Stoppa varghatarna!!!

Re: Re: Du svarar inte Raskesven! 9 Frågor!

Raskesven; sa:
2.I ditt tidigare inlägg kom du dragande med samma sak, dvs. att jag påstått att det bara är hundar som följer hundspår som blir tagna av varg. När jag frågade dig var jag påstått det tog du tillbaks det. Men nu pådyvlar du mig en gång till samma påstående som jag inte gett uttryck för. Varför? Och du har åter mage att fråga efter "bevis". Först pådyvlar du mig påståenden jag aldrig gett uttryck för, sedan ber du mig bevisa dem. Skrattretande.

Jag har inte tagit tillbaka något. Detta skrev du Raskesven 20 mars kl 11.47, observera att hela stycket är med, hoppas du är nöjd. Men det jag tycker är intressant finns sist i stycket:

"Hundägare kan inte bara agera som tidigare utan måste ändra sitt beteende, precis som alla andra anpassa sitt beteende till den relativt nya verklighet vi lever i. Annars har vargen på sikt förutsättningar att bli den store hunddråpare den idag ibland felaktigt utmålas som. Jägare får ändra sitt beteende t.ex när det gäller att i vissa områden jaga med tax, drever, stövare, älghund eller annan ras som jagar långt från föraren. Speciellt om hunden har en tendens att följa spåret efter andra hundar. Det är de hundarna som främst riskerar vargangrepp."

Mina frågor till dig är:
1 Hur kan du veta att det främst är som du skriver den 20/3, här ovan att det FRÄMST är hundar som följer i spåret på andrar hundar som riskerar vargangrepp? Förklara vilka fakta du baserar detta på. Du som säger dig vilja bidra med saklig information.

Du skriver den 20/3 (se ovan) att jägare får ändra sitt beteende att jaga med hundar som jagar lång från föraren. Det föranleder mig att fråga dig IGEN,
2 Vilken form av jakt är det du menar att jägarna i dessa områden ska ändra till, där hunden finns så nära föraren att man kan ingripa vid en vargattack?

Du har kastat mycket skit, men nu vore det trevligt om du kunde vara lite konstruktiv och ge raka svar på två fjuttiga frågor utan att ta några löjliga hänvisningar bakåt. Tror du att du klarar detta?

Christer

Från den 20/3, kl 11.47. Raskesven skrev:
"Här visas hur många och vilka hundraser som dödats av varg 1998-2002:

Drever: 19
Stövar: 12
Drever/Stöver blandning: 3
Älghund (gråhund): 7
Tax: 8
Setter (Stående fågelhund): 1
Basset Griffon: 1
Finnspets: 1
Karelsk björnhund: 1
Tevuren (brukshund): 1

Källa: http://user.tninet.se/~mdj300c/vargen_och_hunden.htm

Vad känner du till om vem/vilka som står bakom den sidan? Den personen/erna som står bakom den vill inte ens skylta med sitt/sina namn.
Christer

Läraren; sa:
Från den 20/3, kl 11.47. Raskesven skrev:
"Här visas hur många och vilka hundraser som dödats av varg 1998-2002:

Drever: 19
Stövar: 12
Drever/Stöver blandning: 3
Älghund (gråhund): 7
Tax: 8
Setter (Stående fågelhund): 1
Basset Griffon: 1
Finnspets: 1
Karelsk björnhund: 1
Tevuren (brukshund): 1

Källa: http://user.tninet.se/~mdj300c/vargen_och_hunden.htm

Vad känner du till om vem/vilka som står bakom den sidan? Den personen/erna som står bakom den vill inte ens skylta med sitt/sina namn.
Christer
Så bra. Du har tittat på en källa. Då är alla dina frågor besvarade nu då, dvs. var jag delvis hämtat infon? Som jag skrev kan jag ju inte lämna garantier för att allt i källor är rätt. Men vad gäller Vargreviret.com har jag följt den sidan ganska länge nu. Och när jag funnit samma statistik annorstädes har det överensstämt. Ofta anges också källor på Vargrevirets hemsida. Personen bakom Vargreviret verkar inte vara typen som förvanskar saker, enligt i alla fall min bedömning. När man jämför med Viltskadecentrets rapport "Jakthundar i vargrevir", som hemsidan länkar till, finns i alla fall inga större diskrepanser.

