Snillen spekulerar...
Går det inte att fråga någon vuxen hur det ligger till?
Kan jag och frugan ringa till nån statlig myndighet eller kungen och berätta att vi vill bygga ett vandrarhem utan restaurangdel men väl ett litet gemytligt gemensahetskök samtidigt som vi vill erbjuda ett par, tre sovsalar beroende på hur man uppfattar sitt kön eller religösa läggning eller ger blanka fn i det. Och detta i någon fjälldal utan vägkommunikation ?
Inte vet jag, jag bara undrar.
1938 när jag vandrade kring Storölvån första gången fanns inga faciliteter alls.
Nu sist jag strosade runt där fanns i alla fall en bar. Mänsklighetens framsteg, eller.
Hur går det föressten med skrivelsen till Gud Faders utsända i styrelsen för STF och dess proselyter. Många kommatecken kvar att reducera...
Skämt å sido,
Jag börjar förstå att, ska skrivelsen andas refornismens högstämda poem av konsensus lär det ta tid. Mycket lång tid.
I min värld ger man en rallarsving, kanske inte så snygg, och ger utryck för vad man tycker. Sen får man se vad som händer.
Dalta inte med räknenissarna och deras kompisar!
Gasa!
Frågan är huruvida det handlar om ett historiskt eller juridiskt monopol och #385 är inget svar. Vad vi alla vet är att fjällturism har bedrivits i Jämtland c:a 120 år, att STF var pionjärer på området och att flertalet anläggningar har funnits i minst 50 år, några riktigt länge. Några har brunnit och återuppbyggts, och det är tänkbart att ingen ens kommit på idén att begära tillstånd för konkurrerande verksamhet, eftersom stugnätet och trafiken redan är täta nog.
Jag trodde nyss att det inte fanns plats för fler stuglägen men STF vill faktiskt anlägga fler stugor (tre OJMR) för att korta etapperna på Jämtlandstriangeln (av vilka mig veterligt ingen är ens 20 km). Man månar tydligen om (oss?) äldre; själv fyller jag 75 i sommar och kanske inte har så många vandringsår kvar, men jag kommer nog då att resignera och inte propsa på att något nytt byggs för min skull.
Det kan nämligen ifrågasättas om området klarar så mycket fler turister. Handölsdalens sameby har t ex krävt att Blåhammarens fjällstation, liksom leden mot norska gränsen, läggs ned; det ska överhuvudtaget inte finnas anlagda rundturer, trianglar, etc. eftersom det försvårar för renarna.
Man vill även ta bort leden mellan Snasahögarnas raststuga och Ulvåtjärn, vad nu det ska tjäna till. För oss som går med tält är leden Enafors-Ulvåtjärn en naturlig inkörsport, och inga vana vandrare kan låta sig hindras av att denna sista lätta del avmarkeras.
Man kräver t o m att omarkerade leder ska avlägsnas från kartan! Och, trumvirvel, väck med Storulvån (som ligger på mark ägd av STF), eller "flytta" den till Handöl. Ja, vägen till Storulvån ska förstås också läggas ned. Hur, vet jag inte riktigt. Bomväg? Eller kanske som i min hemstad Linköping där man en gång sprängde bort en idyllisk cykelväg mellan kyrkbyarna Slaka och Skeda, antagligen i samband med att området blev naturreservat.
Ska bli intressant att se hur den diskssionen utvecklar sig.