Problemet är att vi har skapat naturen som den ser ut idag.
Allt du ser runtomkring dig bygger på ett ekonomiskt utnyttjande av naturen. Vi har format den
så den den passar våra syften.
Helt rätt iaktagelse. Och jägarna fortsätter på denna linje med sin viltvård och formar naturen så den passar deras syften.
En viktig del av viltvård är då att återskapa miljön såsom den tänkbart skulle sett ut utan vår inblandning.
Viilken typ av ursprungliga miljöer efterliknar ni genom stödutfodring och jakten av rovdjur?
Ett slags undantag i det kommersiella skogs och jordbruket.
Ni är i allra högsta grad en del av det kommersiella skogs och jordbruket. Att påstå nåt annat är bara hyckleri och naturromantik.
Vi strävar då efter en varierande miljö med löv och kantsoner som lockar växter av olika arter. Urskog kan vi inte skapa -det tar tid. Jägare är ofta markägare och i skogsskötseln ingår viltvård på olika sätt, t ex spara kantsoner runt vattendrag, spara löv, skydda vattendrag, lämna talltoppar, bryta ikull aspar, lämna rishögar mm.
Allt det du nämner finns det antingen krav på eller kommersiella eller jaktfrämjande motiv till och mycket utförs inte av jägare utan skogsägaren, så snälla lägg ner att leka helgon.
Råden om viltvård kommer ofta från Jägarförbundet till skogsägarna och är en starkt växande sysselsättning just nu.
Jo tack jag är fullt medveten om att jakten har blivit en viktig inkomstkälla för många.
Det enda du lägger märke till är utfodringarna -men det är bara en liten del.
Absolut inte. Som jag skrev innan har jag även lagt märke till:
- Onaturligt stora flockar av halvtamt klövvilt
- Fler fästingar
- Fler viltstängsel
- Fler viltolyckor
- Färre rovdjur
- Jägarna vill framstå som miljöhjältar
Eftersom du inte verkar ha fattat det består min huvudsakliga kritik mot dig i att du utmålar dig själv som naturens skyddsänglel. Du har svårt att hålla isär viltvård och naturvård. Jag accepterar att er viltvård utgör en del i det kommersiella skogs och jordbruket och är en viktig inkomst för många och en högt skattad fritidsaktivitet för andra. Inverkan från din verksamhet är tack vare lagstiftning inte skadligare än att naturen klarar sig. Alltså generellt sett inte värre (eller bättre) än det kommersiella lantbruket eller skogbruket i övrigt. Men kom inte och förvänta dig tacksamhet från min sida, du får nöja dig med min acceptans.