Jag vet inte men det är nog inte omöjligt att personen bakom Vargreviret vill undvika spontana extremistiska handlingar från varghatare, eftersom han driver vargfrågan rätt hårt. Jag vet inte om du såg det inlägget tidigare i denna tråd, på sidan 8, men t.o.m. länsstyrelsens vargspårare får däcken snittade när de parkerar bilen vid vargrevir: http://www.rovdjur.se/modules.phpname=News&file=article&sid=175
http://www.dalademokraten.com/arkiv/frameset.phpquery=

Så här skriver han själv om anonymiteten på förstasidan http://user.tninet.se/~mdj300c/index.htm :

"Jag - ägare och ansvarig för denna hemsidan - blir beskylld för att vilje vare anonym!
Visst - mitt namn står inte att läsa någonstans på hemsidan, men inte betyder det att jag försöker att dölja min identitet. På sidan OBS gör jag tydlig uppmärksam på att de som vill veta mitt namn och var jag bor endast behöver att maila frågan till min epost adress som är mdj300c@tninet.se
Det är det fler som har gjort och aldrig, ALDRIG har jag låtit bli att lämna ut mitt fulla namn med samt adress och telefonnummer till dem som frågad!"

Klickar du på fliken "Ansvarig ägare" på hemsidan finns mer.

Raskesven

Liknelser

Jodå, staten bör ta ansvar för sina beslut även i min värld. Därför tycker jag verkligen att ersättning (till viss del) skall utgå för skadade/dödade hundar. Just som du säger så måste det vara någon typ av ersättning för hundar för att undvika onödigt varghat – alldeles oavsett om det är ”rätt” eller inte. Staten har dock inte släppt hunden, varför självrisken i det läget borde vara hög. ”Full” ersättning låter med mina värderingar mer som ett svepskäl – för hur skall man få ersättning för den känslomässiga biten?

Förresten – utgår ersättning för trafikskador? Det borde väl då vara en accepterad ersättningsnivå som visar vem som vill ha ersättning för hunden och vem som vill ha ersättning för att det var vargen som var boven?

Vi riskerar väl att snärja in oss för mycket om vi snackar klätterspråk också, men det kan vara ett bra sätt att undgå detta inläggs heta känslor. Bultklättring är långt säkrare än trad (egenplacerade säkringar). Det är alltså inget tvivel om att bultförbud ökar risken för mig (och fästmön). Staten tvingar mig dock inte att klättra – vare sig om det är bultförbud eller inte. Jag accepterar alltså en ökad risk, men jag håller med dig om att ett bultförbud (alternativt icke-uv-beständiga rep) måste vara motiverat av något. Svårigheten kommer väl om jag har svårt att acceptera motiveringen (kan vara här det skiljer sig för varghatarna, medan du som hundälskare kan acceptera motiveringen lättare). Beträffande icke-uv-beständiga rep skulle jag nog kunna tänka mig att skydda repet bättre från ljus och att byta det oftare (upp till ca dubbelt så ofta).

Skulle staten däremot gå in och klippa av repet när jag håller på och klättrar, så är det ju statens handling som är den direkta orsaken till den ökade risken. Och då skulle jag bli redigt förbannad……

”Anta att det gick att köpa fästmör” Jodå, det går sägs det, men det kostar kameler (nu kanske jag får dunk av jämo…)! Som du förstår av ovanstående så är varken jag eller Raske-Sven emot ersättning för hundar – dock att ”full” ersättning utgår för något som staten inte ansvarar för (släppandet av hunden – notera gärna Patriks inlägg ty han är jägare och vet att det finns andra sätt att jaga med hund).

Skoj att se att både du och Raske-Sven lugnat ned er lite - då kanske jag hinner läsa inläggen!

Kan du svara på två frågor?

Tidigare frågade jag dig:

Raskesven svarade:
Som jag skrev kan jag ju inte lämna garantier för att allt i källor är rätt. Men vad gäller Vargreviret.com har jag följt den sidan ganska länge nu. Och när jag funnit samma statistik annorstädes har det överensstämt. Ofta anges också källor på Vargrevirets hemsida.

Jag skulle kunna starta en sida och skiva in vilka fakta som helst och lägga in samma resonemang om att jag inte vill gå ut med mitt namn. Det blir inte sanning för det. Trodde man kunde förvänta sig lite mer källkritiskt tänkande från dig. Det vore intressant att få veta varför du inte använt information från andra sidor om du nu funnit samma fakta där? De kanske var ännu mer tvivelaktiga eller varför valde du inte att hämta källorna därifrån?

Du skriver ju tom själva att du inte kan garantera att de sk fakta du skriver här är sanna. Vad är det då för mening att presentera dem då? Trodde du hade någon slags akademisk bakgrund och då vet du att man inte använder fakta som man inte kan styrka. Då är det inte fakta utan tyckande. Så vad du i praktiken gör, är att visa upp tyckande som stämmer överens med ditt eget. Eller det kanske tom är du som ligger bakom den skumma sidan utan namngiven utgivare.

Synd att du inte ville starta en konstruktiv diskussion om vad man kan göra för att minska antalet varghatare. Du har inte alls brytt dig om att försöka fastställa de faktorer som skapar varghatet. För enligt min mening är det endast genom att förstå orsakerna som man kan komma åt en lösning. Och därigenom diskutera olika åtgärder. Tror inte du vill lösa problemet med att det tjuvjagas varg. I nuläget når din delvis osakliga information (för några källor var bra) bara de som inte är varghatare. Så vad gör det för nytta? Det är nog bara du som får ett större ego och mår bra för du inbillar dig att du gör en god gärning. Men i praktiken leder det inte ett steg närmare att vargdödandet slutar.

DU har undvikit att besvara två frågor som jag tycker är väsentliga i det resonemang du för. Kan du vara vänlig och svara på dem?

Detta skrev du Raskesven, den 20 mars kl 11.47, observera att hela stycket är med, hoppas du är nöjd. Men det jag tycker är intressant finns sist i stycket:

"Hundägare kan inte bara agera som tidigare utan måste ändra sitt beteende, precis som alla andra anpassa sitt beteende till den relativt nya verklighet vi lever i. Annars har vargen på sikt förutsättningar att bli den store hunddråpare den idag ibland felaktigt utmålas som. Jägare får ändra sitt beteende t.ex när det gäller att i vissa områden jaga med tax, drever, stövare, älghund eller annan ras som jagar långt från föraren. Speciellt om hunden har en tendens att följa spåret efter andra hundar. Det är de hundarna som främst riskerar vargangrepp."

Mina två frågor till dig är:
1. Hur kan du veta att det främst är som du skriver den 20/3, här ovan att det FRÄMST är hundar som följer i spåret på andrar hundar som riskerar vargangrepp? Förklara vilka fakta du baserar detta på. Du som säger dig vilja bidra med saklig information.

Du skriver den 20/3 (se ovan) att jägare får ändra sitt beteende att jaga med hundar som jagar lång från föraren. Det föranleder mig att fråga dig IGEN,
2 Vilken form av jakt är det du menar att jägarna i dessa områden ska ändra till, där hunden finns så nära föraren att man kan ingripa vid en vargattack?

Kan du ge raka svar på två fjuttiga frågor???

Om du känner för att inte svara på de två frågorna ovan, är det ett utmärkt bevis på att förutom att den information du ger är delvis tvivelaktig, så är även den "diskussion" du för ett rent skämt om du inte ens kan stå för och förklara det som du själv säger.
Christer

Re: Liknelser

Duracellkaninen; sa:
Jodå, staten bör ta ansvar för sina beslut även i min värld.

Därför tycker jag verkligen att ersättning (till viss del) skall utgå för skadade/dödade hundar. Just som du säger så måste det vara någon typ av ersättning för hundar för att undvika onödigt varghat – alldeles oavsett om det är ”rätt” eller inte. Staten har dock inte släppt hunden, varför självrisken i det läget borde vara hög. ”Full” ersättning låter med mina värderingar mer som ett svepskäl – för hur skall man få ersättning för den känslomässiga biten?

Förresten – utgår ersättning för trafikskador? Det borde väl då vara en accepterad ersättningsnivå som visar vem som vill ha ersättning för hunden och vem som vill ha ersättning för att det var vargen som var boven?

Bultklättring är långt säkrare än trad (egenplacerade säkringar). Det är alltså inget tvivel om att bultförbud ökar risken för mig (och fästmön). Staten tvingar mig dock inte att klättra – vare sig om det är bultförbud eller inte. Jag accepterar alltså en ökad risk, men jag håller med dig om att ett bultförbud (alternativt icke-uv-beständiga rep) måste vara motiverat av något. Svårigheten kommer väl om jag har svårt att acceptera motiveringen (kan vara här det skiljer sig för varghatarna, medan du som hundälskare kan acceptera motiveringen lättare).

Staten tvingar inte att utföra en fritidssyssselsättning i min värld heller. MEN staten har tagit ett beslut som i praktiken fördubblar risken för att antalet hundar som dödas kommer att stiga kraftigt och trolgen fördubblas jämför med hur det sett ut under de senaste åren.
Om du accepterar en ökad risk för dig och din flickvän så är det ju liksom inget problem, så jag försår att du står lite frågande.Själv tycker jag att staten ska ta det fulla ansvaret för endast den rent ekonomiska förlusten. Just av den orsaken att jag tror att det kan minska varghatet. Och hjälpa till att göra vargar som något man visar värdefullt genom att betala för de samhällsekonomiska nackdelar de bidrar med genom att vi låter deras antal öka.

Faktiskt är jag lite trött på att det är sånt motstånd mot det jag säger. Kom med en egen lösning på hur du vill minska varghatet istället för att försöka hitta logiska resonemang för att mitt förslag inte skulle fungera. För mig är målet viktigast och då får man vara beredd att prova flera vägar. Som du själv skriver är det ju bla det perspektiv som jägare som jagar med hund i vargområden som man måste ta om man ska lösa problemt, inte ditt. För dig är det liksom inget problem. Det var just detta som Raskesven inte var så rask att fatta, men du verkar vara lite närmare att förstå detta.

"Beträffande icke-uv-beständiga rep skulle jag nog kunna tänka mig att skydda repet bättre från ljus och att byta det oftare (upp till ca dubbelt så ofta)."

*S* det var ett fiktivt exempel jag tog upp som en slags liknelse. Det var inte meningen att du skulle hitta på ett svar.

Skulle staten däremot gå in och klippa av repet när jag håller på och klättrar, så är det ju statens handling som är den direkta orsaken till den ökade risken. Och då skulle jag bli redigt förbannad……

Som du förstår av ovanstående så är varken jag eller Raske-Sven emot ersättning för hundar – dock att ”full” ersättning utgår för något som staten inte ansvarar för (släppandet av hunden – notera gärna Patriks inlägg ty han är jägare och vet att det finns andra sätt att jaga med hund).

Tja, vilken revolutionerande information Patrik kom med. Klart det finns andra sätt, men minskar det varghatet att mer eller mindre bli tvingad att ändra jaktform? Jagar du förresten över huvud taget?

En liknelse skulle kunna vara att staten beslutar att lägga en ny vägbeläggning på alla vägar i Sverige (låt oss säga grus). Det innebär via någon seriös undesökning att risken för att köra med landsvägsmotorcykel på det underlaget innebär att det kommer dö dubbelt så många motorcyklister pga just underlaget. Statens beslut leder alltså till att dubbelt så många hojåkare kommer att dö. Motorcyklisterna har naturligtvis möjligheten att inte åka på vägarna. Det går ju att rulla ut hojen och bara sitta på den och gasa utan växel i eller åka ett varv på parkeringen, det är ju nästan lika kul, eller?
Eller så kanske staten måste ta sitt ansvar och betala de ekonomiska följderna som är ett direkt resultat av statens beslut. Det vore i alla fall ett av många åtgjärder som skulle minska mc-ägarnas ilska.

Nu ska jag ge dig jägarperspektivet. Om du är intresserad av jakthundar är det just jakt med hundar som är ditt intresse. Att välja att inte jaga med hund är inget lockande alternativ då. Lika lite som att ha en mc som du inte kan köra på vägen med. Dilemmat är alltså följande. Du har en jakthund. Jagar du, vilket både du och hunden vill, är risken snart större att hunden döds av varg. Jagar du inte har du en hund som inte får göra det den gillar och är tränad att göra. Staten har då genom riskökningen tvingat bort dig från ett stort fritidsintresse. Summan av kardemumman: jagar du har staten ökat risken för att det värsta kan hända, hunden dödas eller skadas allvarligt av varg,
jagar du inte har genom att öka risken för att din hund dödas tvingat bort dig från jakt med hund.

"Skoj att se att både du och Raske-Sven lugnat ned er lite - då kanske jag hinner läsa inläggen!"

Tja, vad ska man säga, han visade tillslut sin sanna sida och resultatet kan väl sammanfattas till att han inte var intresserad av en konstruktiv diskussion, utan bara av att presentera åsikter som stämmer överens med hans egna. Själv kallar han det för fakta. Kanske vill han återvinna sin heder genom att i alla fall besvara min två frågor om hans eget resonemang.

Re: Kan du svara på två frågor?

Läraren; sa:
....
....
Varför en smiley i inlägget? En glad gubbe ges när en vänlig ton hålls. Vad är det med dig egentligen? Hade vi inte avslutat att diskutera i den där tonen?

Båda dina frågor besvaras av den länk du fått till Vargreviret.com. Det är källhänvisningen, vilket du ju vet vid det här laget. Din fråga 1: Om det förhåller sig så att hundar som gärna följer i andra hundspår även uppvisar en större tendens att följa i vargspår, än hundar som inte lika utpräglat följer i andra hundspår, så är det en logisk slutsats att anta att de hundar som gärna följer i andra hundspår också i högre utsträckning riskerar vargangrepp. En hund som följer vargspår i ett vargrevir torde vara mer utsatt för risken från vargangrepp än en hund som inte följer vargspår. Din fråga 2. Om det är så att hundar som släpps långt från föraren riskerar vargangrepp i högre utsträckning än hundar som inte släpps lika långt från föraren, är det lämpligt att inte släppa iväg hunden långt i vargrevir. Det är en risk hundägaren i så fall tar. Jag är inte expert på jakt. Du däremot jagar ju, i alla fall älg. Kanske du kan besvara din egen fråga? Om inte så, om du nu alls är intresserad av svaret, vänd dig till en fackman. Sedan kan du informera här. Jag har redan sagt att jag inte är och inte utmålar mig som expert och källa till allt i mina inlägg. Därför ger jag källor.

Vargreviret.com sammanställer material från en mängd olika källor, bl.a. Naturvårdsverket, Viltskadecenter och Grimsö forskningsstation, Jägarnas Riksförbund osv. Som jag nämnt anges ofta källhänvisningar från Vargreviret. Naturligtvis kan inte jag ta ansvar för att information från olika källor alltid är korrekt. Vem kan göra det? Om du skulle ge oss information om någon statistik du funnit på t.ex Jägarnas Riksförbunds hemsida, kan du då ge garantier att den är korrekt?

Nä du Läraren, du verkar mest intresserad av felletningar och klanka ner på källor, trots att du tydligen inte alls gjort någon ansträngning att sakligt jämföra med information från annat håll. Dina krokodiltårar över varghatet kan du bespara dig. Du har ju nästan bara snackat antingen om hundar eller angripit mig (!) för att jag redovisar vad som står i olika källor.

Klassiskt att försöka misstänkliggöra källor när personen inte gillar innehållet. Om du finner något i en källhänvisning som inte faller dig i smaken, varför inte gå till andra källor och leta, istället för att bete dig som om det är jag som är författaren till olika källor? En källa är i alla fall en början. Jag har inte sett en enda källhänvisning från dig om något.

Du fick dessutom information om hur du kan kontakta personen bakom Vargreviret om du undrar över något.

Varghat är ofta baserat på fördomar, vilka i sin tur beror på okunskap. Av den anledningen är det viktigt att informera om fakta. Med kunskap försvinner fördomar och varghatet kan minska. Om något ur en källa är fel så är det utmärkt om du påpekar det. Men att i inlägg efter inlägg ställa mig till svars och be mig i detalj redogöra för vad som står i källorna är bara löjligt. Ägna den tiden åt att forska själv om det som intresserar dig. Sen kan du gärna informera oss andra här på Utsidan.

Vad gäller heder kan var och en läsa vår diskussion och själva bedöma vem som uppträtt mest hedervärt respektive klandervärt i diskussionen.

Raskesven

Påtal om något annat.. När man skriver så långa inlägg så är det viktigt med läsbarheten, väljer man att svara med "citat" så måste man hålla isär sin egen och den citerades text annars så blir det oläsligt.. Snälla för vår skull som läser, ha lite disciplin med era texter!?

Det som gör att jag tjatar emot är nog mest det att jag känner att vargfrågan/klätterfrågan/mc-frågan hamnar i ett olösligt läge – jag skall göra precis som jag vill och staten skall fullt ut ersätta alla intrång i det jag betraktar som min rätt. Ett samhälle/företag fungerar inte om ”minsta” förändring utlöser en storm av krav på fullständiga ersättningar – och att dessa ersättningar sedan skall kompenseras av andra grupper som inte fick dem. Det enda det leder till är en massa tjabbel om ersättningar istället för att uträtta något vettigt. Jag ser det istället som om det var min tur att drabbas – och att jag får anpassa mig eller låta bli på eget ansvar.

Jag har kunnat påvisa att klättrare får finna sig i att anpassa sig. För motorcyklister är vajervägar livsfarliga – jag känner inte till några kompensationer. Ändå är jag för en hundersättning – just av samma skäl som du - nämligen för att vargen behöver det.

Hur mycket jag än kompenserar en förlorad hund i pengar räknat, så kan jag inte ersätta en förlorad vän. Den förlusten är nog värre än pengar och orsak till en hel del av varghat bland hundägare. Det som MÅSTE till är att den som utsätter sin vän för en risk vågar ta det på SITT ansvar – DÅ börjar man också ta ansvar för vad man utsätter sin vän för. Det - och inte en ersättning - kommer att rädda hundar från att bli dödade. På det sättet känner jag empati för både hund och hundägare. Jag hävdar alltså fortfarande – det är och förblir ett direkt resultat av att DU släpper hunden – staten har bara ett indirekt ansvar.

Just genom att det inte är tal om full ersättning, så markeras det att det ytterst är hundägarens ansvar – inte statens. Men jag kan tänka mig att kompromissa ändå – ge full ekonomisk ersättning under en övergångsperiod (10 år?). Jag anar att det ändå kommer att vara gott om varghat (och diskussioner om det empatiska värdet borde ersättas), men en ursäkt är borta i alla fall.

Nej, jag jagar inte. Just därför tycker jag att Patrics inlägg förtjänar mer uppmärksamhet. Han kan göra vad jag inte kan – förklara hur du kan jaga med hund utan att utsätta den för stor risk.

Det är aldrig helt säkert!

Problemet är att vi sedan länge har en tradition av jakt med löshund vilken är en trevlig och effektiv jaktform.. När det gäller löshundsjakten så håller dom på att forska fram vad som behövs göras för att säkra hundarna. Dom tittar på hunden och dess egenskaper, vi kanske bör söka efter hundar med andra egenskaper än idag. Man tittar även på vilka vargar som angriper hundar och vilka tider då hundangreppen är störst, det finns idag ingen generallösning på jakt med löshund..

Eftersom jag anser att vi frilufsare och jägare är GÄSTER i skogen och djurens boning så tycker jag att det är självklart att VI skall anpassa oss och inte djuren! Är risken för stor att jaga med löshund så finns det andra jaktformer med hund som är väldigt trevliga. Problemet är inte vargen utan jägarna som vägra ändra sitt beteende utan vi skall göra som vi alltid har gjort.. När vi ändå e i gång så tycker jag att vi tar bort rösträtten för kvinnor!! Eller?

Tryckjakt med hund i sele är en finfin jaktform som är otroligt spännande och kräver mycket fin kontakt mellan hund och hundförare.. Vi måste tänka i nya banor och skapa nya sätt att jaga med hund.. Mina hundar skall inte bli vargmat den saken e klar!

Sedan kan man alltid diskutera hur effektiva olika jaktformer är, jag hävdar att det är ointressant.. Jakten är en lyxföreteelse som bara ett fåtal får ta del av.. Kött finns på ICA, vill man inte ha det så kan man ha får eller grisar hemma och slakta själv!! :)

På något vis är diskussionen om hundens rätt ganska vriden tycker jag. Varför ska hundens rätt att finnas lös i skog och mark gå före vargars rätt att göra det? En hund är i grund och botten en varg som har modifierats genom avel ett antal generationer. Hur många sådana vargar springer idag inte omkring lösa i Sverige? Jäkligt många gånger fler än antalet riktiga vargar. Känner du (Läraren) NÅGON som har känt sig hotad av dessa kamphundar och andra hundar som drar runt på gator, torg och i skogsområden idag? Hur många blir inte varje år angripna av hundar? Är problemet för vanligt folk varg eller hund? Jag är personligen skitless på alla hundar som skäller, gläfser och gör utfall mot en när man som fredligt sinnad person promenerar, springer, cyklar etc på allmän plats. I min mening borde vi skjuta bort alla dessa lösspringande hundar innan man kan börja snacka om att hålla nere vargstammen.

/ G

Fick ni nåt svar

Hallå
Staffan Danielsson
Dan Lindbeck
Fick ni nån ordning på min historia som ni inte trodde på som jag skrev här 2003-07-08 19:56.
Bara nyfiken om ni fortfarande tror jag jög.
Kan komma med en aldeles ny historia om hur du duktiga vi är med att få nytt blod från öst till vargstamen. Men det känns inte så meningsfullt om man inte blir trodd.
Jag är inte in här så ofta men om nån dag kanske.
Spårar vargar.:0)
Mvh/-Anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg