STFs utsugande av fjällvandrare

Re: Något är konstigt STF-priserna!

talus; sa:
Kebnekaise ligger visserligen i väglöst land men de flesta fjällstationerna ligger inte i väglöst land. Hur försvarar STF priserna där. Ofta ligger det ett privat alternativ en bit bort som är betydligt billigare (t.ex. Abisko).

De flesta fjällstationerna ligger ganska långt bort, dvs transporterna dit kostar. Sverige är ju (till skillnad från tex Schweiz) ett ganska utspritt land.

Och hur STF försvarar sina priser? Med tanke på att det inte går ihop så förstår inte jag frågan. (eller menar du att de borded höja priserna så att de verkligen tar ut vad det kostar?)

mvh Christian

STF Fjällstugor

Nu har jag sett en massa klagomål men även en hel del som är positivt mot STF´s fjällservice. Valet är enkelt för oss alla, tycker man servicen som ges ute i väglöst land är allt för dyr så välj tältet och tvätta er i fjällbäckarna ! Själv tycker jag att denna service är både prisvärd och bra om man själv vill välja att ha det lite bra där ute på fjället.
/Gunnar

Re: STF Fjällstugor

CanMan; sa:
Nu har jag sett en massa klagomål men även en hel del som är positivt mot STF´s fjällservice. Valet är enkelt för oss alla, tycker man servicen som ges ute i väglöst land är allt för dyr så välj tältet och tvätta er i fjällbäckarna ! Själv tycker jag att denna service är både prisvärd och bra om man själv vill välja att ha det lite bra där ute på fjället.
/Gunnar

Håller fullkomligt med föregående talare. Jag kan bara uppmana de som klagar att själva att driva verksamhet i de trakterna till lägre kostnad, när säsongen är från mars till förfallsperiod, samt från mitten av juni till mitten av september, dvs ca 5-6 månader per år.

Dessutom skall man ofta ta hand om tältare, som ledsnat på regn, hjälpa nödställda etc etc. Tala om sårbar dimensionering av service.

Kom även ihåg vad STF gjort och gör, för att öppna dessa områden för vandrare/skidåkare.

De är värda vartenda öre, som de kan skrapa in från besökarna.

Mvh Bert, (själv 100% tältare, förutom vid vandringens slut, då jag gärna käkar en god middag på fjällstationen.)
[Ändrat av nidob49 2003-08-04 kl 12:34]

Re: Stf dyrt jämfört med hyttorna i alperna

qwert; sa:
Priset för att sova i en hytta i alperna ligger på ca 170 kr. Så nog tycker man att Stf tar ut en kraftig summa.

Skulle tro att det är lite annorlunda villkor. T ex ligger
de flesta alpstugor betydligt närmare vägen eller dalen och
har det lättare med transporter.
En del har hästar eller åsnor, en del har materiallinbanor.
Vidare så tar många stugor in rätt stora inkomster, kanske den avgörande delen, på dagsturister.

Sen kanske arbetstiderna inte är så vansinnigt reglerade. Jag vet åtskilliga stugor för, säg, 40
gäster där allting sköts av en enda person från morgon till kväll.
Hur många gäster tar Blåhammaren emot, och hur stor
är personalen där?

Ännu en modell är att en stuga sköts av en bergsguide med familj;
guiden utför då sitt egentliga yrke med stugan som bas.

il C.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg