STFs utsugande av fjällvandrare

Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

Nej tack, det är dyrt nog som det är! STF är trots allt inte vinstdrivande i den meningen att de försöker maximera sitt uttag för några hungrande aktieägare. De på fjällturism kapitaliserande samerna däremot (av de jag mött) tar allt som oftast rejält betalt för sina tjänster, inget självkostnadspris här inte. Dessutom tror jag att en sådan konstallation ytterligare skulle spä på fördomarna mot alla som inte har samiskt påbrå i fjällen, då har vi ännu mindre där att göra.

Låt mig få avsluta med ett citat som min bror möttes av när de kom paddlande till Nikkaloukta och deras kanot hade sprungit läck. "Ja det finns en som kan svetsa, men det kommer att kosta dig grabben, inget är gratis i Nikkaluokta, he, he, he..." Jag behöver inte nämna namn.

Nej STFs idé är bra och välkommen. Det är dock möjligt att det hade gått att driva fjällverksamheten mer ekonomiskt och effektivt och det är min förhoppning att det skulle gå åt det hållet. Tyvärr verkar det komma rejält på skam.

/Micke - STF-medlem som än så länge bara använt STF-stugor under dagsbesök, aldrig övernattat

Re: Re: För mycket regn för tältning

Napoleon; sa:
Det jag också såg var en hel drös med människor vars största intresse var att "flasha" för andra vandrare att de hade minsann den bästa, nyaste, lättaste och framförallt den dyraste utrustningen man kan hitta.

Jag är lite nyfiken på hur dessa beteede sig då jag aldrig observerat detta. Gick de omkring i sin dyra Goretex dunjacka fast det var 30 grader varmt eller?

Re: Re: För mycket regn för tältning

Napoleon; sa:
Fjällräven Foxlite 2-manna tält var det vi använde... Eminent och eminent vet jag inte, men det höll en hel del.
Vi hade för avsikt att tälta utanför fjällstationen på tisdagen och ungefär 2 km utanför blev vi tagna av regnet (som var rätt mycket värre än "lite" hagel och regn - men du kanske var i ditt hardcore-tält redan då och myste), och med otillräckliga regnkläder (STOR miss från vår sida) kunde vi inte slå upp ett tält i det vädret. TIll råga på allt var alla våra kläder som vi hade på oss blöta vi det laget så vi var tvungna att torka dessa på fjälltstionen...
För övrigt så har jag inte som avsikt att diskutera vädrets allvar eller inte, dåliga tält eller prylsnobbism här - utan det var just STFs priser som jag ämnade för en diskussion kring.
Men jag håller med dig - visst såg jag en hel "Biltematält"-människor plaska omkring i sina blöta kläder på fjällstationen... Det jag också såg var en hel drös med människor vars största intresse var att "flasha" för andra vandrare att de hade minsann den bästa, nyaste, lättaste och framförallt den dyraste utrustningen man kan hitta. Låt mig bara säga att trots våran materielnivå kom vi en hel del längre upp på Keb under vårt försök än de flesta av den senare nämnda kategorin...
Det var ju synd att inte ni hade lite häftiga typ GT-kläder att "flasha" med. Då hade ni inte behövt bli utsatta för alla ohyggligheter på STF: s fjällstation;-)

Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

Nordesjo; sa:
Själv tycker jag inte att det är priserna det är mest fel på, utan att fjällens vandrarhem drivs av STF:s stockholmscentraliserade monopol med influgen personal och inte av lokala näringslivsidkare.

Är det verkligen östermalmsslynglar och mälardalska adelsmän som skall ha hand om fjällen och inte de som haft hand om dem i flera tusen år?
Har för mig att det är samerna som idag driver stugorna längs Padjelantaleden. Hur sköts det jämfört med STF: s stugor?

Re: Re: Låt samerna sköta fjällturismen!

Raskesven; sa:
Har för mig att det är samerna som idag driver stugorna längs Padjelantaleden. Hur sköts det jämfört med STF: s stugor?

Jag har bara gått norra halvan sen de tog över men det var lite olika tyckte jag (sov inne i två stycken). I den ena (Låddejåkkå) sköttes stugan någon timme på förmiddagen och någon timme på kvällen (då stugvärden dök upp för att ta betalt och föra en hejdlös antirovdjurspropaganda). I den andra (Staloloukta) var det annorlunda med en bra skött stugplats och mycket trevliga stugvärdar.

En intressant sak är att i deltat vid Låddejåkkå så hade de röjt en ny stig för att lätt kunna komma ner till det plats de körde turistbåten till.

Jag vet att samerna har speciella rättigheter i nationalparkerna, men får de verkligen röja nya stigar för turisttrafik?

mvh Christian

Det är Batjeläntta Laponia Turism som sköter om stugorna på Padjelantaleden, är det samer?

Vad kostar övernattningarna?

Planering och priser

Som ung skulle jag gå över ett pass i söder men då stigen var dåligt utmärkt och snödriften tilltog bestämde jag mig för att gå ner till senast passerade bergshyddan. Den var bemannad och serverade efter en stormig eftermiddag och natt frukostsoppa med Swartzbrot till vid den tiden i mina ögon ohemult pris. En snål engelsman frågade värden om prissättningen och denne replikerade kort med And how did you get here sir? För min del bestämde jag mig då för att bara använda dylika etablissemang som räddningsplank.
Men att inte planera för normalväder verkar vara en allvarlig brist och påminner mig om ett par våta och huttrande studenter min kamrat och jag fick ta hand om i stuglöst land. Våta jeans och bomullsflanellskjortor är ingen höjdare, speciellt som även deras ombyten var våta.... förhoppningsvis lärde de sig något till nästa tur. Förtänksamhet spar många känslor och öron....bland annat helt onödiga klagomål.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 09:24]

Svar till Raskevesen & Crazy

Nej, jag har absolut inget emot de personer som hade bättre utrsutning än mig (läs merparten av de vi mötte). Däremot är arrogans och användandet av alldeles för "höga hästar" något som stör mig otroligt mycket! Det är inte bara inom fjällvandring utan det förkommer inom de flesta aktiviteter/sporter...
Man ska inte dömma folks kunskap, förmåga eller ambitionsnivåer genom att bara titta på vilken utrustning personen ifråga har. I mitt fall hade jag inte lust att lägga 10 000 kronor på utrustning på min allra första fjälltur - vilket gjorde att jag och mitt följeslag fabricerade en hel lösningar (av sorten "McGyver") som faktiskt funkade utmärkt!
Gränsen var nådd när vi upp för Keb möttes av en massa förstörda och trötta människor, med en massa fin utrustning, som tvingats vända tillbaka pga diverse anledningar. Dessa hånskrattade åt oss, flinade åt oss när vi frågade om råd och förhållanden längre upp, och var allmänt otrevliga... De trevligaste mäniskor vi mötte under bestigningen (och kanske under hela resan) var två grabbar från Gävle, som vi mötte efter 2 timmars gång bland molnen, som var på vägen ner från toppen. Trots deras väldigt seriösa utrustning var de tillmötesgående, peppande och ödmjuka...
Men visst skulle det varit fint med en GT-jacka, tyvärr håller inte min ekonomi för tillfället för detta. Men man vet aldrig vad framtiden håller i sitt sköte!

Vad avser STFs priser på sin fjällverksamhet tycker jag fortfarande att det är dyrt för vad man får i logi-väg på fjällstationen. Men det som jag egentligen störde mig i detta avseende var egentligen inte dessa höga logikostnader, utan det sätt som STF tar betalt (och detta högt kan tilläggas) för ALLT (läs tidigare inlägg ang soppåsar)... Det är mer mentaliteten att "här bjuds minsann inte på något", en mentalitet som jag förväntat mig på Kos eller Phuket, som sticker i ögonen...

sticker ut hakan

Jag får nog faktiskt hålla med Adrien lite, æven om han har blivit ordentligt manglad i den hær tråden...

Visst ær prissættningen på Keb fjstn lite høg, men så tillkommer ju helikoptertransporten. Jag gjorde min førsta tur utan tælt dær i år, och æven om priserna var lite saftiga så kan man motivera dem... Trots allt ær jag ganska glad før en stor stark på kvællen efter en hård dag, och fatøl væger inte lite att frakta...

Dæremot ær det faktiskt LITE høg flash-faktor dær. Det ær næstan så att illaluktande, svettiga, "riktiga" fjællrævar ses som något katten har slæpat in. Emellanåt kændes det som om man var på en modevisning sponsrad av naturkompaniet och hagløfs. Glømmer inte tjejerna vi møtte på vægen upp. Vi hade bara øverkroppar och shorts. DE hade tryckt på sig sina fleecar, gtx-jackor, gtx-brallor och spenderat minst en timme var framfør sminkspegeln innan de gav sig ut.

Jag VET att jag inte ær ensam om den hær åsikten, men jag vet dæremot inte om jag ær i majoritetens lag...

mvh
/Jakob

Re: Svar till Raskevesen & Crazy

Napoleon; sa:
Men det som jag egentligen störde mig i detta avseende var egentligen inte dessa höga logikostnader, utan det sätt som STF tar betalt (och detta högt kan tilläggas) för ALLT (läs tidigare inlägg ang soppåsar)... Det är mer mentaliteten att "här bjuds minsann inte på något", en mentalitet som jag förväntat mig på Kos eller Phuket, som sticker i ögonen...

Men VEM menar du skall bjuda då? STF har inga obegränsade resurser. Om inte du betalar för dig måste någon annan göra det. Jag har då ingen lust att betala för dig i fjällen, jag har fullt upp med mina egna utgifter.

mvh Christian

Napoleon; sa:
Man ska inte dömma folks kunskap, förmåga eller ambitionsnivåer genom att bara titta på vilken utrustning personen ifråga har. I mitt fall hade jag inte lust att lägga 10 000 kronor på utrustning på min allra första fjälltur - vilket gjorde att jag och mitt följeslag fabricerade en hel lösningar (av sorten "McGyver") som faktiskt funkade utmärkt!

Hmm... för att spåra ur en aning:

Jag tycker nog att man lätt ser skillnad såväl på "flasharna" som köpt senaste årsmodellen på all utrustning och "fjällproffsen" som köper bra grejer eftersom de använder dom så ofta att det är värt det, som på "glada optimister" som traskar ut i gympaskor, jeans och t-tröja och "fjällrävarna" som lever mer på erfarenhet än på utrustning.

Napoleon; sa:
Vad avser STFs priser på sin fjällverksamhet tycker jag fortfarande att det är dyrt för vad man får i logi-väg på fjällstationen. Men det som jag egentligen störde mig i detta avseende var egentligen inte dessa höga logikostnader, utan det sätt som STF tar betalt (och detta högt kan tilläggas) för ALLT (läs tidigare inlägg ang soppåsar)... Det är mer mentaliteten att "här bjuds minsann inte på något", en mentalitet som jag förväntat mig på Kos eller Phuket, som sticker i ögonen...

Du får väl tänka på hur svårt det är att få dit soppåsarna och allt annat. Personligen tycker jag att Kebs Fjällstation är helt ok. Erbjuder det mesta man behöver. Vad ni borde ha gjort är att planera lite bättre! Du får väl tänka på hur långt ifrån civilisationen du befinner dig.

Jag har båda gångerna jag varit uppe vid keb fjällstation har jag fått en positiv bild. Visst är allt mycket dyrare, men det kan man väl förstå. Jag tältade båda gångerna, på en behaglig avstånd från fjällstationen. När man sedan insåg att man behövde något man inte hade med sig, man kanske blev sugen på en godisbit, läsk osv så kunde man gå bort till stationen och köpa det. Väldigt smidigt men självklart får man räkna med att priserna är något högre. Sen har de en väldigt bra utbud vad gäller att hyra utrustning som för klättring etc etc.

/

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg