarna. I Danmark, Tyskland och Holland har vi hittat affärer med stort utbud och billigare än i Sverige.
/Stina

Hemma, på normal torkställning inomhus torkar mina cykelbyxor på ett par timmar.

Cykelcity tar 350 kr för ett par Vento cykelbyxor (ej hängslen) och dom använder jag. Håller _mycket_ länge, bra passform och blöjan har bra form (iofs personlig smaksak).

Se till att du har två par med dig. Så länge det inte regnar så torkar du byxan utomhus eller genom att hänga den på utsidan av packväskan medans du cyklar.

Regnar det så blir det jobbigare däremot om ni skall bo i tält på semestern. där tar det längre tid för byxorna att torka.

/Mattias

mlindstrom; sa:
Regnar det så blir det jobbigare däremot om ni skall bo i tält på semestern. där tar det längre tid för byxorna att torka.

/Mattias
Jag tältar för det mesta. Om byxorna är riktigt våta när jag ska lägga mig (pga dålig planering) så hänger jag dem över styret och kör in cykeln under ett träd eller annat regnskydd eller hänger upp dem i absiden. Är de nästan torra får de vara med i tältet.
/Stina

Det där med lite fukt i brallan är väl inget att bekymra sig för. För det första torkar de ju väldans snabbt när man har dem på (som Stina säger). Men det upparbetas ju en viss fuktighet i brallorna också (i blöjan) när man sitter på dem. ;) Så om de redan har uppnått sin normala fuktighetsnivå redan när du sätter på dig dem är ju det alla tiders!

/ G

cykelstina; sa:
Om det är soligt och/eller blåsigt torkar de fort. Vare sig trikån eller stoppningen är av material som suger åt sig vatten. När vi är på cykelsemester har vi bara med ett par var som vi tvättar varje kväll. Om de är fuktiga nästa morgon så torkar det snabbt när man tar på dem. Ta på dem precis innan cyklingen börjar så blir du inte kall. Vill man lyxa till det kan man ha två par, där man skiftar varje dag och torkar ena paret under dagens cykling.
Att ha byxor utan stoppning är inget alternativ på cykelsemestern. Att ha nersvettade cykelbyxor en dag till är inte skönt, det skaver och svider.
Var ska du cykla någonstans? Vi shoppar mycket cykelkläder på cykelsemestrarna. I Danmark, Tyskland och Holland har vi hittat affärer med stort utbud och billigare än i Sverige.
/Stina

tack för dina vettiga inlägg.

vi kommer att campa i skogen och så, så vi kanske inte har tillgång till mycket vatten varje natt. annars verkar det som en idé att tvätta dem varje kväll.

och att hitta billiga cykelkläder på väg mellan stockholm och åmål ser jag inte som nån stor chans. men tack för tipset.

cykelbyxor ja visst men härda!!!

Hej alla långcyklare!

Har cyklat Haparanda - Ystad 2 gånger på 7 resp 8 dagar ca 175 mil och Smygehuk - Karesuando 206 mil på 8 dagar. Detta innebär ca 25 mil om dagen på baken s a s. Att tro att bara cykelbyxor hjälper är att vara naiv för en härdad ända är ändå det bästa.

Att ha två cykelbyxor med sig så att man kan ha torr stoppning s a s är också en fördel för fukten gör att huden och kroppen inte andas utan man får lätt hudirritationer.

Jag har testat olika möjligheter och det jag kommit fram till då man ska cykla långt dag efter dag är att ändra sadeln några mm - någon cm i höjd och i olika vinklar. Genom detta belastar man olika delar av ändan. Vill man kan man också ha med sig ett gelsadelskydd som man kan dra över då och då. När man har det på så kan man köra utan cykelbyxor med stoppning.

Att stå och cykla någon mil då och då är inte heller fel. Det känns väldigt skönt ska jag säga. Har som längst cyklat nästan 40 mil en dag för att nästa dag på det igen med 25 mil så jag vet vad jag talar om.

Ha nu en skön och härlig cykelsommar med eller utan cykelbyxor men helst då något annat som döljer och skyddar, he he he!!!!

Utmanaren, som nu går från cykel till Kajak, ska paddla Vänern runt i början på juli!

Det professionella cyklisterna försöker ordna variation i sittställningen (för avlastning av olika delar av kroppen) genom att ha en "lång" sadel, men de har begränsningar för hur sadlar får vara utformade. På så sätt kan man ha flera olika sittställningar, där man sitter långt fram, långt bak osv.

KÖR UTAN

Jag har själ provat blöjbyxor och det blir bara värre med sådana. Kör utan stoppning jag har t.o.m. sprättat bort min blöja.

Böte:

Prova med att byta ut era sadlar mot en med gel-fyllning! Det funkar jättebra.
Ska ni också ut och cykla nu i midsommar/sommar? Det funderar jag också på att göra.

Mvh,
Jonas

Re: Böte:

Jonas_Hollén; sa:
Prova med att byta ut era sadlar mot en med gel-fyllning! Det funkar jättebra.
Ska ni också ut och cykla nu i midsommar/sommar? Det funderar jag också på att göra.

Mvh,
Jonas

är det fortfarande meningsfullt med stoppning om man redan är ägare av en juste gelsadel?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusEricsson Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning? Långcykling 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg