om du läser kommentarerna till artikeln så förstärker det ytterligare att detta är ganska vanligt, även om det kanske inte stämmer med just din hjärna.
om jag tolkar dig rätt så anser du att arbetet med att, tvärt emot det naturliga, hålla olika viltstammar på en konstant och inbördes balanserad populationsnivå, och därmed minimera lidande genom svält och sjukdom, är rätt men det borde utföras och bekostas av folk som inte tycker om att göra det?
Jag anser att ditt resonemang inte stämmer med verkligheten.
Det normala i naturen är en obalans med stora svängningar som beror på ojämnhet i förhållandet mat/djur.
Ex. Nu dör ett stort antal rådjur som under någon månad kan ätas av bla.a rävhonor som blir feta och välmående och sannolikt föder stora valpkullar till våren. Härligt! Bristen på rådjur gör att hon får svårt att hitta mat åt kullen och alla valpar svälter och några svälter ihjäl. De som överlever är svaga och mottagliga för sjukdomar ex. Skabb. Dock har rävpopulationen ökat rätt rejält och kommer att få mycket svårt att klara nästa vinter utan att en stor del svälter ihjäl då. Denna svältdöd är det som gör att rådjursstammen får en chans att återhämta sig på några år innan ditt önskade "balansläge" passeras i farten.
Alternativet är att de "morbida blodtörstarna" (mitt uttryck) hjälper rådjuren så gott det går och sedan skjuter ner rävstammen till en nivå som stämmer med födotillgången just nu. För de flesta jägare är det självklart att kraftigt minska avskjutningen av rådjur tills stammen ökar igen. Hela detta fodrande, skjutande och ickeskjutande kopplat till den biologiska situationen är det som man kallar viltvård. Det kräver mycket arbete, studier av viltet, biologisk kunskap och en hel del pengar och det enda jägarna begär i utbyte är att byta ett par rävar extra mot lite kött i frysen, och nöjet att få sköta "sin" viltstam så som en bonde sköter sin gård.
Sedan är jag väl medveten om att det finns avarter och idioter men skall vi hantera jägare som ett kollektiv så är det detta som är det absolut vanligaste! Jag anser att det finns stora brister i biologiskt kunnande hos jägarkåren men den är betydligt bättre än genomsnittet hos övriga befolkningen.