Stöldrisk?

Den sista april ger jag mig av på min första långfärdscykling (Malmö -> Kashgar) med camping i tält, etc... Allt känns bra än så länge, och forumet här har varit till stor hjälp. Dock ställs jag ofta inför några frågor (oftast av oroliga släktingar), som jag inte kan svara på, men antagligen borde.

Självklart kan allt inte vara 100% säkert - cykeln låses fast bäst det går, i skogen kanske inte alls, väskorna inne i tältet och så vidare. Men om man är mitt i stan; Till exempel ifall man bara behöver handla en flaska vatten, eller gå in till turistinfo och hämta en karta - skall man då låsa sin cykel och ta med sig sina väskor in, varje gång? Det är ju inte alla butiker som tillåter att man tar med cykeln in (speciellt inte här i de mer "civiliserade" delarna, kan jag tänka mig)...

Om man behöver uträtta sina behov, och det verkligen pressar på, lämnar man bara cykeln med packning och allt? Har ni någon vajer man låser fast väskorna med?

Det låter som att jag är en liten nervös typ med frågor av de här slaget, men jag vet inte vad jag skall säga när folk ställer dem till mig...

Nu har jag aldrig långcyklat, men på mina cykelväskor som heter Vaude Aqua Back så finns det en vajer som man kan låsa fast väskorna med. Har du inte redan köpt väskor så kolla på dom..

Mvh // johannes

Hmm, lämnar du din cykel olåst för att gå in i en affär normalt sett? Om inte, varför skulle det vara mindre stöldrisk att lämna din långt mycket mer värdefulla långfärdscykel, plus allt du för tillfället äger och har olåst?

Jag skulle ju inte göra det iaf...

Vajrar på väskorna låter smart :).

Hmm, lämnar du din cykel olåst för att gå in i en affär normalt sett? Om inte, varför skulle det vara mindre stöldrisk att lämna din långt mycket mer värdefulla långfärdscykel, plus allt du för tillfället äger och har olåst?

Jag skulle ju inte göra det iaf...

Vajrar på väskorna låter smart :).
Bra poäng... Jag vill dock minnas att jag läst något här på forumet om att bara ställa cykeln och gå in (åtminstone i långtbortistan), just för att det är så otympligt att behöva låsa och "avväska" varje gång.

Men OK, att låsa cykeln är inga problem... Det är väskorna som är det krångliga. Tyvärr har jag redan köpt, Ortlieb, och de har ingen låsfunktion som jag upptäckt än. Ska kolla lite extra när jag kommer hem!

Här hemma i Sverige har jag sett rätt många cyklar som står ute, förvisso låsta, med väskor på. Bryr sig folk kanske inte om cykelväskor?

Nåväl. Jag är kanske bara lat :)

Jag vet inte riktigt hur ofta man behöver plocka av väskorna i vanliga fall, men annars kanske det går att bara sätta fast dem med stripes? Mest bara så att det inte är lätt att bära iväg dem :).

Mina bakväskor (vaude aqua back pro) har små plastöglor i vilka jag trätt en rem som jag sen knyter fast i pakethållaren, mest för att de inte ska flyga av i någon kurva (har hänt). Det går givetvis att skära loss, men det finns inget som hindrar att någon öppnar väskan och tar det som finns i ändå.

Min taktik är att ta ett djupt andetag och tro att världen är god när jag tvingas lämna cykeln en stund. Det har funkat hittills (ta i trä, tvi tvi osv) ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg