STFs utsugande av fjällvandrare

Svar till Christian Almgren

Att det inte skulle vara genomförbart att ha låsta stugor i sverige vet vi inte helt säkert utan att ha prövat.

Om en stugvärd istället för att hålla ordning på 1 stuga kunde sköta om 5 stugor så minskar ju kostanden.

Tyvärr har du säkert rätt, jag tror inte heller att norges lösning skulle fungara i sverige. Men jag önskar något annat...

Re: Svar till Christian Almgren

Per J; sa:
Att det inte skulle vara genomförbart att ha låsta stugor i sverige vet vi inte helt säkert utan att ha prövat.

Du har helt rätt. Jag är bara till naturen så pessimistisk och cynisk att jag tror att det skule bli ett ramaskri bland alla de som vant sig vid stugvärd, kunna handla mat överalllt samt allt annat som finns i stugorna.

Vi som inte kräver detta får nog dra oss undan i Sarek:)

mvh Christian, som inte fjällvandrat något i år och nu börjar lida av abstinens.

Re: LYXPROBLEM!!!

Niclas; sa:
Napoleon; sa:
MEN en sak har jag dock att klaga på. Detta är STFs utsugning och kapitalisering på fjällvandrarna... Främst tänker jag på priserna vid Keb Fjällstation som är helt sinneslösa! Vi var pga av dåligt väder (läs hagel och spöregn) innan vi hann få upp tältet tvungna att sova i fjällstationen två nätter och fick på detta sätt en insyn i även denna värld.

Du fick tak över huvudet och tillgång till all service när du pga egen taskiga regnkläder behövde det som bäst.

Så länge som vi bor i Sverige och har all den service vi behöver så kan jag bara säga -----

Mycket gnäll över lyxproblem!!

Där håller jag med Niclas, att ha tillgång till ett uppvärmt hus att krypa till kojs i mitt ute i ingenstans borde väl vara värt en del. Visst kan det låta dyrt om man enbart ser till priset men eftersom ni ändå betalade måste det väl varit värt det. Det finns alltid plats att slå upp sitt tält...

Jag använder själv sällan STFs inrättningar men är ändå medlem eftersom jag tycker det är en verksamhet värd att stödja.

/M

Re: Re: LYXPROBLEM!!!

granbom; sa:
Jag använder själv sällan STFs inrättningar men är ändå medlem eftersom jag tycker det är en verksamhet värd att stödja.

Ett litet sidospår. Är det bara jag som använder vandrarhem när jag reser? I år:

3 nätter köpenhamn
1 natt göteborg
1 natt falkenberg (ej STF)
1 natt Högbonden (ej STF)
1 natt Köpmanholmen
2-3 nätter gotland (har ej inträffat ännu)

summa: 8 nätter (endast STF). Blir en rabatt på 400 kr.

Re: Re: Re: LYXPROBLEM!!!

chralm; sa:
granbom; sa:

Ett litet sidospår. Är det bara jag som använder vandrarhem när jag reser? I år:

3 nätter köpenhamn
1 natt göteborg
1 natt falkenberg (ej STF)
1 natt Högbonden (ej STF)
1 natt Köpmanholmen
2-3 nätter gotland (har ej inträffat ännu)

summa: 8 nätter (endast STF). Blir en rabatt på 400 kr.

Kanske uttryckte mej otydligt, det var fjällanläggingarna jag syftade på. När jag är ute vill jag inte träffa alltför mycket folk så det blir vanligen lite "udda" färdvägar men OM jag är i närheten av en stuga så stannar jag gärna till och pratar lite (dock har jag aldrig övernattat). För en som saknar fjällvana eller vill vara "lätt packad" :) eller om vi skulle råka ut för en olycka är stugorna en stor trygghet, därför tycker jag STF är värda att stödja.

Har inte rest i Sverige på länge men använder ofta vandrarhem utomlands och med lite tur blir det några STF nätter i höst.

/M

(Som förlänger sidospåret, f'låt)

Vad är billigt och vad är dyrt?

Alla priser beror ju på vad man jämför med....
I väglöst land är torrt tak över huvudet värt mycket för en del och hutlöst för andra.
STF är inte värst världen utan ligger enligt min blygsamma erfarenhet lågt till i pris. Att fjällverksamheten fn går med förlust kan ju bero på fler orsaker än prissättningen på övenattningsnätter.

Go tur

Johan K

Tycker inte att det är dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Som nämnts tidigare så ligger anläggningen i väglöst land och med tanke på att detta egentligen kan betraktas som en "semester anläggning" så tycker jag inte att det är några ocker priser. Dessutom har dom delat upp så att du kan tälta och sen bara lösa servicekortet för 50 kr om man är medlem, då får du tillgång till dusch, bastu, kök och torkrum.

Vi har det rätt bra skulle jag vilja säga, du kan välja precis vilket upplägg du vill ha på din vandring, vill du träffa mindre folk och inte bo i stuga så vandrar du i Sarek men vill du ha möjlighet att krypa in i en varm stuga så går du leder där de finns, i ditt fall tycker jag det lät som dålig planering från er sida och så går det ut över den ofurutsedda övernattningen ni var tvungna till.

Vandrar man i fjällen utan regnkläder och inte kan få upp tältet i regn då ska man inte klaga på stugpriserna tycker jag. Jag tycker STF gör ett bra jobb.

Mvh
Uffe

Låt samerna sköta fjällturismen!

Själv tycker jag inte att det är priserna det är mest fel på, utan att fjällens vandrarhem drivs av STF:s stockholmscentraliserade monopol med influgen personal och inte av lokala näringslivsidkare.

Är det verkligen östermalmsslynglar och mälardalska adelsmän som skall ha hand om fjällen och inte de som haft hand om dem i flera tusen år?

Niclas; sa:
Nordesjo; sa:
Är det verkligen östermalmsslynglar och mälardalska adelsmän som skall ha hand om fjällen och inte de som haft hand om dem i flera tusen år?

Är det verkligen så då eller är det bara skitsnack?

Källa???

Det där tycker jag låter lite suspekt, de stugvärdar jag pratade med var mycket kunniga om området samt att de hade jobbat många år i fjällen. Vad säger att samerna vill sköta fjällstugorna och om dom gör det så blir det inte billigare iaf.....för i dagsläget är väl denna del subventionerad från andra områden och om samerna tar över måste dom täcka upp hela kostnaden + vinst. Med all respekt tycker jag ditt uttalande låter lite väl fördomsfullt......

//Uffe

Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

Nordesjo; sa:

Jag är adlig och från mälardalen. Var kvitterar jag ut mina pengar? Här ska sugas ut!!! ;-)

Är vi nästa grupp till rakning nu när tyskarna i forumet satt ner foten? Jag har för övrigt tyskt påbrå också.

Varför denna ständiga vilja att dela in individer i grupper?

/Henrik

Helikopter

Hej,

Jag har läst lite av era inlägg. Jag vill bara kommentera att det kostar STF oerhört mycket pengar att frakta produkter och mat till Keb fjällstationen. Det kostar
10 000 kr för varje transport!! Det är dyrt att driva fjällstationen. Så det har inget med kapitalismen att göra utan frågan om hur man ska täcka de höga driftkostnader.

Jonas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg